aanvink vakjeIn ons eerder verschenen blog over de nieuwe consumentenwet berichtten wij je over de mogelijke consequenties voor jouw webshop. Naar aanleiding daarvan kregen we van iemand de vraag over hoe het dan zit met vooraf aangevinkte vakjes: mogen die nu wel of niet? Het antwoord ligt iets ingewikkelder dan een simpel ‘ja’ of ‘nee’. Reden genoeg voor een blogbericht dus!

Een van de veranderingen die in de nieuwe consumentenwet staat beschreven, is dat aanvinkvakjes gericht op extra betaalde opties niet langer vooraf aangevinkt mogen staan. Je kunt hierbij denken aan upsell mogelijkheden zoals een annuleringsverzekering bij een reis, een cadeauverpakking of verzekerde verzending. De reden van deze wijziging heeft te maken met prijstransparantie (punt 4 in ons eerder verschenen blog): mensen krijgen niet langer onverwacht een hogere prijs onder de eindstreep.

Hoe zit het dan met nieuwsbrief inschrijvingen?

Dat is weer een ander verhaal. Het werven van inschrijvingen voor jouw nieuwsbrief is immers geen extra betaalde optie, maar een onbetaalde optie. Hierbij mag je dus wel een vooraf aangevinkt vakje plaatsen. Let wel: dit geldt alleen op plekken waarbij de klant een betaald product of dienst afneemt, zoals tijdens het aankoopproces op het bestelformulier, winkelmandje etc. Pas dán mag het vinkje vooraf aangevinkt staan en mits het ook uit te vinken is.

Uitsluitend relevante informatie

Er is nóg een voorwaarde: als jouw klant tijdens het aankoopproces toestemming heeft gegeven voor het ontvangen van jouw nieuwsbrief, mag je uitsluitend relevante informatie mailen over jouw bedrijf, producten en diensten. Je mag dus geen informatie of aanbiedingen mailen wat niets heeft te maken met het gekochte product. Wil je dat wel, dan moet je hiervoor apart toestemming vragen per soort nieuwsbrief/e-mail waarbij je de vakjes dus niet vooraf mag aanvinken… 😉