Capkopen.nl

Deze keer een interview met Thijs Loverbos, eigenaar van CapKopen.nl een Magento shop in streetwear caps zoals snapbacks, trucker caps en flexfit petten. Thijs is 27 en runt de webshop en alles er omheen in zijn eentje. 

Thijs Loverbos

Waarom ben je een webshop begonnen?

“Ik wilde altijd al iets voor mezelf beginnen, dat was het plan al toen ik op school zat. Na een paar jaar met de gedachte rond te hebben gelopen en eerst ervaring op te doen bij een werkgever heb ik besloten om naast mijn 40-urige baan een webshop te starten. Inmiddels ben ik fulltime met de webshop bezig.”

Zijn er dingen waar je tegenaan liep in het begin?

“Voornamelijk de administratie en alles wat de belastingdienst van je verlangd (ook al verdien je in het begin nog geen euro, ze willen alles van je weten). Dit is me erg tegengevallen. Hier heb ik echt een tijdje tegenaan gehikt en vervolgens besloten om toch om hulp te vragen van buitenaf, terwijl ik het eigenlijk zelf wilde doen.”

Verkoop je ook in het buitenland?

“Ja, vanaf de start heb ik me naast Nederland ook gericht op België. Na een jaar heb ik een Duitse webshop opgezet: www.capskaufen.de. Met deze webshop bedien ik nu de Duitse en Oostenrijkse markt.

Het liefst zou ik me op heel Europa richtten, maar vanwege de relatief hoge verzendkosten (t.o.v. gemiddelde productprijs) is het op dit moment onmogelijk om competitief te zijn in andere Europese landen.”

Hoe zou je de strategie van de shop omschrijven?

“Ik ben me vanaf het begin bewust geweest dat ik een niche markt bedien. Hierdoor is het overzichtelijk voor me gebleven; de markt, de klanten en het product.

Het assortiment qua stijlen en merken is daarom vrij breed vergeleken met andere aanbieders.

Mijn klanten bereik ik op verschillende manieren (ongeveer: 60% organisch, 20% google shopping en 20% via verkooppartners als bol.com).

Prijzen in de shop zijn vaak ietwat duurder dan die bij de concurrentie, maar er worden geen verzendkosten gevraagd, ook niet als je een product van maar €20,- bestelt. Hierdoor zijn mijn klanten toch vaak goedkoper uit bij mijn webshop dan bij een ander.”

capkopen.nl

Maak je gebruik van social media?

Ja, ik gebruik Facebook, Instagram, Pinterest en Twitter. Facebook gebruik ik het meest, voornamelijk om algemeen nieuws te delen. Instagram wordt af en toe gebruikt voor sfeerfoto’s van de producten. Pinterest wordt ingezet voor een platform waar alle productfoto’s op staan. Twitter werd in het verleden nog weleens gebruikt, maar is eigenlijk niet meer actief.

Ik moet wel zeggen dat ik social media niet zie als een essentieel middel voor mijn webshop. Het is leuk dat het er is en om af en toe wat extra aandacht te vragen, maar met alle tijd die er in gaat zitten is het denk ik niet rendabel.

“Het is belangrijk dat je een webshop systeem kiest waarin je prettig kunt werken, maar waarmee je ook direct genoeg groeimogelijkheden voor de toekomst hebt.”

Wat doe je om je te onderscheiden van de concurrentie?

Ik probeer me te onderscheiden van mijn concurrenten door het bedrijf als specialist te positioneren. Veel van mijn concurrenten zijn grotere winkels die ook veel andere kleding en accessoires verkopen, ik verkoop enkel caps.

In mijn webshop worden vaak nieuwe merken geïntroduceerd die nergens anders in Europa verkrijgbaar zijn. Ook is er op de site veel productinformatie te vinden t.o.v. de informatie die bij concurrenten te vinden is.

Welke tip heb je voor andere webshop eigenaren?

Focus. Zorg dat je jouw doelgroep goed voor ogen hebt en probeer deze op de juiste manier aan te spreken. Bij elke communicatieve uiting moet je het doel en de klant vooraf bepaald hebben en hier naar handelen.

 Wat is de omzet van je webshop

Kan/wil/mag ik niet vertellen.

Wil je verder nog iets kwijt over je webshop?

Als je wilt slagen als webshophouder denk ik dat enkele zaken heel belangrijk zijn:

  • Maak vooraf een uitgewerkt ondernemingsplan. Waarin (naast de financiële en organisatorische zaken) het product, de markt en jouw onderscheidend vermogen goed naar voren komen.
  • Doe goed onderzoek naar welk webshop systeem het best past. Het is belangrijk dat je een systeem kiest waarin je prettig kunt werken, maar waarmee je ook direct genoeg groeimogelijkheden voor de toekomst hebt.
  • Zorg ervoor dat je naast je webshop nog een inkomen hebt of dat je genoeg geld opzij hebt staan om het een tijdje vol te houden. Er zijn namelijk maar weinig webshop eigenaren die in de eerste twee jaar al een fatsoenlijk loon hebben.

 Bedankt Thijs van CapKopen.nl

Wil jij ook geïnterviewd worden over jouw webshop?