kosten magento webshop

‘Wat kost een Magento webshop?’ Meestal is het de eerste vraag die ik krijg na de ijsbreker ‘kon je het een beetje vinden?’… Gelukkig is het niet echt zo erg dat dit altijd de eerste vraag is, maar na een kort gesprek over koetjes en kalfjes hoef ik er nooit lang op te wachten. Als sinds ik webprojecten verkoop, probeer ik een standaard antwoord te formuleren, waarmee ik mijn potentiële klant kan voeden, zonder iets te roepen dat niet waar of ongefundeerd is. In dit artikel probeer ik iets meer inzicht te geven op de vraag ‘Wat kost een Magento webshop?’.

Concurreren in een vol e-commerce landschap

Verwachtingsmanagement is misschien wel een van de belangrijkste faalfactoren als het gaat om webprojecten. Vaak omdat de scope van het project niet duidelijk is (daar ga ik het in dit artikel verder niet over hebben) of omdat de opdrachtgever verwacht dat er sprake is van onmiddellijke impact op de omzet als de (nieuwe) webshop live gaat.

In werkelijkheid is het niet zo eenvoudig meer om er met je webshop bovenuit te springen. Ieder jaar worden er meer dan 40.000 webshops gestart. En dat zijn alleen nog maar de webshops die zich inschrijven bij de KvK. Daarnaast is het een feit dat 80% van alle e-commerce omzet wordt gedraaid door de top 20 webshops. De Bol.com’s van deze wereld. Dan blijft er niet zo heel veel omzet meer over voor de andere shops. Ik denk dat je die 80/20 regel ook kunt toepassen op die restant omzet. Ik zal je niet lastig vallen met al te veel statistiek, maar neem van mij aan dat het niet zo makkelijk is. Dit stukje informatie is van essentieel belang om de rest van het antwoord op de vraag ‘wat kost een Magento webshop’ te kunnen snappen.

 

Bullets and canonballs

Onlangs luisterde ik naar een audioboek genaamd ‘Great by Choice’. Het is de opvolger van de wereldwijde management bestseller ‘Good to Great’ van Jim Collins. De auteur deed onderzoek naar succesvolle ondernemingen die een omzetgroei hadden doorgemaakt die gemiddeld 5x hoger lag dan die van concurrenten in dezelfde tijd en onder dezelfde omstandigheden. In het boek wordt beschreven wat deze succesvolle bedrijven met elkaar gemeen hebben.

“Wijze leiders vuren eerst kogels af en dan pas kanonskogels. Een ‘kogel’ in termen van projecten is goedkoop, makkelijk te maken en makkelijk af te schieten. Het opzetten is eenvoudig en de uitkomsten zijn duidelijk.”

 

Je schiet eerst ‘kogels’ af om de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat werkte goed?
  • Wat werkte niet?
  • Wat kostte te veel ook al werkte het goed? 

Op basis van de informatie die je vergaart, besluit je of je nog een kogel moet afschieten of klaar bent om een kanonskogel af te schieten. Voor het hele verhaal achter de ‘bullets and canonballs’ verwijs ik je naar het boek ‘Great by Choice’.

 

Hoe is dit toepasbaar op de vraag ‘Wat kost een Magento webshop?’

Het werkt min of meer hetzelfde. Als jij denk dat je een gat in de markt hebt gevonden, maar dit baseert op een kort, beperkt onderzoek, dan is het een goed idee om te beginnen met een simpele en goedkope webshop. Een kogel, zeg maar. Je kunt dan eerst de markt even aftasten en kijken waar je tegenaan loopt. Ook kunnen mensen op deze manier eerst wat ervaring opdoen met een webshop, zonder al te veel financiële risico’s te nemen.

Bij Guapa E-commerce richten we ons voornamelijk op de kanonskogels. Mensen of bedrijven die al eerder een webshop hebben gehad en nu de signalen allemaal goed lijken, een kanonskogel willen afvuren om de markt te veroveren. Maar we maken ook ‘kogels’ voor mensen en bedrijven die een eerste stap willen zetten of een markt willen verkennen. Dit is uitsluitend voor klanten die deze werkwijze willen hanteren. Een ‘kogel’ leidt op zichzelf namelijk zelden tot een heel rendabel bedrijf. Maar het kan wel de basis zijn voor de kanonskogel.

 

Magento webshop prijzen

Ik hoop dat het nu wat duidelijker voor je is dat er een verschil is tussen een webshop die klaar is om de wereld te veroveren of een webshop die functioneert als proefballon. Ik beschrijf hieronder nog wat de inhoudelijke verschillen zijn tussen een ‘kogel’ en een ‘kanonskogel’. Maar nu eerste de prijsranges waar je aan moet denken:

  • Een ‘kogel’ Magento webshop kost tussen de € 3.000,- en € 7.000,-
  • Een ‘kanonskogel’ Magento webshop kost tussen de € 20.000,- en € 50.000,-

Dan heb je natuurlijk nog de uitschieters naar boven en naar beneden, maar dit zijn de gemiddelde prijzen van een Magento webshop.

 

Het verschil tussen een kogel en kanonskogel

Een kogel Magento webshop wordt gebouwd op basis van bestaande templates en modules. Er worden wat kleine aanpassingen gedaan aan de stijl van de template, maar verder technisch niet zo heel veel. Wel wordt er extra tijd besteed aan het vindbaar maken en het meten van de webshop (om data te verzamelen).

Bij de kanonskogel gaan we voor maximaal resultaat. We werken uitsluitend met de beste specialisten in de markt. De designers zijn van het kaliber dat werkt voor de grootste webshops van Nederland. Zij zijn gespecialiseerd in ontwerpen voor conversie en gaan grondig te werk. We interviewen de doelgroep om inzicht te krijgen in hun beslis- en koopgedrag. De Magento webshop wordt volledig geoptimaliseerd, waardoor de shop razendsnel en stabiel draait. Ook automatiseren we veel processen en koppelen we de Magento webshop aan ERP pakketten of boekhoudpakketten. We maken de webshop klaar voor de toekomst en klaar voor het afhandelen van grote hoeveelheden orders.

 

Kogel of kanonskogel afschieten?

Spreekt deze gefundeerde aanpak je aan? Zie je het zitten om een dergelijk strategisch traject met ons aan te gaan? Neem dan gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek, waarin we de mogelijkheden bespreken.