Als webshop eigenaar vraag je je vaak af hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen die je webshop bezoeken ook daadwerkelijk iets bestellen. Met andere woorden: hoe kun je ze overtuigen om bij jou te kopen? In een reeks blogartikelen willen we je laten zien hoe je de overtuigingsprincipes van Cialdini kunt inzetten om de conversie in je webshop te verhogen (met praktische tips en voorbeelden).

Korte introductie voor wie nog niet bekend is met Cialdini

Robert Cialdini, hoogleraar psychologie aan Arizona State University, publiceerde in 2001 zijn zes universele principes van beïnvloeding. In zijn boek ‘Influence‘ beschrijft hij zes wetenschappelijk bewezen overtuigingsprincipes (ook wel bekend als Six Principles of Persuasion of Six Universal Truths of Influence). Hier een opsomming van de principes met een korte toelichting. In de reeks blogartikelen worden ze verder uitgelegd en lees je ook hoe je ze kunt inzetten om webshop klanten te overtuigen.

  • Wederkerigheid: Geef gratis iets weg en de ontvanger voelt zich verplicht om iets terug te doen.
  • Commitment en consistentie: Wie a zegt moet ook b zeggen. Mensen willen graag consequent zijn. Door stapje voor stapje commitment te kweken, vergroot je de kans dat iemand uiteindelijk bij je bestelt.
  • Sociale bewijskracht: Als zoveel mensen het doen, zal het wel goed zijn. Laat bijvoorbeeld zien hoeveel anderen al hebben besteld, je liken op Facebook, ingeschreven zijn op je nieuwsbrief, etc.
  • Autoriteit: Laat je expertise zien om het vertrouwen van klanten te winnen. Denk bijvoorbeeld aan het tonen van keurmerken.
  • Sympathie: Geef je webshop een gezicht en vergoot de gunfactor van je shop/merk.
  • Schaarste: Creëer een gevoel van schaarste door te laten zijn hoe veel (of eigenlijk hoe weinig) producten er nog op voorraad zijn.

Cialdini principes webshops

Op de hoogte blijven?

Op de hoogte blijven van deze artikelen over de principes van Cialdini (en onze andere interessante artikelen)? Schrijf je hiernaast in voor onze nieuwsbrief!

Gepubliceerde artikelen uit de reeks

Hier vind je een overzicht van de artikelen over de overtuigingsprincipes van Cialdini die reeds gepubliceerd zijn.

Klanten overtuigen met wederkerigheid

Klanten overtuigen met commitment en consistentie

Klanten overtuigen met sociale bewijskracht

Klanten overtuigen met autoriteit

Klanten overtuigen met sympathie

Klanten overtuigen met schaarste