Er zijn vele manieren om meer traffic te genereren. Uiteindelijk heeft u traffic nodig om uw conversie en retentie te laten stijgen. Social media spelen hierin een belangrijke rol, hier bent u zich vast al van bewust. Maar wist u ook dat maar liefst 93% van de consumenten social media raadpleegt om een koop beslissing te maken? 90% daarvan geeft zelfs aan product reviews van andere consumenten te vertrouwen. U ontkomt dus niet aan de inzet van social media. In het blog van Magento worden 12 tactieken besproken. In dit blog geef ik een samenvatting.

Social media strategie

De consument via social media op uw e-commerce platform krijgen is makkelijker gezegd dan gedaan. Om te beginnen heeft u een social media strategie nodig gebaseerd op:

Doelen
Het opstellen van specifieke doelen is nodig voordat u er tactieken aan kunt verbinden. Hoeveel traffic wilt u realiseren via social media? Hoeveel fans of volgers? Welke verhouding tussen traffic en conversie heeft u als doel? Hoeveel posts en betrokkenheid wilt u realiseren? Een voorbeeld is te zien in HubSpot’s 2015 Social Media Benchmarks Report.

Behoeftes
Wat hebben uw prospects en klanten nodig, welke behoefte hebben ze? Vraag klanten erna en monitor het gedrag op social media sites.

Data
Uit de data van uw webshop kunt u heel veel informatie verkrijgen over het gedrag van uw klanten. Ook waar het social media verkeer vandaan komt, welke content ze het meeste bekijken en wanneer bezoekers ‘online’ zijn. Dit zijn natuurlijk hele interessante data waar u gelijk op in kunt spelen in de strategie.

Delen, niet verkopen
Steeds meer consumenten beginnen de customer journey op social media zonder directe koopintentie. Bij social media marketing staat het opbouwen van een relatie voorop, verkopen komt pas later. Het is dus belangrijk om eerst vertrouwen te krijgen door nuttige informatie te delen.

Proces volgen
Denk hierbij na over hoe u het proces gaat volgen en hoe u zorgt voor interne gedragsverandering. Denk hierbij aan rapporteren van de voortgang, plannen herzien en het team up to date houden. Het team moet wel op één lijn zitten. Daarnaast gaan trends in de markt snel, dus zorg dat u makkelijk kunt schakelen.

12 social media tactieken

Op basis van uw social media strategie kunt u aan de slag met onderstaande 12 tactieken.

1. Posts optimaliseren

Door in uw content de juiste keywords te plaatsen kunt u de vindbaarheid vergroten. Doe van tevoren onderzoek naar de juiste keywords, waar zoekt uw doelgroep op? Voeg ook een visueel element toe om uw berichten extra kracht te geven. Dit is vooral ook belangrijk om ook de scannende bezoeker te interesseren.

2. Juiste content

Sales teksten schrikken bezoekers af, zorg dus voor content die nuttig en het delen waard is. Wissel promotionele berichten af met educatieve, informatieve en vermakende berichten door de behoefte van uw doelgroep boven uw eigen te plaatsen.

3. Reviews

Klanten kunnen uw product natuurlijk het beste verkopen. Deel daarom ook de positieve reviews van klanten. Zoals eerder in dit artikel aangegeven vertrouwen mensen op reviews van anderen.

4. Social Sharing

Om klanten en bezoekers producten of content te laten delen is het belangrijk om op strategische plaatsen social sharing buttons te plaatsen. Overweeg daarnaast de mogelijkheid om na een bestelling of review deze ook te delen met vrienden. Dit kan zelfs met een verkoopbevestiging.

5. Visuele inhoud

Afbeeldingen doen het meestal beter dan tekst. Een tekst op Facebook is bijvoorbeeld veel minder interessant dan een afbeelding. Instagram en Pinterest zijn interessante platformen om met afbeeldingen op in te spelen. Geef bezoekers de mogelijkheid om productfoto’s ook daar te delen. Het mooiste is natuurlijk als mensen zelf foto’s delen zoals selfies met uw producten. Als dit gebeurd kunt u deze ook weer delen.

6. Interactie met volgers

De communicatielijnen zijn kort via social media waardoor er makkelijk interactie kan plaatsvinden. Dit doet u door content te monitoren, het publiek dagelijks te betrekken, te reageren op berichten, mensen bedanken als ze iets delen en deel te nemen aan discussies. Op deze wijze laat u zien dat u geïnteresseerd bent in uw klanten. Een aantal tips voor meer interactie:
– Neem deel aan groepen om uw kennis daar te delen.
– Bouw relaties op met beïnvloeders, bijvoorbeeld bekende vloggers, zij hebben veel volgers.
– Organiseer live chats waar mensen kunnen discussiëren, neem zelf ook deel aan de discussies.

7. Wees consistent

Om deze betrokkenheid vast te houden is het belangrijk om voor consistentie te zorgen. Op deze wijze zorgt u ook voor meer traffic naar uw webshop. Hoe vaak moet u dan iets posten? Dat verschilt per branche, maar door posts in te plannen kunt u daar van tevoren op inspelen.

8. Start met bloggen

Een blog is een goede manier om kennis te delen en tegelijkertijd goed te scoren in zoekmachines. Een uniek blog kan zich via social media als een olievlek verspreiden. Zorg dan ook voor kwalitatieve links in uw blog zodat lezers makkelijk door kunnen klikken naar uw webshop.

9. Gebruik Hashtags

Door het gebruik van Hashtags wordt uw content beter gevonden en het stimuleert interactie. Vermijd overigens wel onnodige en te veel hashtags in een update, houd het bij één of twee per bericht.

10. Wees kort en aardig

Korte en krachtige berichten werken beter dan langere berichten. Ze worden sneller gedeeld en interessant gevonden.

11. Citaten

Probeer citaten als “tweet this” om het delen te stimuleren. Tools als ClicktoTweet maken dit nog makkelijker waarbij u het achteraf ook makkelijk kunt analyseren.

12. Advertenties

Om het naar een nog hoger niveau te tillen maakt u gebruik van Facebook ads, LinkedIn ads of Promoted Tweets. Zolang ze sterk zijn zorgen deze advertenties voor ontzettend veel traffic.

Succes!

Concluderend kunnen we dus stellen dat de integratie van social media in uw marketingmix bijdraagt aan het succes van uw webshop. Begin dus met het opzetten van een gedegen strategie. Ik ben benieuwd wat het gaat doen met uw traffic, conversie en retentie. Deel gerust uw succes in een reactie onder dit blog.