Onder de naam 'Webshop aan het woord' vragen we webshop eigenaren waarom ze een webshop zijn begonnen, waar ze tegenaan liepen en of ze nog tips hebben voor mede-webshop eigenaren. 

Het is net iets over twee als we aankomen bij het kantoor van Everlake in Sneek. Hier ontmoeten we Dirk-Jan, oprichter en eigenaar van Everlake, en Lianne die sinds 1 januari dit jaar bij het bedrijf werkt als Webshop manager. Onder de handelsnaam Everlake vallen diverse webshops, zoals waterfiltersonline.nl, Eccellente en onderhoudsartikelen.nl. Een deel van de producten wordt vanuit een klein magazijn bij het kantoor in Sneek verzonden. De andere producten worden geleverd door fulfilment partner Drake & Farrell uit Bleiswijk. Dirk Jan is in 2008 begonnen onder de naam Eccellente en in 2010 is voor de overkoepelende bedrijfsnaam Everlake gekozen.

Wanneer ben je met je webshops gestart?

“Ik ben in 2008 begonnen met de verkoop van espressomachines. Via iBOOD (dat toen net bestond) kocht ik vijf espressomachines van het merk Saeco, omdat ik zelf heel enthousiast was over de machine en de prijs zo gunstig was. Het verkopen van de machines bleek echter lastiger dan gedacht.

De espressomachines werden met verloop van tijd alleen maar minder waard. Toen ze ook voor stuntprijzen bij de Makro werden aangeboden was ik blij dat ik ze allemaal verkocht had. De volgende stap die ik maakte, was het verkopen van koffie. Het probleem daarbij is dat koffie een houdbaarheidsdatum heeft. Ook was het online kopen van je koffie toen nog niet zo’n bekend fenomeen. Vandaar dat ik, geleid door de vraag vanuit mijn klanten, de stap maakte naar onderhoudsproducten voor koffiemachines, zoals filters, ontkalkers, etc.”

Dirk Jan

Wanneer kwam voor jou het omslagpunt?

“Op een gegeven moment begon het echt goed te lopen. Ik had destijds een drukke baan als projectmanager en zat de hele dag in de auto. Aan het einde van zo’n drukke werkdag moest ik ’s avonds nog naar de videotheek om pakketjes af te leveren voor verzending. Toen moest ik een keuze maken en ben ik 100% voor mijn webshops gegaan. Een gewaagde sprong en vrienden en familie raadde het op dat moment ook af, maar ik ben nu heel blij dat ik het gedaan heb.”

“Ik geloof dat focus essentieel is. Ik heb me die eerste tijd volledig op het vakgebied gestort om zoveel mogelijk te leren over o.a. Google AdWords en zoekmachineoptimalisatie en bezocht elk e-commerce evenement dat er was.”

Welke tip heb je voor anderen met een soortgelijke webshop?

Voorraad kost geld. Daar kwam ik zelf al snel achter met de verkoop van espressomachines en koffie. Als ik nu een interessant product tegenkom in een winkel maak ik een foto. Thuis kijk ik dan of het product (eenvoudig) online verkrijgbaar is en of daar nog kansen liggen. Ook kijk ik hoe de online concurrentie eruit ziet en zoek ik uit wat de marge ongeveer is. Vervolgens bied ik het aan in de webshop. Eerst zonder voorraad met een levertijd van 2 of 3 dagen. Als het product dan besteld wordt, koop ik het zelf bij de groothandel of via een andere webshop.  Krijg ik meer bestellingen binnen, dan begin ik met de inkoop van een kleine voorraad van 5 stuks, dan van 10, etc. Zodra ik merk dat er echt veel vraag naar is, ga ik met de leverancier in gesprek. Dat is nog wel eens een uitdaging en het komt zelfs voor dat ik naar de fabriek zelf stap als ik er met de leverancier niet uitkom. Ik heb alleen producten op voorraad die snel verkopen met een omloopsnelheid van maximaal twee weken.

Wat is jullie strategie?

“Wij zetten hoog in op klantenservice. Bij ons is de klant nog steeds koning en als er een klacht is geven we de klant (ook bij twijfel) gelijk. Onze tevreden klanten blijven klant en blijven hun producten in onze webshop bestellen. Daarom werken we ook alleen met partners van hoge kwaliteit. Snelle winst is leuk, maar voor ons is de lange termijn belangrijker omdat we klanten willen behouden.”

“Ook hier komt weer die focus om de hoek kijken. Voor al mijn webshops geldt dat ze pas echt succesvol worden als ik me er volledig op ga richten. Zo start ik ook webshops in WooCommerce. Binnen twee maanden moet de shop goed lopen, anders stop ik er geen energie meer in. Als een webshop goed begint te lopen, zet ik de webshop in Magento, omdat Magento veel meer features biedt zoals uitgebreide marketingmogelijkheden. Ook wil ik zelf feeling houden met de markt. We werken hier op kantoor met z’n tweeën en besteden dus veel uit, maar ik doe nog wel zelf de AdWords campagne. Hier haal ik veel nuttige informatie uit. Ook doen we veel met e-mailmarketing .”

Handelen jullie ook Internationaal?

“Ja, naast Nederland verkopen handelen we ook in België en sinds kort in Engeland met Descaler.co.uk. Verder verkopen we ook veel aan buitenlandse klanten via Amazon, bijvoorbeeld aan Franse en Italiaanse klanten. Het verkopen via Amazon is een relatief eenvoudige manier om te zien of er een markt is voor een product in een land. Zo hoorde ik altijd dat er in Frankrijk weinig kansen liggen, maar via Amazon verkoop ik veel aan Franse  klanten. Als er een kans ligt in het buitenland kijken we of we een lokale partner kunnen vinden. De uitdaging blijft dan wel de klantenservice. Die willen we liever niet uitbesteden, omdat we heel veel leren uit die gesprekken en echt goede service willen bieden. Helaas maakt de taalbarrière dit soms toch noodzakelijk.”

bol
Naast Amazon en eBay verkoopt Everlake ook via Bol.com.

Dirk Jan’s enthousiasme werkt aanstekelijk en hij barst nog van de ideeën voor toekomstige webshops. “Ik heb targets gesteld tot 2018 die ik wil behalen door de huidige shops uit te bouwen, maar ook door weer nieuwe shops te beginnen. Als een webshop een tijdje goed draait en echt winstgevend is, zorgt dat voor budget om weer in een nieuwe shop te investeren.”

“Er liggen nog zoveel kansen op het gebied van e-commerce en er is zoveel potentie, maar veel mensen zijn bang om te investeren in een webshop.”