Conversie optimalisatie is één van de belangrijkste trends op het gebied van e-commerce. ‘Conversie’ staat voor het omzetten van bezoekers naar kopende klanten. ‘Optimalisatie’ staat voor het optimaliseren van de webshop om te zorgen dat bezoekers gaan kopen. Conversie optimalisatie voor e-commerce is onze specialiteit en daarom delen we graag onze kennis met je.

En toen was er ‘conversie optimalisatie’

Conversie OptimalisatieIn het begin, toen het internet en het vooral het kopen op internet een vlucht nam, wilde iedereen zoveel mogelijk bezoekers op de website of webshop krijgen. Meer bezoekers in je webshop betekende vaak ook meer verkopen. Maar steeds meer bedrijven ontdekten hoe je hoger in de zoekmachines kon eindigen. De advertentiekosten op Google en Yahoo werden steeds hoger. Daarom werd het belangrijk om zoveel mogelijk omzet uit je bestaande bezoekers te halen.

De grote websites en webshops gingen volop met conversie optimalisatie aan de slag. Ze deden miljoenen tests en onderzochten hoe ze meer omzet konden halen uit de bezoekers die ze kregen. Soms door een kleurtje van een bestelknop te veranderen en soms door het toepassen van ingewikkelde consumenten psychologiestrategieën. Dat heeft ze geen windeieren gelegd! Sommige (kleine) veranderingen verhoogden de conversie met enkele procenten. Bij een webshops zoals Amazon gaat het dan om miljoenen!

Het fenomeen conversie optimalisatie slaat aan. Kleinere websites en webshops besteden nu ook aandacht aan conversie optimalisatie. Zo is conversie optimalisatie voor iedereen een geschikte tool geworden om meer omzet te halen uit bestaande klanten en bezoekers.

Hoe werkt conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is iets dat je kunt toepassen op alle activiteiten en middelen die je als webshop ter beschikking hebt. Zelfs klantenservice, logistiek en verpakkingen hebben impact op de conversie. Maar over het algemeen wordt met conversie optimalisatie het optimaliseren van de webshop bedoeld. Als ecommerce-fans vertellen we je graag meer over conversie optimalisatie voor webshops en websites.

Optimaliseren nieuwe webshop

Aan een nieuwe webshop kun je weinig te verbeteren. Er is immers nog geen webshop of je gaat een bestaande webshop dusdanig veranderen dat er sprake is van een ‘nieuwe’ webshop. In zulke gevallen optimaliseer je de webshop voor conversie door na te denken over de drempel waar een bezoeker tegenaan kan lopen. Bijvoorbeeld de verzendkosten die op het laatste moment worden toegevoegd, het ontbreken van een belangrijke betaalmethode of het gebrek aan vertrouwen. Door goed na te denken over de mogelijke drempels voor je bezoekers, kun je van tevoren de webshop al optimaliseren om te converteren.

Optimaliseren bestaande webshop

Conversie optimalisatie voor bestaande webshops is een proces dat doorlopend plaatsvindt en is een uiterst efficiënte manier om de omzet en winst van je webshop te verhogen. De aanpassingen worden bedacht door experts op basis van inzicht en best practices of ze komen voort uit analyses die het handelen van bezoekers hebben vastgelegd.

De specialistische conversie bureaus testen en meten de wijzigingen altijd voordat deze permanent worden doorgevoerd in de webshop. Meestal worden de aanpassingen getest door middel van een zogenaamde A/B test of een Multivariate Test, waarbij één of een klein aantal wijzigingen tegelijkertijd wordt doorgevoerd en gemeten wordt hoe de conversie wordt beïnvloed.

A/B en Multivariate testen in het kort

A/B test

Een A/B test is een test waarbij een deel van de bezoekers versie A van de webshop te zien krijgt en het andere deel versie B. Versie A en B verschillen op één of meerdere punten van elkaar. Het doel van de A/B test is het meten van de impact van de veranderingen op de conversie. Het verschil tussen A/B testen en Multivariate testen is dat je bij een A/B test een pagina test en bij een multivariate test afzonderlijke elementen die individueel getest kunnen worden.

Dit artikel wordt veel te lang als ik het testen nu uitgebreid ga omschrijven. Binnenkort zal ik een artikel schrijven dat wat verder de diepte in gaat. Wil je deze niet missen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief.

Wil jij ook meer conversie?

Heb je een webshop of ben je van plan er een te starten? Dan is conversie optimalisatie een must! Neem contact op met de bouwer van jouw webshop of als je er nog geen hebt, neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.