Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

Verslag E-commerce Insights Fulfilment 3 september

De vijfde editie stond geheel in het teken van fulfilment. Vijf sprekers betraden na de opening van Mathijs Kok het podium en deelden hun expertise. Lees hier het verslag van deze geslaagde middag in de Jaarbeurs in Utrecht.

De toekomst van E-Fulfilment

Jeroen Dekker van de e-fulfillment partij Active Ants deelde in zijn presentatie zijn visie op de toekomst van E-Fulfilment. De boodschap was om de innovaties goed te volgen en niet stil te blijven zitten. Een grote ontwikkeling op e-fulfillment gebied is de toename in de verspreiding van reclame/vouchers binnen bestellingen. Voor sommige webwinkels converteren deze flyers zelfs beter dan Google. Het aantal contactmomenten tussen het plaatsen van de bestelling en het afleveren neemt toe. Klanten worden tijdens het hele logistieke proces steeds beter geïnformeerd. Active Ants speelt hier op in met de Basketpic. Dit is een foto van de verzamelde producten van een bestelling voordat deze verzonden wordt naar uw klant. Deze foto wordt vervolgens automatisch naar uw klant gemaild. Een erg leuke gimmick die zorgt voor leuke reacties van klanten.

Binnen het magazijn nemen robots steeds meer taken over. Tegenwoordig lopen orderpickers nog vaak langs de schappen. Dit betekent in de praktijk dat orderpickers 75% van hun tijd aan het lopen zijn wat zonde van de tijd is. De verschuiving die hier plaats vindt is dat de producten in de toekomst geautomatiseerd naar de orderpicker worden gebracht. ‘Goods to man’ wordt dit genoemd. Een logische vervolgstap is dat de functie van de orderpicker uiteindelijk helemaal overgenomen wordt door robots. Een andere trend die we zien is de latere cut-of-tijd. Dit is de maximale tijd dat een order nog verwerkt wordt. Binnen vijf jaar zal ‘same day delivery’ de standaard worden. Meer weten? De presentatiesheets zijn op te vragen bij Jeroen Dekker, jeroen@activeants.nl.

“Vergroot je commerciële kracht: durf te investeren in de last mile!”

Nando van Essen van UC logistics & fulfilment betoogde om meer te durven investeren in de last mile. Hier valt nog de wereld te verdienen. Uit zijn analyse van 500 reviews van Nederlandse webwinkels blijkt dat de online koper met name enthousiast wordt van een snelle en betrouwbare levering, keuzevrijheid in afleveropties, een goed proces rond retourzendingen, degelijke verpakkingen en het liefst betaald de consument geen verzendkosten. Klanten schrijven hierover in de reviews, dus dit speelt een grote rol in de beleving van de klant. Een grote uitdaging is dat tussen de 20-25% van de pakketjes niet direct de eerste keer wordt afgeleverd aan de eindconsument. Door het aanbieden van verschillende afleveropties verhoog je de trefkans van de transporteur en verhoog je de klanttevredenheid. Het wordt dus sterk aangeraden om dit mogelijk te maken, maar houd de checkout wel overzichtelijk. Logistiek wordt een steeds krachtigere commerciële factor. Was logistiek in het verleden voornamelijk een ‘dissatisfier’, kun je tegenwoordig echt scoren met logistiek en wordt het een ‘satisfier’. Presentatie sheets >>

De combinatie van SameNight delivery en lockers in het last mile delivery proces

Na de pauze vertelden Otto Spaan van TNT innight & Robin Dragstra van de Buren over hun samenwerking. TNT innight is een 100% dochter van TNT en zij focussen zich op levering gedurende de nacht. Ze opereren door heel Europa en beheren meer dan 120.000 sleutels van locaties waar ze in de nacht hun zending kunnen afleveren. Een praktisch voorbeeld is de klantcase van Wasco. Wasco is een groothandel in de installatiebranche. Ze hebben een groot assortiment van meer dan 450.000 producten. Met behulp van TNT innight leveren ze steeds meer direct aan de zzpers, dit kan zelfs tot in hun bestelbus. Robin Dragstra is de oprichter van de Buren. De Buren is de eerste en grootste exploitant van onbemande afhaalpunten in Nederland. De visie van de Buren is iets toevoegen aan de dienstverlening van anderen. Door de samenwerking van TNT innight met de Buren is het mogelijk om orders direct te laten afleveren in een onbemande kluis waarvan de eindconsument de code krijgt. Het pakket wordt dan SameNight voor 07:00 door TNT Innight afgeleverd en de consument kan vanaf dat tijdstip of op een tijdstip dat hem uitkomt, veelal 24 uur per dag zijn bestelling ophalen. Ideaal als een bestelling echt spoed heeft. De Buren werkt momenteel nog niet met alle pakketdiensten samen, maar dit is wel de ambitie. Presentatie sheets >>

Het fulfilment proces van Vente-Exclusive.com

Sven van Gucht gaf ons een kijkje in de organisatie van Vente-Exclusive. Vente-Exclusive.com is de grootste private flashsale site in fashion & lifestyle met zo’n vier miljoen leden. Ondanks enkele op het eerste gezicht minder aantrekkelijke selling points, zoals een verzendtijd van 12 dagen en een verplichte registratie, maakt het bedrijf nog elk jaar groei door. Dit komt met name door de kortingen op hun producten tot wel 70%. Vente-Exclusive kan deze kortingen geven doordat ze gebruik maken van overstock van leveranciers. Deze worden gereserveerd en pas nadat Vente-Exclusive deze aan haar leden heeft verkocht definitief besteld. Hiermee limiteren ze hun eigen risico.

Vente-Exclusive werkt samen met fulfilment partij Katoen Natie. In hun hele logistiek staan de leden van Vente-Exclusive centraal en dit wordt ook verwacht van hun fulfilment partij. Dit heeft hen de Award Logistieke Webshop van het Jaar 2014 opgeleverd. De complexiteit in de logistiek zit hem in het grote verschillende producttypes en met name de maandelijkse variatie in volume. Ze hebben de inrichting van hun logistiek in-house gebracht. Het streven is naar eenvoudig schaalbare processen met hoge kwaliteit. De verpakking van hun bestellingen is een aspect waar extra aandacht aan wordt besteed. Dit geeft een stukje extra beleving en is gelijkertijd gratis reclame. Of de logistiek wel eens door de leveranciers zelf wordt gedaan? Dit is wel eens gebeurt, maar ze voeren dit proces het liefste zelf uit om de beleving hetzelfde te houden en om de klant ook realtime te informeren over de status van de bestelling.

De presentatie sheets van Vente-Exclusive mogen we helaas niet openbaar maken. Des te meer reden om bij de volgende editie aanwezig te zijn!


Bekijk de Foto’s

Edities 2016

De volgende editie van E-commerce Insights is begin volgend jaar waarbij conversie optimalisatie centraal staat. Houd de website www.ecommerceinsights.nl in de gaten voor het programma en de exacte datum.

Wilt u uw eigen expertise delen? Vraag dan de brochure aan bij onze communicatiemanager Simone Laan, simone.laan@guapa.nl.