Black Friday & Cyber Monday zijn overgewaaid vanuit Amerika. Het jagen op aanbiedingen is een trend die ook steeds groter wordt in Nederland. Steeds meer grote ketens spelen hierop in en steeds meer Nederlanders hebben het erover.

Dit jaar was Cyber Monday op 30 november en Black Friday op 27 november. De koopjesjagers gaan op deze dagen helemaal los. Maar wat houdt het precies in? En is het wat voor uw business? In dit blog feiten & tips voor deelname aan Black Friday & Cyber Monday. Maar eerst even in het kort wat deze dagen inhouden.

Black Friday

Ieder jaar op vrijdag na Thanksgiving jagen de mensen op mooie aanbiedingen, een Amerikaanse traditie. Over het ontstaan gaan verschillende verhalen de ronde. Deze zwarte vrijdag is in ieder geval in het leven geroepen om mensen aan te sporen meer te besteden en te zorgen dat de winkeliers uit de rode cijfers komen. De winst werd vroeger in zwarte cijfers uitgedrukt, vandaar ‘black’ friday.

Op deze dag beginnen de Amerikanen massaal aan hun kerstinkopen. In 24 van de 50 Amerikaanse staten is deze zwarte vrijdag zelfs een officiële vakantiedag. De aanbiedingen zijn zo scherp dat er op deze dag lange rijen voor de winkels staan. Sommige mensen zetten dagen van tevoren hun auto al in de buurt van de winkel.

In Nederland wordt deze traditie ook steeds groter. Maar zo gek als in Amerika gaat het nog niet, in Nederland zijn er weinig fysieke winkels die eraan mee doen. Online zien we wel grote ketens die hierop inspelen.

Cyber Monday

Cyber Monday volgt de maandag na Black Friday. Het verschil is dat het op deze maandag uitsluitend om online aanbiedingen gaat. Restanten worden nog verder afgeprijsd. In Nederland haken de online spelers vooral nog in op Black Friday.

Hieronder geef ik tips & feiten die handig zijn als u deel wilt nemen aan de Black Friday / Cyber Monday.

1. Wie doen er al mee aan Black Friday?

Dit jaar hebben al veel meer winkels meegedaan aan de Black Friday, 21 stuks volgens Blackfridaynederland.nl. Vorig jaar waren dit er slechts twee. Met name de grote spelers doen mee, zoals: Media Markt, BCC, Bol.com, V&D, Bart Smit, Hunkemöller, Wehkamp, Spartoo, Jeans Centre, en Perrysport. Bol.com doet dit jaar ook voor het eerst mee. Ze hebben gemerkt dat het steeds meer leeft onder de consument, er wordt meer en meer op gezocht en ze spelen graag in op deze trend. Ook steeds meer internationale retailers weten onze Nederlandse klanten te vinden. Dit zijn voornamelijk de mode retailers: Asos.com, Topshop, Boohoo.com, River Island, Forever21, H&M, Toms en Omoda.

2. Steeds populairder = Meer omzet

Steeds meer Nederlanders worden bekend met de Black Friday. Dit biedt een kans om op dit succes mee te liften en extra omzet te behalen op zo’n dag. Uit onderzoek van Zanox blijkt dat de omzet op Black Friday bijna het dubbele is t.o.v. een gewone dag. Volgens Suzanne van de Graaf, persvoorlichter van Detailhandel NL, wordt Black Friday populairder omdat in deze periode het ‘winkelseizoen’ begint, sinterklaas is in het land en het kopen begint. De retailers brengen Black Friday onder de aandacht om nog meer te verkopen. Nu.nl meldt ‘Een internationaal onderzoek van ActiePagina.nl en Centre for Retail Research verwacht een online omzet van 31 miljoen euro voor Black Friday. In het weekend na deze dag draaien webwinkels zo’n 26 miljoen extra, volgens de studie.’

3. Niet de ochtend, maar de middag

Waar de shoppers in Amerika hun auto al dagen van tevoren in de buurt parkeren en ’s nachts al voor de deur liggen van de fysieke winkels is online juist het hoogtepunt pas in de middag te zien. Tussen 6:00 en 8:00 uur is het juist het rustigst, het hoogtepunt ligt tussen 14:00 en 16:00 uur. In onderstaande afbeelding van Google is per branche te zien waar de hoogte en ‘diepte’ punten liggen. Let wel, in Amerika is in veel staten dit een officiële vrije dag.
Black Friday Guapa

4. Black Friday of Cyber Monday?

Inmiddels blijft het in Amerika ook niet meer alleen bij deze twee dagen, maar is het een koopjes-weekend geworden. Zo heeft American Express de zaterdag uitgeroepen tot Small Business Saturday, om ook kleine retailers de kans te geven. In Nederland beperken ketens zich (nog) voornamelijk tot de Black Friday, al lijkt de Cyber Monday interessanter voor de Nederlanders.

Ondanks dat Black Friday goed loopt blijkt dat de Cyber Monday ook een grote piek laat zien, zo vlak voor sinterklaas. Het verschil is dat Black Friday vooral vanuit de retailer wordt aangewakkerd en Cyber Monday is meer een trend van de consument zelf. De Cyber Monday is alleen nog niet zo bekend, maar er wordt gespeculeerd dat dit groter gaat worden dan de Black Friday. In Nederland is e-commerce perfect voor de snelle bestellingen, handig zo nog even voor sinterklaas. In Amerika wordt Cyber Monday ook steeds populairder, dit is natuurlijk ook een logisch gevolg van de groeiende e-commerce markt.

5. Zorg voor iets unieks

In Nederland spelen de retailers ook in op het woord ‘Black’ door bijvoorbeeld speciale acties te koppelen aan alle zwarte artikelen. Nog origineler is natuurlijk een eigen product te ontwikkelen speciaal voor Black Friday. Zo heeft Sportketen JD Sports zwarte Nike Air sneakers gelanceerd.

6. Schreeuw het van de daken

Overtuigd om deel te nemen? Schreeuw het dan vooral van de daken! Om succesvol te zijn moeten mensen natuurlijk wel weten dat u speciale acties heeft. Neem het dus mee in al uw uitingen, zoals een speciale nieuwsbrief en zorg voor een plekje op sites als blackfridaynederland.nl. Maar vergeet vooral niet dat Cyber Monday misschien wel meer kansen biedt.

Wat gaat u doen in 2016?

Al met al is er met Black Friday en Cyber Monday een kans ontstaan om extra omzet te behalen vlak voor het nieuwe jaar. Aanvullingen op dit blog? Deel ze vooral hieronder. Ik ben benieuwd ‘of’ en ‘hoe’ u inspeelt op Black Friday en Cyber Monday in 2016.