Het einde van het jaar biedt altijd garanties voor de nodige terugblikken op het afgelopen jaar, ik doe daar lekker aan mee. Als volkomen nieuweling heb ik dit jaar de samensmelting van Guapa Media en 360 E-commerce tot Guapa meegemaakt. Ik had gesolliciteerd bij 360 E-commerce, maar mocht in mijn eerste twee werkdagen meteen gaan meedenken over hoe we het nieuwe Guapa zowel intern als extern zouden gaan vormgeven. Daarbij wist ik al dat het lastigste en meest tijdrovende het samensmelten van twee culturen zou zijn. Terugkijkend hebben we hier de grondslag gelegd voor wat we later ook extern zouden gebruiken: denk, bouw en groei.

DENK

Na mijn eerste twee werkdagen moest ik op de dinsdagavond eerst even bijkomen van alle informatie. Naast de kleine overstap van een Windows-pc naar een Macbook, was er ook een stortvloed aan werkwijzen over me heen gekomen. Die dinsdagavond besefte ik wel dat het wel ontzettend goed was dat de tijd beschikbaar was om dit alles met elkaar door te nemen. Een andere optie was geweest dat het MT in een ochtend hun presentatie had gedaan en daarmee hun ideeën hadden opgedrongen aan het team. Maar gelukkig varen we bij Guapa op de kennis en ideeën van elke medewerker. Aan het begin voelt dat soms als tijdverlies tijdens de zoveelste lange sessie, maar tijdens de volgende fase pluk je er zeker de vruchten (https://www.guapa.nl/werkwijze/) van.

BOUW

Waar er hier en daar ook is afgebroken na de fusie, zijn we met name gaan bouwen. Bouwen aan het werken met SCRUM, bouwen aan de kennis van medewerkers en bouwen aan webshops! Waar ik zelf nog wel eens van sta te kijken is hoeveel we afgelopen jaar hebben opgebouwd. Om me heen zie ik vaak verbaasde blikken als ik uitleg dat we binnen een half jaar SCRUM op de rit hebben gekregen. In diezelfde periode hebben wij onze klanten ook in dat proces meegenomen en zijn we begonnen met het ontwikkelen aan de eerste Magento Enterprise 2 shops.

GROEI

Het uiteindelijke resultaat is geweest dat we zijn gegroeid. Niet alleen als je kijkt naar ons te gekke nieuwe kantoorpand, maar ook als je kijkt naar het aantal superhelden wat we in dienst hebben. Maar waar we het allemaal uiteindelijk voor doen is onze klant, vandaar dat we denk-bouw-groei na ons interne succes ook extern hebben uitgerold.

CHECK & ACT

De denk en bouw zijn eigenlijk welbekende termen uit de Deming cirkel. Niet minder belangrijk zijn uiteraard de check & act van die cirkel. Afgelopen jaar hebben wij met regelmaat stilgestaan bij onze voortgang. Zo kwamen wij op een gegeven moment tot de conclusie dat we weinig tijd namen om onze kennis te vergroten, waarop we tot onze Time To Learn zijn gekomen. Hieruit blijkt wel weer dat door kritisch te blijven kijken naar de voortgang en daar ook op te acteren, wij terug kunnen kijken op een zeer succesvol jaar.

Uiteraard wensen wij iedereen een net zo succesvol (of nog succesvoller) 2017!