Tijdens de webshop vakdagen 2017 in Mechelen werd er veel gesproken over de huidige Belgische e-commerce markt. Daar kwam zoveel nuttige informatie voorbij dat een blog over dit onderwerp wel op zijn plaats is.

Tijdens de lezing van Tom Meere (Directeur van WHY5Research) werd het onderzoek ‘The Safeshops Inside E-Shopping Report 2017’ besproken. WHY5Research heeft samen met Safeshops.be diepgaand onderzoek gedaan naar de motivaties en gewoonten van online shoppers in België. Uit dit representatieve onderzoek kwamen onder andere de volgende punten:

  1. Veel bezoekers op je webshop zorgt niet meteen voor meer aankopen. Ongeveer 73% van de ondervraagden surft vaak op het internet. Maar 20% koopt ook online. 38% gaf aan volgend jaar meer online te kopen.
  2. De meest gekochte producten zijn momenteel concert- en filmtickets, reizen, mode, boeken en vliegtickets. Minst verkochte producten zijn juwelen, meubelen, financiële producten, drogisterij artikelen en accessoires voor huis en tuin.
  3. De mobiele telefoon wordt momenteel nog niet vaak gebruikt om online te shoppen in België. Maar 11% gebruikt de mobiele telefoon. 83% doet dit nog steeds op de laptop of PC.
  4. 44% van de ondervraagden lezen ALTIJD reviews voordat ze iets online kopen. Maar 47% schrijft er nooit eentje. Er werd aangegeven dat het niet werkt om de consument ‘af te kopen‘ met punten of andere beloningen.
  5. Belgen shoppen graag bij een webshop in hun eigen taal. Daarbij hebben Vlamingen de voorkeur voor het Nederlands en de Walen voor het Frans. Is deze taal niet voorhanden dan kiezen ze liever voor het Engels dan voor de andere landstaal.
  6. Als Belgen konden kiezen dan kozen ze het liefst voor een webshop dat ook offline winkels heeft. Zelfs 40% van de Belgen vinden het belangrijk dat de shop een .be URL heeft.
  7. Momenteel koopt 25% van de ondervraagden wel eens bij een buitenlandse webshop. Waarvan 59% bij een Nederlandse webshop. Ondanks dit lage percentage haalt Coolblue inmiddels 28 procent van de omzet al uit Belgie (Bron: http://bit.ly/2q2u6Zk)
  8. Het bezorgen van de bestelling op een adres naar keuze is de populairste bezorgoptie. Momenteel duurt het 1 tot 2 dagen voordat een bestelling binnen is. De Belgen vinden zelfs 3 dagen nog acceptabel.
  9. De meeste Belgen zijn nog erg onzeker over het online aankopen doen. Ze zien de voordelen van het gemak van online shoppen wel. Maar daarnaast ondervinden ze wel diverse barrières zoals:
  • Onzekerheid: Ga ik mijn bestelling onbeschadigd binnen krijgen?
  • Uitgestelde voldoening: Je hebt de producten niet meteen
  • Schuldgevoel: Online shoppen is geen sociale bezigheid
  • Kunstmatigheid: Je hebt geen persoonlijk contact

De ondervraagden gaven aan dat als bedrijven deze barrières kunnen compenseren ze heel succesvol kunnen worden.

  1. De ondervraagden hebben naast diverse barrières ook nog zorgen over de kwaliteit van het product, garanties, betaalproces, juiste levering, verborgen kosten en privacy. Een ideale webshop bevat:
  • Duidelijke prijs en kosten
  • 85% wilt gratis verzendkosten
  • 73% wilt een snelle reactie van de klantenservice
  • 70% zoekt naar scherpe prijzen
  • Snelle levering
  • Vriendelijke en veilig betaal proces.
  • Diverse verzendopties
  • 70% wilt een gratis retour proces.

Uit het onderzoek bleek ook dat het segment ‘Inspiratie shoppers’ momenteel de meeste online aankopen doen. Deze shoppers zijn echte ambassadeurs van het merk en vinden mobiele toegankelijkheid van de webshop erg belangrijk. Wat ik niet had verwacht is dat deze groep bestaat uit mannen tussen de 35-44 jaar.

De laatste lezing kwam van Roel Naessens, hij is Industry Leader bij Google. De lezing begon met een kleine blik naar de toekomst. In 2016 werd er meer dan 9,1 miljard euro uitgegeven in online winkels. Een stijging van 13,4% t.o.v. 2015.  Momenteel gaat gemiddeld 30% van de wereldwijde aankopen via mobiel. In België is dat nu 10% tot 20%. De verwachting is dat in 2020 ruim 50% van de aankopen op de mobiel worden gedaan. Doordat in België lange tijd telefoon koppelverkoop verboden was heeft 60% nu een smartphone (in Nederland is dit 86%).

Google is inmiddels in de UK en de VS begonnen met het promoten van lokale bedrijven. Zodra je een zoekopdracht plaatst voor bijvoorbeeld sportschoenen, geeft Google niet alleen de webshop resultaten weer maar ook de bedrijven bij je in de buurt waar deze sportschoenen ook op voorraad zijn. Daarnaast werd er vermeld dat Google Shopping net pas gelanceerd is in België.

Helaas was het niet alleen positiviteit. Google zegt namelijk dat de huidige Belgische retailers nu echt moeten beginnen met e-commerce ( 56% van de aankopen worden gedaan bij een Belgische webshop). Momenteel wordt de Belgische markt overspoelt met buitenlandse partijen waarbij geldt: ‘Loss is the new black’. Maar doordat Belgische retailers vaak een dicht offline winkel netwerk hebben kunnen ze hiermee verschil gaan maken. De Belgische shoppers kiest namelijk liever voor een bedrijf met offline vestigingen. Inmiddels komt 60% van de omzet van Google BE van buitenlandse partijen.

Hij eindigde met 4 tips voor de Belgische retailer en consument:

  1. Kies als Belgische consument voor lokale spelers. Een Belgische webshop zoals Art&Craft haalt inmiddels 40% van de omzet uit Nederland.
  2. Biedt relevante content en producten. Zorg dat je het verschil maakt t.o.v. het buitenland.
  3. Beloon loyale klanten. Zorg dat je alle klantdata gebruikt voor bijv. e-mail marketing.
  4. Haal je voordeel uit je omnichannel mogelijkheden

Er liggen nog zeker enorm veel kansen in België. Met Magento 2 België veroveren? Vraag dan direct een demo aan.