local searchBeste winkeliers, ik heb op mijn blog al een aantal blogs aan jullie besteed. Meestal is de strekking dat jullie te lang hebben gewacht met het omarmen van het internet. Hierdoor hebben anderen de slag gewonnen en moeten jullie nu vechten voor je bestaansrecht. Jullie zijn een voorbeeld voor veel andere branches, die nu allemaal op scherp staan om maar geen belangrijke verandering te missen. Maar nu keert het tij! Jullie kunnen het schoolvoorbeeld worden van een branche die zich terug heeft geknokt.

Alle grote zoekmachines en sociale platformen schieten jullie namelijk te hulp. Ze passen hun strategie aan om jullie nog een kans te geven. Een kans om te overleven… een kans om de handel weer terug te halen! Zorg dat je deze kans niet mist, want voor je het weet, wordt hij weer voor je neus weggekaapt.

Google gaat lokaal targetten en prioriteren

Onlangs hielden we bij Guapa een gratis congres over onder andere Google Shopping. Hier sprak de Shopping-lead van Google over de ontwikkelingen die zij zagen en over Google Shopping. Ik heb haar letterlijke woorden niet onthouden, maar herhaaldelijk gaf ze aan dat Google de komende tijd meer gaat doen met lokale zoekopdrachten. Dat betekent dat als ik in Grou ‘Google’ op ‘wasmachine’, Google mij eerst de wasmachine-aanbieder uit Grou laat zien. Met Google AdWords kun je al lokale campagnes opzetten.

Maar… je moet er wel een webshop voor hebben, want Google kan bezoekers alleen maar naar een website of webshop sturen. Vervolgens zal je Google inzicht moeten geven in de producten die je aanbiedt, inclusief relevante informatie zoals prijs, voorraad, enzovoorts.

Een kans die je niet kunt laten schieten

Concreet houdt dat in dat je een voorsprong kunt creëren ten opzichte van de landelijke ketens of de kleine huis-tuin-en-keukenwebshops. Jij hebt namelijk een afhaaladres, jij hebt openingstijden en je krijgt van Google een prominent plekje als je alles goed instelt. Hieronder zie je een voorbeeld van een lokaal zoekresultaat… ik woon in Grou en er is hier nog niemand die het met producten doet, maar de sloepenverhuurder geeft het goede voorbeeld, zoals je hieronder dus kunt zien.

Ben je een lokale detaillist? Dit moet je doen…

Zoals gezegd, heb je eerst een webshop met producten nodig. Je hoeft niet direct € 25.000 te investeren, maar je moet er wel voor zorgen dat je webshop goed werkt. Ook moet je webshop in staat zijn om zogenaamde ‘productfeeds’ te genereren. En tot slot moet e.e.a. natuurlijk goed ingericht worden bij Google, zoals de AdWords en Google Shopping campagnes.

Kunnen wij je hier bij helpen? Neem dan eens contact met ons op.