Magento staat er om bekend dat de zoekfunctie niet altijd de gewenste resultaten behaald. De functie zoekt bijvoorbeeld alleen in de catalogus waardoor onder andere blog-berichten over worden geslagen. Er zijn echter meerdere manieren om de standaard zoekfunctionaliteit te verbeteren en er zijn extensies beschikbaar die de zoekresultaten verbeteren.



Verschillende zoektypes in instellingen


Magento maakt in de basis gebruik van drie manieren van zoeken. Het onderscheid tussen de drie zoektypes zit in de manier waarop Magento om gaat met zoekwoorden en de resultaten die worden weergegeven.
catlogsearch-Guapa-Media
Deze drie zoektypes zijn: ‘Like’, ‘Fulltext’ en ‘Combine’. Deze instelling is in de backend te vinden onder Systeem -> Configuratie -> Catalogus -> Catalogus doorzoeken

.

Like


Bij het zoektype like wordt de zoekindex opgebouwd uit losse woorden. Hierbij wordt de of/of structuur gehanteerd en wanneer u dus meerdere woorden in de zoekfunctie intypt, hoeft slecht één van deze woorden in de zoekopdracht aanwezig te zijn om resultaten weer te geven. Het nadeel van dit zoektype is dat er geen relevantie aan de resultaten wordt meegegeven hierdoor kan het verwachte resultaat ergens onderaan de lijst van zoekresultaten staan.

Fulltext


De zoekindex van fulltext is gebaseerd op hele zinnen en de zoekresultaten worden op relevantie gesorteerd. Wanneer de woorden achter elkaar in een zoekresultaat worden gevonden staan deze hoger dan wanneer de twee woorden elders in de zin voorkomen. Het grote nadeel van deze manier van zoeken is dat de woorden exact overeen moeten komen met de woorden die in de zoekresultaten staan. 



Combine


Zoals de naam al doet vermoeden is het zoektype combine een combinatie van de twee bovenstaande manieren. Magento voert eerst een fulltext-zoekopdracht uit, gevolgd door een like-zoekopdracht. Hierdoor krijgen de resultaten die door de fulltext meegenomen worden wel een relevantie mee en diegene die door de like worden meegenomen niet.



Voorbeeld:


Zoekterm: Guapa makkelijk

Resultaat: Guapa gelooft in het makkelijker maken van e-commerce



Uitleg


Hierbij wordt alles met Guapa door fulltext meegenomen en zal dus relevantie meekrijgen. Makkelijk wordt door like meegenomen en zal dus geen relevantie meekrijgen. Hierdoor komen de berichten waar Guapa in voor komt boven aan te staan en de rest volgt later op volgorde van relevantie.



Het is dus van groot belang voor de merchant om na te gaan hoe zijn/haar gebruikers de zoekfunctie gebruiken. Dit kan gedeeltelijk geanalyseerd worden door in de backend van de webshop naar Catalogus -> Zoektermen te gaan. Hier kunt u precies zien welke zoektermen er zijn gebruikt en hoe vaak deze gebruikt worden. Op deze manier kunt u het meest geschikte zoektype kiezen en de gebruiker de beste resultaten aanbieden.

Bepaal de doorzoekbare attributen

Binnen Magento kunt u kiezen welke attributen er gebruikt mogen worden om te doorzoeken. Op deze manier kunt u de zoekresultaten beter filteren. Het is bijvoorbeeld niet altijd raadzaam om in het attribuut ‘omschrijving’ te zoeken, aangezien dit al snel kan zorgen voor ruis in de zoekresultaten. Merk, productnaam en SKU kunnen bijvoorbeeld goede attributen zijn om te doorzoeken. Bij het aanmaken van attributen kunt u bij de eigenschappen ‘Gebruik in Snel zoeken’ op ja zetten. U kunt ook via de backend naar Catalogus -> Attributen -> Beheer Attributen. Hier kunt u dan op het gewenste attribuut klikken en de eigenschappen aanpassen.

Stel synomiemen in voor zoekwoorden

In het overzicht van zoektermen onder Catalogus -> Zoektermen kunt u alle zoektermen inzien die door bezoekers zijn gebruikt. Wanneer u hier uit op kunt maken dat er zoekwoorden zijn die weinig resultaten opleveren, kunt u synoniemen meegeven voor deze zoektermen. Op deze manier zoekt Magento niet op het specifieke woord wat er ingevuld wordt, maar op het synoniem. Hierdoor krijgt de bezoeker betere zoekresultaten en vinden ze misschien toch dat ene product waar ze naar op zoek zijn.

Maak gebruik van de doorstuur URL


Wanneer er veel wordt gezocht op bijvoorbeeld ‘betaalmethodes’ kunt u er voor zorgen dat de bezoeker met deze zoekterm direct wordt doorverwezen naar een CMS pagina met de desbetreffende informatie. Op deze manier kunt u met de standaard zoekfunctionaliteit toch nog gebruik maken van CMS pagina’s om de resultaten te verbeteren.



Al deze mogelijke instellingen en oplossingen kunnen het beste getracked worden met Google Analytics. Op deze manier kunt u monitoren of de zoekresultaten ook daadwerkelijk leiden tot betalingen. U kunt daarmee constant uw zoekinstellingen verbeteren en conversie optimalisatie optimaal inzeyyen.


Magento Enterprise

Voor de merchants die gebruikmaken Magento Enterprise is ‘Solr Search’ beschikbaar. Deze snelle zoekmachine heeft een aantal grote voordelen tegenover de standaard zoekfunctionaliteit van Magento:
– Solr is veel sneller dan de standaard Magento zoekmachine.
– Solr gaat goed om met afgekorte namen en typefouten

Voor de beheerder zijn er ook een aantal grote voordelen:
– Solr verbruikt weinig CPU van de server waardoor uw server minder snel overbelast raakt.
– Solr zorgt dat de indexering wordt verlicht en hierdoor verbetert de snelheid.
– In Solr kan er geconfigureerd worden in welke volgorde de zoekresultaten worden getoond.
– In Solr kunnen aanbevolen zoekresultaten worden geconfigureerd.

Haal het maximale uit uw Community webshop


Wilt u het maximale uit uw zoekresultaten halen? Dan raden wij aan om met gespecialiseerde zoekextensies te gaan werken. Één van die extensies is ‘Mirasvit Spinx Search Ultimate’. Met deze extensie wordt het mogelijk om veel gerichter te zoeken, door de gehele webshop en in verschillende content types. Voor meer informatie over de voordelen van deze extensie en de installatie hiervan kunt u altijd contact met ons opnemen.