Benieuwd wat er deze week allemaal is gebeurd in de e-commerce wereld? In de E-commerce NewsUpdate verzamelen wij elke week de belangrijkste nieuwtjes, trends en ontwikkelingen. Met deze week: online groei en omzet cijfers, “E-commerce; meer dan alleen de webshop”, tien tips om site speed te verbeteren en meer!

Stijging verkoop en omzet winkeliers

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft dinsdag bekend gemaakt dat de Nederlandse winkeliers in het eerste kwartaal van dit jaar 2 procent meer hebben verkocht ten opzichte van vorig jaar. De omzet groeide slechts met 0,2 procent door de sterkste prijsdaling in tien jaar. Met name bovenkleding en consumentenelektronica werden behoorlijk goedkoper. De omzet van online winkeliers groeide daarentegen in het vorige kwartaal met maar liefst met 18 procent. Met name de multi-channelers lieten een enorme groei zien. Ze zagen de omzet met bijna een kwart toenemen tegenover 14% bij de pure internetverkopers.

E-commerce; meer dan alleen de webshop

Hoewel online succes zeker begint bij een goede gebruiksvriendelijke webshop is het zeker niet het enige wat nodig is. Een succesvolle e-commerce business is een aaneenschakeling van verschillende processen. De webshop, warehousing, fulfillment, distributie, klantenservice, inkoop, supply chain, betaaldiensten, finance, retourlogistiek etc. Vaak zijn er verscheidene experts betrokken bij uw webshop. De communicatie van de verschillende schakels wil daardoor nog wel eens stroef lopen. Hugo Leyte eigenaar van e-commerce dienstverlener PROJAXION geeft praktische tips om alles wat er met een online bestelling gebeurt vanaf het winkelmandje te stroomlijnen.
Stel uzelf allereerst de volgende vragen:
1) Ontvangen we veel klachten?
2) Hebben we moeite om de meeste klachten naar tevredenheid op te lossen?
3) Zijn onze mensen veel tijd kwijt aan het oplossen van problemen?
4) Hebben we minder terugkerende klanten dan we zouden mogen verwachten?
5) Heb je geen tijd om over vernieuwingen en verbeteringen na te denken?
6) Stagneren vernieuwingen en verbeteringen omdat ze te lastig te implementeren zijn?

Daarnaast geeft Leyte ook direct verschillende tips:
1) Bedenk vooraf wat voor winkel je wilt zijn;
2) Zie de complete keten als één geheel;
3) Zorg dat alle schakels in de keten vervangbaar en uitbreidbaar zijn;
4) Denk in uitzonderingen;
5) Stel een programmamanager aan;
6) Bepaal vooraf hoeveel tijd er beschikbaar is of komt vanuit de organisatie;
7) Stel vooraf doelen.

Voor een uitgebreide beschrijving van de tips kunt u het volledige artikel op Emerce lezen.

E-commerce-NewsUpdate-w20

Site speed verbeteren? 10 tips

De laadsnelheid van webshops is de afgelopen jaren flink verbeterd, mede dankzij snellere internet verbindingen. Toch zijn er nog veel shops die kampen met trage pagina’s. Daarom hieronder tien tips voor het verbeteren van de snelheid van uw webshop.

1) Verminder de paginagrootte;
2) Gebruik een content delivery systeem;
3) Gebruik caching en In-memory technologieën;
4) Verklein data;
5) Specificeer de dimensies van afbeeldingen;
6) Optimaliseer de platform configuraties;
7) Gebruik minder ‘Round Trips’;
8) Monitor uw site speed;
9) Vermijd redirects;
10) Gebruik een snelle hostingserver.

Wilt u weten hoe u deze tips kunt toepassen? Lees dan het volledige blog op Practical Ecommerce.

Supermarkt PLUS gaat “down-sellen”

De webshop van PLUS supermarkten is geheel vernieuwd. Klanten van de supermarkt kunnen bij 100 van de 225 filialen online boodschappen doen. Dit wordt gaande weg uitgebreid. Een van de opvallendste nieuwe features is de ‘Goedkoper maken’-functie. PLUS geeft klanten een goedkoper alternatief voor de producten waarvoor dat beschikbaar is. Weer eens wat anders dan het welbekende up-selling. Met deze nieuwe feature speelt PLUS in op de behoefte van zijn klanten.

Tweets in Google zoekresultaten

Momenteel experimenteert Google, in eerste instantie in de USA, met Twitter om tweets te tonen in de Google zoekresultaten. Onlangs sloten Google en Twitter een samenwerkingsverband af waar nu de eerste resultaten van zichtbaar zijn. Het betreft weliswaar een test, maar waarschijnlijk wordt het op den duur overal zichtbaar. Deze tweets betreffen vooralsnog alleen de zoekresultaten op mobiel.
google-twitter-integration