De kracht van bedrijfscultuur[intro]De  kracht van cultuur. Het is zo’n titel die je de laatste tijd overal tegenkomt. Veelal verrijkt met inspirerende voorbeelden zoals Facebook en Zappos. Maar ook tijdens gesprekken met ondernemers die (mijn inziens) succesvol zijn. Wat is dat nou die ‘kracht van cultuur’?[/intro]

Zappos

Onlangs las ik een artikel over Zappos en hoe de krachtige cultuur de fundering was van het succes van de populaire webshop. Na het lezen van het artikel ben ik even verder gaan speuren en als ik alle artikelen mag geloven is het een feestje om te werken bij Zappos. Soms letterlijk! En toch wordt er serieus zaken gedaan bij het Amerikaanse warenhuis. Volgens CEO Tony Hsieh is een sterke cultuur gebaseerd op 10 waarden.

  • Deliver WOW Through Service
  • Embrace and Drive Change
  • Create Fun and A Little Weirdness
  • Be Adventurous, Creative, and Open-Minded
  • Pursue Growth and Learning
  • Build Open and Honest Relationships With Communication
  • Build a Positive Team and Family Spirit
  • Do More With Less
  • Be Passionate and Determined
  • Be Humble

De cultuur, die gebaseerd is op het bovenstaande lijstje, zou dus de fundering zijn voor het succes van Zappos. Er is zelfs een 480 pagina’s tellend cultuurboek! Met de juiste cultuur zou het niet uit moeten maken wat je verkoopt, aldus Tony Hsieh. Zou het echt zo simpel zijn? Of is dit zo’n typisch geval van ‘achteraf gezien’?

Good to great

En dan is er nog ‘dat’ boek… “Good to Great” van Jim Collins. Het boek is gebaseerd op een onderzoek naar waarom sommige bedrijven succesvoller zijn geworden dan andere bedrijven, terwijl sommige bedrijven in eerste instantie heel erg op elkaar lijken. Ook daaruit blijkt weer dat de cultuur een sleutelrol speelt. (Dit boek is trouwens een echte aanrader!)

Een voorbeeld van eigen bodem: Concept7

Een aantal weken geleden maakte ik kennis met Raymond Klompsma en Wopke van Solkema van Concept7. Een club uit Paterswolde die ontzettend succesvol is als het gaat om design. Ooit begonnen zij als full-service bureau. Later kozen zij er heel bewust voor om alleen nog maar te ontwerpen. Die beslissing heeft ze geen wind eieren gelegd. Inmiddels werken ze voor grote namen zoals Bol.com, Greetz en Philips. Er lopen wel meer goede designers rond, dus wat maakt de jongens en meiden van Concept7 nou zo speciaal?

Ik vroeg het aan Raymond en Wopke. Zij gaven aan dat de cultuur hier aan heeft bijgedragen. Ik kreeg niet de indruk dat ze bij Concept7 echte beleidsmakers zijn, maar het onderwerp cultuur nemen ze ongelofelijk serieus.

Voor deze ontmoeting maakte ik kennis met een designer van Concept7. Hij werkte mee aan een Open Source project waar we op dat moment aan werkten met Guapa. Zijn designs waren briljant, dus besloot ik hem een baan aan te bieden. Ik was bereid om met het salaris hoog in de boom te gaan zitten om deze topper binnen te halen. Maar helaas! Hoe aardig deze designer ons ook vindt en hoe gaaf hij ook vindt wat wij doen: hij wilde niet weg bij Concept7. Zelfs niet voor een verdubbeling van zijn loon. Het geheim? … de cultuur van Concept7!

De cultuur van Concept7 is blijkbaar zo sterk dat geld er niet meer toe doet. Uit het gesprek met Raymond en Wopke blijkt dat Concept7 bewust heeft gebouwd aan hun cultuur. Bij het aannemen van mensen wordt meer gekeken naar hoe je past binnen de cultuur dan hoe goed je in je vak bent. Vakkennis kun je iemand leren.

En onze eigen cultuur dan?

De verhalen van Zappos en Concept7 fascineren me. Wij hebben bij Guapa E-commerce ook een sterke cultuur, maar als je me zou vragen om ‘m te definieren zou ik er nu nog geen antwoord op kunnen geven. Door de verhalen van Zappos, Concept7 en het boek ‘Good to Great’ ben ik overtuigd geraakt van de kracht van cultuur. Nu we met Guapa aan het groeien zijn wordt het selecteren van de juiste mensen nog belangrijker.

De uitdaging voor ons is om er de komende tijd achter te komen wat onze cultuur is en waar iemand aan moet voldoen om te kunnen excelleren binnen ons bedrijf.