Webshop SEO

Steeds vaker kom ik bij klanten op bezoek die door de bomen het bos niet meer zien. Wat is een goed webshop SEO-plan? Moet ik domeinnamen kopen en landingspagina’s creëren? Moet ik gaan linkbuilden? Wat voor domeinnaam moet ik kiezen? Al dat soort vragen. Dit probleem ontstaat door zogenaamde ‘specialisten’ die onkundig zijn. Veelal met weinig ervaring op dit gebied, maar zogenaamd alle wijsheid in pacht. Ze geven adviezen die in werkelijkheid juist schade toebrengen aan wat je mogelijk al hebt opgebouwd. Maar hoe herken je een echte SEO-specialist?

De echte SEO-specialist

Neem direct afscheid van iemand die jouw top 3 posities durft te beloven in het eerste gesprek, laat staan dat je op nummer 1 komt. Neem ook direct afscheid van iedereen die beweert te weten hoe het algoritme van Google werkt… dat is ongeveer net zo geheim als het recept van Coca-Cola… al dan niet nog beter beschermd.

Een echte SEO-specialist zegt zaken die in de buurt komen van:

  • “Je zult waardevolle content moeten creëren voor je webshop.”
  • “Ik kan geen garanties afgeven…”
  • “Niemand weet precies hoe het algoritme van Google werkt.”
  • “Met goede content in je webshop zit je altijd goed.”
  • “Schrijf unieke productteksten en kopieer niets.”
  • “Voeg regelmatig nieuwe content toe aan je webshop.”

Het is natuurlijk nog steeds geen garantie, maar de bovenstaande uitspraken passen bij iemand die er echt verstand van heeft. Zoek ook een consultant die ervaring heeft met Webshop SEO. Geloof me… dat is een heel andere tak van sport dan een website!

Hoe werkt webshop SEO dan?

De grootste uitdaging van webshops zit bijna altijd in de content. De meeste webshops hebben namelijk een vrij uitgebreid assortiment, waardoor het vullen van de webshop een behoorlijke klus kan worden. Veel webshops zijn dan ook geneigd om teksten van de leverancier te gebruiken of zelfs teksten te kopieren van de concurrent (foei!). Dit is tegelijkertijd een mooie kans voor webshops die het wel volgens het boekje doen! Want unieke teksten die vloeiend zijn opgebouwd, ranken beter in zoekmachines.

Als je een duurzaam webshop SEO-strategie wilt optuigen, dan bestaan er geen shortcuts. Het is hard werken en continu bezig zijn met je content. Productteksten schrijven, bloggen, testen, evalueren en optimaliseren. Doe je dit goed, dan heb je een goede kans op goede posities in de zoekmachines.

Daarnaast is het belangrijk dat je actief bent op social media. Niet alleen maar om je producten te delen, maar om de interactie met je (potentiële) klanten op te zoeken. Deel waardevolle informatie of interessante aanbiedingen en je zult het aantal bezoekers naar je webshop zien toenemen. Maar je aanwezigheid op social media heeft ook invloed op posities in Google. Het zijn immers links die verwijzen naar jouw webshop en dat is Google een indicatie dat jij interessante informatie in je webshop hebt staan.

De 3 belangrijkste webshop SEO-adviezen

  1. Begin direct met bloggen! Niet morgen, maar vandaag! Bloggen is één van de meest effectieve middelen om meer en betere posities te krijgen in zoekmachines. Schrijf leuke of informatieve berichten en gebruik je blog niet om productinformatie te delen. Natuurlijk kan dat af en toe wel eens, maar deel vooral vermakelijke of interessante content.
  2. Denk goed na over de keywords waar je op gevonden wil worden. Webshop SEO kost veel tijd en energie, dus optimaliseer voor de woorden of combinaties waar je ook daadwerkelijk conversie verwacht. Optimaliseer dus niet voor een woord als ‘iPhone 5S’, maar bijvoorbeeld ‘iPhone 5S op voorraad’. Iemand die wil weten of je voorraad hebt, zit al in het aankoop stadium. Iemand die zoekt op iPhone 5S zoekt misschien nieuws of zelfs support.
  3. Schrijf unieke teksten. Zoals ik al schreef… er bestaat geen shortcut! Heb je te veel producten? Begin dan met het schrijven van unieke teksten voor je ‘hardlopers’ en blog alsof je succes er vanaf hangt… dat is namelijk het geval 😉

3 webshops die het bloggen hebben gesnapt:

  1. Arnhemsmeisje.nl
  2. Fashionchick.nl
  3. Food52.com

Wil je meer webshop SEO-adviezen of een webshop SEO-plan op maat?

Neem dan contact op met Nico Oud: info@guapa.nl