Categorieën
Cultuur E-commerce tips Nieuws

The road to an inspiring company culture

We gaan in een serie van blogs jullie de komende tijd meenemen in de reis die wij een poosje geleden met elkaar zijn aangegaan richting een nieuwe en inspirerende bedrijfscultuur. Een cultuur waar we met zijn allen in geloven en waar we voor staan, niet 10 lose management kreten ingelijst aan de muur bij de ingang van het pand.

Als we Googlen naar de definitie van een bedrijfscultuur dan vinden we al snel allerhande begrippen als normen, waarden, rituelen en de manier waarop we met elkaar omgaan. Voor ons is cultuur zoveel meer. Een gevoel, een vibe die ergens hangt als binnenkomt, door hoe je wordt ontvangen en een eenheid realiseren tussen persoonlijke en bedrijfswaarden. Bovenal is het iets wat je elkaar niet kunt opleggen maar iets dat vooral ontstaat en zich richting laat geven als je met elkaar de tijd neemt om het te formuleren.

Inspiratie

Vanuit de fijne contacten die wij hebben met Rackspace zijn wij aan de praat geraakt over company culture en wat dit hen brengt. In een super hightech boardroom in Amsterdam worden we hartelijk ontvangen door een delegatie van de nederlandse tak van Rackspace. Speciaal voor ons sloten er mensen van de HR afdeling uit Londen aan via de digitale conference middelen. Vanuit een gedegen uitleg worden wij meegenomen in hun cultuur en hoe ze hier deels toe zijn gekomen. Behalve de enorme energie waarmee wij weer buiten kwamen is mij 1 heel belangrijk credo goed bijgebleven:

“”What we all want is to be valued members of a winning team on an inspiring mission””

Werkgroep

Om het vanaf het begin goed te doen zijn we gestart met het samenstellen van een werkgroep. Deze groep is voor het grootste gedeelte ontstaan omdat collega’s zich vrijwillig konden aanmelden, vervolgens hebben we met elkaar een criticaster uitgenodigd om deel te nemen. De werkgroep was van nature gelukkig goed gemêleerd, dus er zitten collega’s bij van diverse afdelingen en disciplines.

De aanpak

In een kick-off hebben we met elkaar bepaald wat voor ons een stevige bedrijfscultuur inhoud en wat we hier onder kunnen verstaan. Na een open discussie zijn we de meeting geëindigd met voor een ieder de persoonlijke taak zich eens goed te gaan verdiepen in een mogelijk aanpak. In de meeting daarop volgend hebben we met elkaar ideeën geopperd en zijn we gekomen tot de eerste onderdelen waar we naar zouden gaan kijken, te weten:

  1. De cirkel van Simon Sinek
  2. Het benoemen van Core values
  3. Het bepalen van een BHAG
  4. Vaststellen van ons Mantra
  5. Dit definitief maken en borgen met het hele team

De cirkel van Simon Sinek

Op basis van bovenstaande introductie van Simon Sinek zelf over wat de cirkel precies inhoudt zijn we voor onszelf aan de slag gegaan en hebben we per lid van de werkgroep een eigen WHY benoemd. Nadat we deze met elkaar hadden gedeeld, besproken en verfijnd met het complete team zijn we tot een wat ons betreft super gaaf resultaat gekomen, komt ie:

Why:

“Wij geloven dat we met elk ambitieus merk in de wereld een succesvolle webshop kunnen realiseren.”

Stiekem vinden wij hem zelf in Engels lekkerder bekken:

“We believe that together with every ambitious brand in the world we can build a successful eCommerce platform.”

How:

“Wij bieden kwalitatief hoogwaardige oplossingen en een transparante samenwerking”

What:

“Wij maken gave Magento webshops”

In een volgend blog in deze serie gaan we in op de overige punten die we hebben onderzocht en bepaald. Ook vullen we het aan met de ervaringen van het gehele team. Lees het vervolg over onze core values.

Heb je vragen of ben je benieuwd naar het vervolg? Drop us a line, via social media of ons contact.