e-mailnieuwsbriefEen e-mailnieuwsbrief kan een van je tools zijn om meer verkeer naar je website of webshop te krijgen. Des te belangrijker is het om er voor te zorgen dat je e-mailnieuwsbrief goed gelezen wordt en een hoge CTR oplevert! De volgende vijf simpele tips kunnen je daarbij helpen. Juist omdat het zo voor de hand liggende tips zijn, ben je geneigd dit soort basics over het hoofd te zien…

 

Tip 1 – de afzender en onderwerpregel moeten bij elkaar aansluiten.

De ontvanger is eerder geneigd de e-mailing te openen wanneer het onderwerp past bij de afzender. Voorbeeld: wanneer in de onderwerpregel van afzender HB Care Hairshop ‘huidproducten’ bevat, komt dat niet overeen met de verwachtingen van de ontvanger.

Tip 2 – het eerste artikel in de nieuwsbrief sluit aan op de onderwerpregel.

De ontvanger verwacht dat bij openen van de e-mailing de beloofde boodschap in de onderwerpregel ook waargemaakt wordt in het eerste artikel. In de gevallen wanneer dit niet zo was, ontstond verwarring en haakte de lezer hierdoor sneller af.

Tip 3 – de nieuwsbrief bevat een inhoudsopgave.

De inhoudsopgave wordt veel gelezen. Immers, de lezer kan in één oogopslag beoordelen of de e-mailing interessant/relevant is.  Men verwacht dan wel direct te worden doorgeleid naar een landingspagina. Dat is typisch iets om zelf eens te testen.

Tip 4 – laat de welkomsttekst achterwege of houd deze heel kort.

Uit onderzoek blijkt dat een welkomsttekst wel wordt gezien/gelezen, maar als oninteressant of overbodig wordt ervaren. Gebruik deze ruimte dus liever voor een eerste artikel of aantrekkelijke aanbieding, of houd het heel kort.

Tip 5 – neem niet meer dan 5 artikelen op.

Ga er vanuit dat de ontvanger weinig tijd heeft. Een lange e-mailing wordt daarom niet of nauwelijks gelezen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 5 artikelen als lang wordt ervaren. Houd je e-mailing dus kort en kies je artikelen weloverwogen.

 

Deze 5 tips zijn een selectie uit de 16 tips die zijn voortgekomen uit het usability onderzoek van e-mailnieuwsbrieven gericht op de consument van DDMA. Een aantal kun je bij je eerstvolgende e-mailnieuwsbrief makkelijk zelf toepassen. Sommige hebben betrekking op de lay-out en opzet van je e-mailnieuwsbrief. Wellicht heb je voor het toepassen of uitproberen hiervan hulp nodig van de ontwerper van je template.

Tot slot wil ik nog opmerken dat deze tips uit het onderzoek waardevol, maar zeker niet heilig zijn: wat voor anderen werkt, hoeft voor jou niet per se te werken. Je doet er dus altijd goed aan om te testen!