Bloggen webshop

Vorig jaar postte mijn collega Joni al een blog over Waarom je webshop een blog moet hebben. Toch merken we bijvoorbeeld tijdens de kick-off van een nieuwe webshop nog steeds de aarzeling van de ondernemer wanneer het onderwerp bloggen ter sprake komt. Vaak heeft dat met tijd te maken. Bloggen kost tijd, kostbare tijd in de ogen van ondernemers. In ruil daarvoor houden ze zich liever (alleen) bezig met social media. Maar is dat wel zo verstandig?

Evenals social media, heeft bloggen een bepaalde functie binnen je pakket online marketing tools. Bloggen zou je meer moeten zien als ‘langetermijnwerk’ en social media als ‘korte sprints’. Ze werken daarom ook heel goed samen: je kunt bezoekers naar je blog (en dus webshop) trekken via social media. Daarnaast heeft bloggen een aantal grote voordelen ten opzichte van social media:

 1. Jij hebt de regie in handen.

Op je eigen webshop bepaal jíj wat de opmaak en indeling wordt én je kunt overal naar linken (intern en extern). Op Facebook en LinkedIn zijn de mogelijkheden hierin beperkt, het zijn dan ook geen echte uitgeefplatforms. Bovendien zit er altijd reclame omheen, misschien wel van jouw concurrent…! 🙁

 2. Eenvoudig te meten.

Van je gepubliceerde blogs kun je veel beter het rendement meten dan van je posts in sociale media. Via Google Analytics kun je bijvoorbeeld het aantal bezoekers, impressies en de tijd die bezoekers op jouw pagina of aan jouw whitepaper besteden meten.

 3. Jouw webshop wordt beter gevonden.

Wanneer jouw blog binnen je webshopdomein staat, zien zoekmachines dat als content van jouw webshop. Blogs scoren daarom beter in de zoekresultaten van Google. Dat grote voordeel mis je wanneer je extern publiceert.

 4. Beter te doseren.

Blogs zijn veel toegankelijker dan sociale media. Nieuws en achtergrondinformatie kun je beter doseren of indelen via categorieën. Binnen sociale media moet je eindeloos scrollen om oudere artikelen te vinden. Bovendien is daar de zoekfunctie ook beperkt.

Zie je webshop dan ook als het centrale punt van al je content marketing, waarnaar je vanuit social media kunt verwijzen. Sociale media zijn goed voor het genereren van verkeer naar je site. Voor PR en reputatie zijn blogs nog altijd onmisbaar. Kortom: bloggen loont echt!

Bloggen hoef je niet alleen te doen

Voor het geval ik je nog niet overtuigd heb: bloggen hoef je niet alleen te doen. Lees bijvoorbeeld het eerder gepubliceerde blog van Nico over Hoe bloggers kunnen helpen bij de groei van je webshop. Een recent voorbeeld is ook Hema, die mensen onlangs opriep om voor hen te bloggen. Ook wij bloggen voor enkele opdrachtgevers: zij leveren de onderwerpen en de informatie, wij schrijven en publiceren. Uiteraard na goedkeuring. Overtuigd? Begin dan vandaag nog! 🙂