Nieuwe consumentenwet voor webshops

Onlangs is de nieuwe consumentenwet van kracht gegaan. Deze wet kan consequenties hebben voor jouw webshop. Wij hebben daarom de belangrijkste aandachtspunten voor jou op een rij gezet. 

1. Informatieplicht

  • Productinformatie. Alle producten in jouw webshop moeten zijn voorzien van voldoende informatie;
  • Contactinformatie. De volgende contactgegevens moeten duidelijk vermeld zijn: bedrijfsnaam, vestigingsadres, KvK- en BTW-nummer. Daarnaast moet de consument tevens de mogelijk hebben contact op te nemen via telefoon (niet meer dan basistarief doorberekenen) of contactformulier (met ontvangstbevestiging);
  • Algemene voorwaarden. Op een duidelijke plek in de webshop, eventueel ook nog tijdens het bestelproces, moet informatie staan over: garantie (ook usp!), hoe een product retour kan worden gezonden en wat de kosten hiervoor zijn.

2. Garantie & risico van beschadiging of verlies

In Europa geldt een wettelijke garantie van minimaal 2 jaar, in Nederland is dit afhankelijk van het product. Daarnaast gaat het risico van beschadiging of verlies pas over zodra de consument het pakket zelf in ontvangst neemt, tenzij de consument een ander bezorgadres heeft opgegeven.

3. Herroepingsrecht

Niet onbelangrijk: de consument heeft nu 14 i.p.v. 7 kalenderdagen de tijd om eventueel af te zien van de aankoop. Deze aanpassing houdt in dat er:

  • er een contactformulier moet zijn die de consument kan gebruiken om af te zien van de aankoop.
  • in je Algemene voorwaarden informatie moet worden opgenomen over het herroepingsrecht. Je bent als webshop eigenaar namelijk verplicht om binnen 14 dagen na ontbinding alle betaalde bedragen (incl. verzendkosten) terug te betalen. Dit geldt niet voor de kosten van retour zenden, mits je hebt opgenomen wat deze kosten bedragen. Het herroepingsrecht geldt overigens niet voor dvd’s, games, bederfelijke producten, maatwerk, reizen, kranten en vakantiehuisjes.

4. Prijstransparantie

  • Tijdens de bestelprocedure moet duidelijk de totaalprijs inclusief BTW, toeslagen, service-, verwijderingsbijdrage etc. worden vermeld. Vooraf aangevinkte opties zijn hierbij niet rechtsgeldig;
  • Tijdens het bestelproces moet er altijd een optie voor achteraf betalen zijn. Betaalt jouw klant met een betaalmiddel zoals een creditcard, dan mag je hiervoor uitsluitend de gemaakte kosten in rekening brengen (neem dit dan wel op in je Algemene voorwaarden!);
  • Tijdens het afrekenen mogen er geen extra kosten meer in rekening worden gebracht.

5. Bestelproces & betaalplicht

Het moet voor de consument duidelijk zijn wanneer de bestelling definitief is geplaatst. Dit betekent concreet:

  • dat de consument tijdens het bestelproces de mogelijkheid moet hebben om terug te kunnen naar de vorige pagina;
  • dat het voor de consument duidelijk is dat het definitief plaatsen van een bestelling óók een verplichting tot betaling inhoudt. In de praktijk kun je dit op verschillende manieren invullen: aangepaste button (Bijvoorbeeld Afrekenen i.p.v. Bestellen) of een tekst direct onder de button. Belangrijk is dat de consument uitdrukkelijk bevestigt dat hij akkoord gaat. Het is dan ook aan te raden een aanvinkoptie toe te voegen dat de klant akkoord gaat met de Algemene voorwaarden waarin je alles hebt opgenomen.

De volledige implementatiewet richtlijn consumentenrechten lees je overigens op overheid.nl

Denk je dat jouw webshop moet worden aangepast conform de nieuwe consumentenwet?

Neem dan contact op met de bouwer ervan of, als wij dat zijn, kun je contact opnemen met onze Supportafdeling via support@guapa.nl. Wij helpen je graag verder!