De B2B Suite voor Magento 2 Enterprise komt eraan! In een eerdere blog hebben wij het al eens kort uitgelicht, tijd om er eens wat dieper in te duiken.

Dat jouw B2B relaties andere behoeften heeft dan de B2C relatie is inmiddels al door menigeen beschreven en uitgewerkt en heeft dus ook geen verdere introductie nodig. Met alleen Magento 2 Enterprise valt er momenteel al genoeg te personaliseren en is het dus ook al goed mogelijk om beide klantgroepen apart te benaderen. Met de B2B Suite gaat Magento echter nog meer ondersteuning bieden voor de B2B wereld. Voor nu wil ik een viertal functionaliteiten uitlichten:

Accountbeheer

In de Magento B2B Suite kan er allereerst per B2B relatie een verdeling gemaakt worden in teams/divisies met daarin zelf te bepalen gebruikers. Dit kan door een ‘hoofdgebruiker’ met de juiste rol ingericht en onderhouden worden, of door de accountmanager die aan de relatie is gekoppeld. Daarnaast kan per gebruiker aangegeven worden welke rollen ze moeten hebben, waarbij de rollen ook zelf te beheren zijn door ze bijvoorbeeld te koppelen aan functieprofielen binnen het bedrijf.

Op deze manier kun je dus per gebruiker instellen of ze producten in de winkelwagen mogen leggen, of ze de gebruikers mogen beheren of dat iemand ook gemachtigd is om bestellingen te plaatsen.

Shared catalog

Om het nog wat verder uit te breiden, kan er per B2B relatie en zelfs per divisie ingesteld worden welke productcategorieën ze mogen zien op de site en welke producten ze per categorie mogen inzien. Om te voorkomen dat dit een nogal intensieve instelklus wordt, is dit in de backend gemakkelijk per klant te beheren en kun je bijvoorbeeld in een productgrid producten met een switch aan- en uitzetten.

In datzelfde grid kun je daarnaast per product een custom price instellen. Dit kan op basis van een fixed bedrag of een kortingspercentage. En gelukkig is dit ook gemakkelijk in een keer in te stellen voor alle producten binnen alle categorieën of een specifieke categorie.

Bestellen

Niet elke B2B relatie bestelt op dezelfde manier als een B2C relatie. Daarom zijn er in de Magento B2B Suite een aantal extra manieren opgenomen. In het ‘quick order’ menu in het persoonlijke account krijgt de gebruiker de mogelijkheid om per SKU of meerdere SKU’s te bestellen. Daarbij is er ook de mogelijkheid als gebruiker zelf een CSV te importeren met de gewenste producten en aantallen daarvan.

Verder zijn er meerdere productoverzichten terug te vinden met eerder gekochte producten en bijvoorbeeld een top-50 van meest bestelde producten.

Om het bestelproces verder B2B-ready te krijgen, is er de mogelijkheid om relaties op basis van ‘payment on account’ te laten betalen. Per relatie kan er een kredietbedrag ingesteld worden waarbinnen bestellingen geplaatst kunnen worden. Voor de relatie zelf is dit inzichtelijk in het dashboard en verder in de checkout zelf bij de betaalmethode. Zodra het bestelbedrag hoger is dan er nog aan krediet is, wordt dit uiteraard ook keurig in de checkout gemeld.

Offertebeheer

Vanuit de winkelwagen of de requisition list (B2B variant van de wishlist) heeft de gebruiker de mogelijkheid om een offerte aan te vragen voor de desbetreffende producten. De gebruiker kan bij de aanvraag gemakkelijk opmerkingen of nog extra bijlagen toevoegen.

Zodra een offerte is aangevraagd komt deze bij de accountmanager in de backend. Van hieruit kan deze een voorstel maken of de offerte nog verder aanpassen (zoals bijvoorbeeld de geldigheidsdatum, aantallen producten, nieuwe producten toevoegen, verzendmethodes aanpassen). Verder kan er een korting gegeven worden met een fixed bedrag of een percentage.

Als de offerte weer is aangeboden bij de relatie kan deze de offerte terugvinden in het dashboard inclusief de volledige wijzigingshistorie en opmerkingen. Maar het liefste heb je natuurlijk dat de gebruiker de offerte meteen afrekent, waarvoor natuurlijk een knop beschikbaar is 🙂

Als uitsmijter is er op basis van personalisatie nog een mooie toevoeging: middels een widget kan er gemakkelijk een overzicht getoond worden op de homepagina zodra een B2B gebruiker is ingelogd met daarop bijvoorbeeld het openstaande krediet.

Kortom: met de Magento B2B Suite komt er een tal van functionaliteiten beschikbaar die onmisbaar zijn om je B2B relaties goed te kunnen bedienen.

Interesse? Check ook ons Magento B2B en BI event

Kom naar Emerce B2B online

Eerdere blog over Magento2 enterprise binnen B2B