Headless Commerce

Headless commerce, maximale flexibiliteit, maximaal rendement
UX check aanvragen

Headless frontend

Zoals we 4 jaar geleden spraken over mobile first, spreken we nu alleen nog maar over mobile. Maar de volgende stap in de volwassenheid van online platforms doet nu ook zijn intrede; de headless technologie. Zeker als we het hebben over headless e-commerce is dit de mogelijkheid om je merkidentiteit neer te zetten zonder de restricties van het platform naar keuze.

Headless, de technologie

Kort gezegd maak je een frontend die volledig separaat draait van het CMS. Data wordt opgehaald middels verschillende API’s en de frontend wordt door middel van diverse caching lagen razendsnel geserveerd. Je bent volledig vrij om een frontend op te zetten zonder de beperkingen van het platform. Binnen e-commerce is headless zeker een uitkomst, omdat je hiermee ook de mogelijkheid krijgt om een Progressive Web App (PWA) op te tuigen.

UX design

Het gaat uiteindelijk om de merkbeleving, het gebruiksgemak en de snelheid voor de eindgebruikers. Dit kan zowel in B2C als B2B de ideale uitkomst zijn om zo optimaal mogelijk bezig te gaan met de user experience van het design. Zo hoog mogelijke conversie percentages zonder beperkingen.

Progressive web apps

Op verschillende manieren kun je ervoor kiezen om voor mobile devices een separate frontend op te zetten. Hiermee biedt je de eindgebruiker de optimale beleving op het device naar keuze. Het downloaden van een app is verleden tijd, je laadt een app in op het moment dat de webshop via een mobiel device wordt bezocht.

Optimale performance

Headless in e-commerce versimpeld de manier waarop content aan de eindgebruiker wordt geserveerd. Meer keuze over welke functionaliteiten je wel of niet gaat aanroepen in je frontend maakt de code die moet worden aangesproken stukken minder. Direct gevolg hiervan is dat de laadtijd drastisch vermindert, dit resulteert vervolgens weer in blije bezoekers. En blije bezoekers converteren beter!

Time to market

Door een slimme aanvullende tool kunnen wij de frontend en backend teams los van elkaar laten werken. Het gevolg hiervan is dat niemand nog op elkaar hoeft te wachten. Dit maakt de time to market en de total cost of ownership nog minder. We kunnen sneller ingewikkelder maatwerk neerzetten door de duidelijke splitsing en toespitsing in expertise.

Dankzij headless kunnen we een frontend op maat neerzetten met experts in hun vak. Diehard frontend developers hebben vaak minder affiniteit met backend werkzaamheden. Maar dankzij hun toewijding en expertise op frontend gebied kunnen zij hier sneller werken. Hetzelfde geldt natuurlijk ook andersom. Dit alles zorgt voor sneller ontwikkelen en dus lagere ontwikkelkosten.
Ook kun je er relatief eenvoudig voor kiezen om je back-office systemen te vervangen zonder een volledig nieuwe frontend op te zetten. Je zorgt ervoor dat de juiste data wordt geserveerd vanuit de API’s van een ander CMS en je kunt door zonder je frontend hiervoor volledig opnieuw op te zetten.

De toekomst is geen toekomstmuziek

In tegenstelling wat je op andere sites nog terugleest is headless niet alleen de toekomst. Het is de nieuwe standaard in het developen van nieuwe platformen. Nu nog kiezen voor de implementatie van een template, of het op maat maken van een frontend welke wordt geserveerd vanuit het CMS behoort hiermee tot de verleden tijd.

Op welke techniek je een headless frontend ook baseert, één ding is zeker: ben je nu toe aan een nieuwe e-commerce omgeving en moet er geïnvesteerd worden in een nieuwe of deels nieuw op te zetten frontend, kies dan voor de nieuwste technieken en bouw je frontend headless.

Hulp nodig bij het maken van een keuze? Onze e-commerce en Magento experts helpen je graag.

E-commerce User Experience Check

De bezoeker maakt zijn weg door de webshop, wat mag deze verwachten binnen het platform? Wij voeren ook graag voor jou een e-commerce UX check uit!