webshop aan het woord
Deze keer een interview met Tonnie. Met inkoop- en logistieke hulp van haar man runt ze maar liefst zes webshops: enveloppenwebshop.nl, staalband-bandstaal.nl, deweegschaalinbalans.nl, babyshopbambineke.nl, all4kidsshop.nl en debettyball.nl. 

Waarom ben je een webshop begonnen?

“Ik was in 2006 zeer streng bezig met een koolhydraatarm dieet en er waren in die tijd nog bijna geen koolhydraatarme producten te koop. Ik dacht als ik dat probleem heb dan hebben meer mensen dat. Mijn man had een groothandel in verpakkingsmaterialen en ik dacht leuk als ik een stelling in zijn magazijn kan gebruiken dan kan ik wat producten importeren en ook aan anderen verkopen. Hij dacht toen ook, ach ik heb wel een hoekje over. We wisten toen nog niet dat het uit zou groeien tot een behoorlijke online dieet supermarkt.”

Tonnie

Zijn er dingen waar je tegenaan liep in het begin?

“Ik had helemaal geen ervaring op dat gebied, had nog een fulltime kantoorbaan en zag het meer als een leuke hobby erbij. Niet wetend dat het mijn hele tijd zou gaan opslokken en dat ik er na verloop van tijd een fulltime dagtaak aan zou hebben.”

Verkoop je ook in het buitenland?

“Ja, maar dat is beperkt tot België en wat vaste Nederlandse klanten in Spanje.”

Hoe zou je de strategie van de shop omschrijven?

“Elke shop heeft zijn eigen strategie. Bijvoorbeeld in de shop met dieetproducten verkoop ik alleen producten waar ik zelf achter sta, geen wondermiddelen met gebakken lucht, geen pillen of poedertjes met onduidelijke samenstelling, maar kwalitatief goede producten. Ook probeer ik een soort prijzenoorlog te bewerkstelligen voor koolhydraatarme crackers en Dreamfields pasta. Beide producten zijn uitsluitend online te bestellen en de prijzen worden heel hoog gehouden. Ik vind dat ze betaalbaar moeten worden voor iedereen en heb de prijzen dus zo ver verlaagd dat het echt enorm scheelt met andere aanbieders. Met de bedoeling dat ook mensen die minder te besteden hebben dit soort producten kunnen gebruiken.”

weegschaalinbalans

“Ook in de enveloppenwebshop hebben we daarvoor gekozen. Mijn man heeft tot een jaar of 4 geleden een groothandel gehad in verpakkingsmaterialen. Hij weet dus alles over de inkoopmogelijkheden. We hebben gekozen voor inkoop in grote hoeveelheden rechtstreeks bij fabrikanten. Daardoor kunnen we tegen behoorlijk concurrerende prijzen inkopen.  Dat prijsvoordeel geven we weer door aan onze klanten.  We verkopen de belangrijkste dingen die je nodig hebt om te verzenden.  Zoals brievenbusdoosjes,  luchtkussenenveloppen, verpakkingstape, paklijstenveloppen, coexzakken e.d.  We richten ons op webshopshouders, omdat we zelf natuurlijk goed weten wat je daarvoor nodig hebt. Goede producten tegen lage prijzen. “

Maak je gebruik van social media?

“Ja facebook, twitter en beginnend pinterest.”

“Kijk naar je webshop en bestel (al is het maar fictief) regelmatig iets in je eigen shop, dan zie je wat een klant tegen komt tijdens het bestelproces. “

Wat doe je om je te onderscheiden van de concurrentie?

“Ik probeer altijd iets te verkopen dat er niet standaard is, of tegen een veel lagere prijs dan normaal gesproken gevraagd wordt. Probeer ook te denken vanuit een probleem. Als je zelf een probleem ervaart is de kans groot dat anderen dat ook hebben, dus dan is er een markt voor.”

“Toen onze kleinzoon net ging lopen, gleed hij de hele tijd uit op ons parket en er bleken bijna geen antislip sokjes te zijn voor peuters. Nu hebben wij met All4kidsshop een shop met meer dan 150 verschillende soorten antislip sokjes voor peuters en kleuters.”

“Toen ik zelf veel te veel moest betalen voor de verpakkingsmaterialen voor mijn shops begonnen we een shop met betaalbare verpakkingsmaterialen.”

“Toen ik babyshop Bambineke had overgenomen (wetende dat er honderden shops met babykleertjes zijn), heb ik me meteen gericht op exclusieve dingen, zoals doopkleding, baby feestkleding, de Blooming Bath een nieuw zacht babybadje, de Tummy with Mummy een baby/peuterstoel met buikligplateau wat heel goed is voor de ontwikkeling van een baby. Dus duidelijk iets anders aanbieden dan wat anderen al aanbieden.”

tonnie

Welke tip heb je voor andere webshop eigenaren?

“Blijf steeds enthousiast en alert. Kijk naar je webshop en bestel (al is het maar fictief) regelmatig iets in je eigen shop. Dan zie je wat een klant tegenkomt tijdens het bestelproces. Verkoop nooit dingen waar je niet achter staat. Zorg voor snelle en goede levering. Behandel je klant nog beter dan je zelf behandeld zou willen worden.”

“Ook een tip is ga niet onbezonnen beginnen, maar wacht ook niet met beginnen tot je steeds weer nieuwe beren op je weg ziet. Met vallen en opstaan kom je een eind. Begin met iets simpels en leer van je fouten. Wees nooit te star om je bakens te verzetten. Zorg dat je gezond eigenwijs bent maar niet zo dom dat je niet de goede argumenten van anderen op waarde weet te schatten.”

 Wat is de omzet van je webshop

“Genoeg om onafhankelijk te kunnen zijn.”

Wil je verder nog iets kwijt over je webshop?

“Ik zou er uren over kunnen vertellen, ik zie het niet als werk maar als hobby. Ik heb er veel plezier in. Ik heb wel geleerd dingen uit te besteden die je niet perse zelf hoeft te doen. Mijn man en ik zijn beide net in de 60 en zijn wel zover dat we niet meer dan zo’n 20 tot 30 uur per week willen werken. We zien het als hobby na een lang plezierig werkzaam leven, waarin we beiden minimaal 60 tot 80 uur in de week werkten. Zolang we het leuk vinden, blijven we het doen en we bekijken steeds weer: Vinden we het nog leuk? Stoten we iets af? Doen we er iets bij? Wat kunnen we door anderen laten doen?”

 Bedankt Tonnie! 

Wil jij ook geïnterviewd worden over jouw webshop?