Afgelopen woensdag en donderdag was het weer zo ver, de Webwinkel Vakdagen in de jaarbeurs Utrecht. Dit is de jaarlijkse vakbeurs voor de e-commerce branche. Ruim 250 e-commerce aanbieders waren aanwezig op de beursvloer en er waren ruim 10.000 bezoekers.

De Webwinkel Vakdagen is dé beurs voor iedereen die actief is in de e-commerce. Het is het moment om de meest recente trends en ontwikkelingen uit de verschillende vakgebieden binnen de e-commerce te spotten. Bovendien biedt het de mogelijkheid om nieuwe kansen en contacten op te doen. Voor ons natuurlijk een uitgelezen kans om kennis te maken met retailers, onze werkwijze te presenteren en te kijken naar interessante partners. Met onze vijf meter hoge stand waren we dan ook goed zichtbaar.

De eerste dag ging direct goed van start. Het bezoek aan de beurs is gratis en het publiek is dus ook zeer gemêleerd, nog oriënterende starters en grote e-commerce spelers zaten zij aan zij in de presentatiezalen. Bezoekers konden kiezen uit presentaties in maar liefst 12 zalen. Bij sommige van de presentaties stond al ruim voor aanvang een rij met geïnteresseerde luisteraars. Terugkerende onderwerpen tijdens de presentaties waren Big Data, Mobile en aandacht voor de klant. Door het enorme aanbod, ruim 200 presentaties in twee dagen, was het voor velen moeilijk kiezen. De term ‘door de bomen het bos niet meer zien’ hebben we wel vaak langs horen komen.

Er was naast de presentaties nog veel meer te zien. Sommige beurshouders pakten het groots aan. Platinum Partner van de beurs SEOshop pakte uit met het e-commerce beursplein waar verschillende partners een booth hadden. Zo stonden daar onder andere DocData, Exact en Vendit.

Webwinkel-vakdagen-GM2

In de fulfilment-hoek gooiden PostNL en DHL hoge ogen. De royale stands met de pakketautomaten, de vrolijke pakketdames en de rond vliegende drone van PostNL vielen duidelijk op. We zijn erg benieuwd welke innovaties ze het aankomende jaar nog meer gaan doorvoeren. Opvallend waren ook de verschillende promoteams die rondliepen op de beurs, sommige in opvallende pakjes zoals Icecat en andere met gadgets of acties zoals MailPlus.

Voor veel standhouders was het overdag te druk om echt met elkaar in gesprek te gaan. Daar boden de verschillende netwerkbijeenkomsten ’s avonds een oplossing voor. De algemene bijeenkomst was een groot succes met een DJ en twee live muzikanten. SEOshop had een eigen bar op het e-commerceplein en de Magento community van Nederland, ontmoette elkaar op de Dutchento borrel.

Al met al was het een zeer geslaagde beurs die weer genoeg stof tot nadenken en nieuwe kansen heeft geboden. Volgend jaar is er een jubileum editie van de Webwinkel Vakdagen. De beurs wordt dan namelijk voor de tiende keer georganiseerd. Dat belooft wederom veel goeds.


WWV15-GM011 WWV15-GM002

WWV15-GM085 065

WWV15-GM059 WWV15-GM054

WWV15-GM048 WWV15-GM024

WWV15-GM021 WWV15-GM015

WWV15-GM104 WWV15-GM099