Gister was het weer zover, het jaarlijkse Copernica Summit. Voor ons de eerste editie als partner van Copernica. Ik heb een aantal sessies gevolgd en deel graag de ervaringen die ik daar heb opgedaan. De ochtend was verdeeld in sessies en trainingen. In de middag waren weer een aantal keynotes en paralel sessies. De dag is op een enthousiaste manier aan elkaar gepraat door de dagvoorzitter Ronnie Overgoor.

SaaS, On-premise en hybride oplossingen: Softwareontwikkeling bij Copernica

Fokke Dekker van Copernica trapte af met een hele heldere toelichting op het verschil tussen de SaaS, On-premise en hybride oplossingen. Er is namelijk steeds meer data in verschillende systemen beschikbaar, denk aan data uit uw webshop, e-mail marketing en CRM. Al deze data wilt u inzichtelijk houden om hierop in te kunnen spelen via e-mail marketing. Bij Copernica kunt u kiezen voor een Saas, On-premise of hybride oplossing. Een korte samenvatting van de eigenschappen en verschillen:

[table width =”100%” style =”” responsive =”false”]
[table_head]
[th_column]SaaS[/th_column]
[th_column]On-premise[/th_column]
[/table_head]
[table_body]
[table_row]
[row_column]Gehost bij een externe provider[/row_column]
[row_column]Voor organisaties met veel data (eigen server)[/row_column]
[/table_row]
[table_row]
[row_column]Up-to date software[/row_column]
[row_column]Voor organisaties met gevoelige informatie[/row_column]
[/table_row]
[table_row]
[row_column]Lage instapkosten[/row_column]
[row_column]Controle over eigen data [/row_column]
[/table_row]
[table_row]
[row_column]Geen onderhoud[/row_column]
[row_column]Controle over de functionaliteiten[/row_column]
[/table_row]
[table_row]
[row_column]Schaalbaarheid[/row_column]
[row_column]Hechtere integratie[/row_column]
[/table_row]
[table_row]
[row_column]Data te synchroniseren via een API [/row_column]
[row_column]Betere klantbeleving[/row_column]
[/table_row]
[/table_body]
[/table]
Bij een On-premise komen dus extra zaken kijken die bij de Saas door Copernica uit handen worden genomen. U bent namelijk zelf verantwoordelijk voor de e-mail aflevering en heeft dus zelf ook de kennis in huis nodig. Een Hybryde oplossing is een combinatie van bovenstaande twee oplossingen.

Verwerken van 204 miljard e-mails – een kijkje bij ISP’s

Keynote Paul Midgen van Microsoft heeft jaren voor Hotmail gewerkt. In zijn presentatie schetste hij het geheim van de e-mail inbox en gaf hij relevante tips voor het versturen (of juist niet versturen) van e-mails. Verstuur bijvoorbeeld e-mails vanaf verschillende IP adressen, zorg voor gepersonaliseerde content, maar ook voor gepersonaliseerde aflever momenten. Als u ziet dat iemand alleen op maandag en donderdag de mail opent stuur hem dan ook op dat moment. Gebruikers die al meer dan zes maanden niet actief zijn leveren niets op, u gooit geld weg als u deze mensen e-mails blijft sturen. Blijf dit dus ook monitoren en neem afscheid van inschrijvingen die niet actief zijn. En tenslotte de belangrijkste les: als een bezoeker zich uitschrijft val diegene dan niet lastig met een hele vragenlijst en zorg er dan ook voor dat diegene echt geen mail meer ontvangt. Er is niets vervelender dan ongewenste mail!

10 tips voor Marketing Automation

Als sponsor kon een sessie van ons natuurlijk niet missen. Mathijs Kok gaf daarom ook 10 tips voor Marketing Automation aan een volle zaal met veel interactie. Marketing Automation bestaat volgens Mathijs uit drie hoofdactiviteiten: opbouwen van (digitale) profielen, opzetten van relevante campagnes en converteren en prioriteren leads.

De belangrijkste tip die Mathijs gaf is begin gewoon! Veel organisaties verzamelen ontzettend veel data, maar doen daar onvoldoende mee. Start dan ook niet gelijk met de tien punten als u nog niet begonnen bent, maar begin met de meest relevante. De 10 punten op een rij:

  1. Personalisatie
  2. Achtergelaten winkelwagen
  3. Recent bekeken producten
  4. Order historie
  5. UpSell en Cross-sell
  6. Nieuwe producten
  7. VIP Sales
  8. Verjaardagen
  9. Social beïnvloeding
  10. Review e-mail

 

Voor de uitgebreide tips verwijs ik graag naar het blog over Marketing Automation waarin Mathijs ook nog 7 extra tips geeft.

E-mailconversie Optimalisatie: Van best practice naar best performance

Een andere interessante sessie die me is bijgebleven is die van Jordie van Rijn van emailmonday. Een aangename presentatie met een juiste doses humor waarin Jordie hele concrete adviezen en inzichten gaf voor het testen van uw e-mail marketing. De eerste stap is het probleem begrijpen! Wat is het probleem, wat gaat u testen, waarom en vooral wat gaat u doen met de uitkomsten. Om de conversie te verhogen toont Jordie de ‘Conversion Cube’ die bestaat uit intensiteit, optimaliseren en slimmer maken. Om uw nieuwsbrief te verbeteren is het belangrijk om te testen, het liefst elke nieuwsbrief. Aanpassingen die u door kunt testen om uw nieuwsbrief te verbeteren:

  • Basis Segmentatie
  • Cross-sell & Up-sell
  • Reminder
  • Abandoned cart
  • Design aanpassen
  • Aanbod aanpassen
  • Social proof toevoegen

Daarbij noemde Jordie een aantal testregels:

  • Kies een controle groep, oude groep of een groep die niet meedoet
  • Test altijd op hetzelfde moment, dus verstuur de nieuwsbrief op dezelfde dag en tijd
  • Uitkomsten moeten statistisch significant zijn dus zorg voor voldoende resultaten om kans uit te sluiten
  • Test altijd één onderdeel per keer, dan weet u zeker of iets werkt of niet, maar test aan de andere kant ook eens heel radicaal

Zorg in ieder geval voor voldoende variaties bij A/B testen. Bij twee komen de resultaten soms dicht bij elkaar in de buurt, dus kies waar nodig voor drie opties. U wilt uiteindelijk graag een duidelijke winnaar. Doe voordat u gaat testen ook een simulatie, dus wat doet u als A wint, wat als B wint en wat als C wint. Veel mensen testen en doen er vervolgens niets mee. Weeg ook de moeite en wat het oplevert goed tegen elkaar af, wat levert het op? Daarnaast zijn testen wellicht her te gebruiken, neem dit ook mee. Om een bepaalde conversie te halen is een call-to-action belangrijk, bijvoorbeeld voor het downloaden van een whitepaper. Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie in de mail staat en er meer informatie te vinden is op een landingspagina waar u heen verwijst. Plaats de call-to-action zowel in de mail als op de landingspagina. Uiteindelijk is het belangrijk dat u goed voor ogen heeft wat voor waarde iets voor de ontvanger heeft en wat voor moeite het kost het te gebruiken. Hou het dus relevant en simpel!

Tenslotte een hele belangrijke les van Jordie: “we weten het niet”. Uit een onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat meer contact heeft gezorgd voor meer clicks. Dit alles is afhankelijk van uw content en uw doelgroep. U zult dus moeten blijven testen om steeds beter te worden.

Bekijk ook de sheets op Copernica >>

Conclusie

Al met vond ik het een zeer geslaagde dag, goed georganiseerd en veel inspirerende sessies! Was u er ook? Dan ben ik erg benieuwd naar uw ervaringen, laat ze achter onder dit blog. Heeft u vragen of wilt u meer weten over Guapa? Neem dan gerust contact met ons op.