Deze keer een interview met Jopke Jongen, eigenaresse van Maakjeeigensfeer.nl een Magento shop in sfeerproducten. Jopke runt de webshop en echtgenoot René doet het technisch onderhoud en springt tijdens de pieken enthousiast bij.

jopkeWaarom ben je een webshop begonnen?

Ik ontwerp veel websites en -shops (vanuit mijn andere bedrijf Jop & zo, grafische vormgeving). Door de opgedane kennis, een duidelijke eigen visie op online zaken doen en het vele sparren met ondernemers werd ik zelf ook helemaal enthousiast over het opzetten van een webshop. We hadden reeds de contacten en hebben toen onze stoute schoenen aangetrokken en zijn gestart.

Betreffende onze visie, we zagen dat veel shops simpelweg geen persoonlijk contact mogelijk maakten met medewerkers en eigenaars… Ook service was moeilijk en wij vinden dat dat anders kan en moet. Persoonlijke aanpak is nodig om vertrouwen te krijgen en te houden. En wat heb je te verbergen? Wij wilden laten zien dat je groot kan worden door klein te blijven. Onder het motto van Dromen, Durven en Doen zijn we ons op “gezelligheid in en om het huis” gaan richten. Al snel hadden we niet alleen maar kaarsen en servetten, maar zijn we verder gaan kijken. We vinden het heel leuk om gezellige avonden met vrienden te hebben. Samen koken en borrelen. Vandaar dat de stap naar leuke producten om te serveren en presenteren voor ons een logische volgende stap was. Ook past dat helemaal in het concept van maak je eigen sfeer… Zelf spullen in huis halen om sfeer te maken, met vrienden, familie of gewoon met je eigen gezin.

Zijn er dingen waar je tegenaan liep in het begin?

De verzendkosten

Hoe gaan we die doorberekenen? We wilden niet de volledige verzendkosten vragen om te kunnen concurreren,  dus een directe impact op de marge. Nu hebben we inmiddels betere verzendtarieven, maar lopen we soms nog tegen logistieke dingen aan. Omdat we deels via dropshipment werken, zijn er ook artikelen die uit een ander magazijn komen. Dat kost ons soms dubbele verzendkosten, terwijl we die niet doorrekenen.  Veel consumenten, maar ook webshops vergeten dat je btw moet doorrekenen op de verzendkosten. Zo rekenen wij vanaf € 15 bestelwaarde € 5,75 verzendkosten door. Dat betekent dat we na afdracht btw uiteindelijk maar € 4,75 bijdrage in verzending ontvangen.

B2B

Al snel gingen bedrijven bij ons bestellen. Die wilden graag andere voorwaarden (prijs, staffelkortingen, etc.). We hebben toen snel een module geïnstalleerd om via inlog een B2B account aan te vragen, zodat bedrijven meteen de juiste prijzen konden zien. Door de vele aanvragen voor met name kerstpakketten hebben we nu ook een groothandelsfunctie voor andere webshops en kleine retail. Dat vraagt een hele andere benadering, maar ook hier zijn persoonlijke service en de “gezichten” achter de shop doorslaggevend. Nu hebben we ook een aantal vaste Horeca klanten, we brengen de producten zelf. Zo kunnen de ondernemers zich met hun kernactiviteiten bezighouden en ontzorgen wij in de sfeerproducten die bijdragen aan hun omzet.

AdWords

Enthousiast gingen we aan de slag met AdWords. Lekker breed inzetten. Dat heeft ons ontzettend veel geld gekost en bracht nagenoeg niets op (alleen korte termijn verkeer dat niet echt gericht was). Uiteindelijk ons erin verdiept en aanpassingen doorgevoerd. Een wijze en dure les: zet heel specifiek in en richt je op specifieke zoekwoorden combinaties. Zorg ervoor dat de landingspagina van je site voldoet aan de belofte die je maakt in je AdWords-advertentie. Voor een lange termijn resultaat kan je je beter richten op SEO, maar als je het goed inzet kan AdWords zeker een ondersteunende functie hebben.

Spandoek-pinnen-ja-graag

Verkoop je ook in het buitenland?

België is inmiddels een aardig grote afzetmarkt voor ons. We hebben daar een aantal vaste klanten zitten voor servetten. Ook hebben we al pakketten verstuurd naar Ierland, Engeland, Griekenland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Denemarken. We hebben Duitsland nog echt wel op ons wensenlijstje staan. We zijn begonnen met Google translate, maar dat is geen aanrader als je serieus indruk wilt maken. Waar Belgen nog wel over de drempel stappen om te bestellen, vereisen Duitsers een aparte aanpak. Dat zou betekenen dat we een Duitse URL moeten vastleggen en de shop helemaal zouden gaan vertalen in het Duits. Maar dat heeft nog meer voeten in aarde. Zoals een Duits retouradres en een andere manier van opzetten van de shop. Duitsers shoppen online op een hele andere manier. Wellicht dat we dit volgend jaar nog aan gaan pakken.

Hoe zou je de strategie van de shop omschrijven?

Wij willen voor consumenten een laagdrempelige online leverancier zijn van sfeer. De focus ligt hier op een extreme en persoonlijke klantenservice, altijd bereikbaar via alle denkbare kanalen. Gewoon altijd transparant zijn en met de voeten in de modder. Concurreren op prijs is niet ons ding, onze service en snelheid zijn belangrijker. Dat wil niet zeggen dat we soms onze tanden even laten zien, je ontkomt natuurlijk niet altijd aan kortingsacties.

Voor bedrijven willen wij partner zijn voor inspirerende kadoartikelen. Uiteindelijk zien we ons over een paar jaar graag als dé sfeergroothandel voor kleine retail en webshops, die niet denkt in producten maar vooral hoe we kunnen bijdragen aan het effectiever en rendabeler laten “draaien” van onze klanten. Daar zouden best hele andere producten en diensten uit kunnen gaan komen.

Maak je gebruik van social media?

In sterk toenemende mate gebruiken wij met name Facebook, Twitter en Google+. Onze doelgroep is daar aanwezig en vooral Facebook heeft voor ons een “olievlek-werking”.
Dit resulteert niet direct in veel meer aankopen, maar wel in inspiratie, beleving en interactie. We zien nu wel dat deze opzet meer verkeer trekt naar de shop en er later besteld wordt via organisch zoeken, omdat men via Facebook van ons gehoord heeft.

Google+ gebruiken we eerder secundair, puur omdat de Google zoekmachine dat meeweegt in rankings. Wij vinden social media belangrijker dan AdwWrds, gezien de lange termijn effecten.

“We zijn al regelmatig in de auto gesprongen om artikelen om te ruilen of breuk op te lossen, nog dezelfde dag! Ja, dat kost veel tijd en geld, maar we houden er klanten voor het leven aan over!”

Wat doe je om je te onderscheiden van de concurrentie?

Wij bieden een hele goede service. Dat begint al bij bereikbaarheid: men kan ons persoonlijk bellen (op een normaal telefoonnummer zonder extra kosten), mailen en zelfs via WhatsApp bereiken. E-mail wordt snel (meestal binnen het kwartier) beantwoord. Een bijzondere positie neemt de online-chat in: direct antwoord op vragen en dat heeft al diverse bezoekers over de streep getrokken bij ons een bestelling te plaatsen.

Daarnaast helpen wij graag bij het uitzoeken van kadootjes en pakken het desgewenst ook feestelijk in. Dat is nog steeds redelijk uniek. Tenslotte denken wij persoonlijk en open mee met bedrijven en horeca die iets bijzonders willen geven of sfeerproducten nodig hebben om hun omzet te verhogen.

 Markt-paardendagen-slabroek-2 Magazijn Gusta en Bolsius

Welke tip heb je voor andere webshop eigenaren?

Een webshop succesvol laten zijn, lukt niet door het er “even bij te doen”. Het is gewoon een fulltime baan. Laat daarnaast jezelf (letterlijk) zien, speel het open en blijf transparant. Zet je gezicht op de shop en laat zien via social media dat je webshop niet alleen maar een technisch online verkoopkanaal is, maar je ook gewoon iedere dag de deur moet openen, er doorheen moet vegen en mensen te woord moet staan. En het bekende cliché geldt nog steeds: doe wat je belooft in je communicatie, wees goed bereikbaar en los klachten altijd op, ook al kost het geld. Je krijgt het altijd terug!

 Wat is de omzet van je webshop

< 100.000

Wil je verder nog iets kwijt over je webshop?

We blijven ontwikkelen, we werken hard aan een nieuwe, vriendelijkere en technisch geavanceerdere webwinkel. We nodigen leveranciers of vakmensen die bijzondere sfeerproducten willen verkopen en hiervoor een serieus, transparant online platform zoeken, graag uit contact met ons op te nemen om eens vrijblijvend te sparren.

 Bedankt Jopke van Maakjeeigensfeer.nl

Wil jij ook geïnterviewd worden over jouw webshop?