E-commerce Newsupdate week 17

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Nieuwe en verbeterde functionaliteiten Google Adwords

Afgelopen week tijdens de Adwords Performance Forum kwamen meer dan 170 online marketing experts bijeen om de meest recente Adwords updates te horen. De grootste uitbreidingen waren zoals verwacht op het gebied van mobile in de Google search ads en AdMob network. Beide helpen met het promoten van mobiele applicaties.

    • Beter bereik

Google is bezig met het verzorgen van een beter bereik voor bedrijven die applicaties willen promoten via AdMob. Door te kijken naar app gebruik, app aankopen en gebruiksfrequentie worden advertenties weergegeven bij consumenten die er daadwerkelijk affiniteit mee hebben.

    • Re-engagement

80% van alle gedownloadde apps worden slechts één keer gebruikt en vervolgens verwijderd. Om de klant opnieuw betrokken te krijgen heeft Adwords een nieuw campagne voor search en display advertising opgezet.

    • Meten is weten

Binnenkort wordt het mogelijk om conversie te meten vanaf het moment van installeren tot re-engagement en in-app aankopen.

    • Beter meten = beter campagnes

Vorig jaar introduceerde Google ‘Estimated Total Conversions’. Hiermee werd de mogelijkheid tot meten uitgebreid waarbij er ook gekeken werd naar telefoon gesprekken en aankopen via verschillende apparaten. Afgelopen jaar heeft Google hier fantastische feedback op ontvangen met als resultaat dat zij steeds meer zullen gaan investeren in dit systeem. Omdat consumenten tegenwoordig massaal aan webrooming (online zoeken, offline kopen) doen, is de focus vooral gelegd op het opzetten van een tool waarmee het mogelijk is om dit soort conversies te meten.

    • Enterprise class tools

Vanwege het stijgende gebruik van mobiele apparaten zijn consumenten constant online. Hierdoor worden campagnes ook steeds meer uitgebreid waardoor de vraag is ontstaan naar meer overzicht en meer tools om campagnes effectief te kunnen onderhouden. Google beantwoord deze vraag door een uitbreiding van de Enterprise tools:

    • Uitgebreide ‘bulk’ acties
    • Uitbreiding automatisch bieden
    • Multi-dimensional data analysis en visualization tools
    • Je eigen ‘lab’ – werk nu eerst je ideeën uit in de nieuwe lab.

 

2. Nederlandse startup gaat strijd aan met vergelijkingssites

De Nederlandse startup Yippie! helpt consumenten om het goedkoopste prijs voor een product te vinden. Hiermee gaat het de strijd aan met grote sites als Beslist.nl en kieskeurig.nl. Het systeem werkt via een plug-in te installeren op populaire browsers als Mozilla Firefox en Google Chrome. Via deze plug-in krijgen online shoppers automatisch een melding wanneer zij een product elders goedkoper kunnen kopen.

yippie

Een fantastisch ontwikkeling voor consumenten, maar voor webshop eigenaren betekent dit een felle concurrentiestrijd. Volgens CEO Maurice Kroon geeft het juist de kleinere webshops een kans om op te vallen tussen de ‘reuzen’.

Inmiddels is de plug-in nog maar een maand live en kent het tot nu toe al 700 actieve gebruikers. Bij slechts prijzen vergelijken gaat Yippie! niet blijven. Op dit moment zijn er plannen om een mobiele app te ontwikkelen en consumenten via de plug-in te waarschuwen voor ‘fraude gevoelige’ webshops. “Het doel is onze diensverlening snel uitbreiden” aldus Maurice Kroon.

yippie!

3. Google zet sociaal netwerk Google+ op een laag pitje

Afgelopen week heeft Google bekend gemaakt dat topman Vic Gundota opstapt. Vlak na de bekendmaking meldden anonieme bronnen zich bij Tech Crunch met geruchten over een verandering in het strategie van Google+.

De bronnen stellen dat Google+ binnen de zoekgigant niet langer wordt gezien als product, maar als platform. Dit zou de concurrentie met andere sociale netwerken als Twitter en Facebook beëindigen en zou dan ook reden zijn geweest voor het vertrek van Gundota. Binnen het Google+ team zou er daarnaast ook flink geschoven worden en lijkt het erop dat een gedeelte van het team op andere projecten wordt gezet. De anonieme bronnen stellen verder dat er plannen zijn om verplichte integraties met producten als Gmail en Youtube stop te zetten.

Volgens de bronnen wijst alles op een einde van Google+. Of we het moeten geloven is de vraag, echter is het duidelijk dat er in ieder íets gaande is.. watch this space!

4. Ambient Commerce: nooit meer nadenken over je boodschappen

Abonnementen op ‘low involvement’ producten. Producten welke in ongeveer dezelfde tijdsbesteding altijd ‘op’ zijn. Zoals haargel of tandpasta. Abonnementen op dit soort producten wordt ‘subscription commerce’ genoemd, en maakt deel uit van het Ambient Commerce. Een soort van winkelen zonder echt te winkelen. Is je haargel op? Niet gevreesd, middels het afgesloten abonnement staat Google Express Shopping elk moment voor de deur. Deze abonnementen zijn vastgesteld op de behoeften van de consument en kunnen op elk moment online gewijzigd worden.

Het ambient commerce gaat zelfs zo ver dat er automatisch drank en/of taart besteld wordt op jouw verjaardag. Deze verjaardag is namelijk vermeld in Google calendar en via verschillende systemen is Google op de hoogte van de aankopen vorig jaar op jouw verjaardag.

Ambient commerce is een ontzettend geavanceerd systeem met vele mogelijkheden, welke Bart Vijfhuizen verder heeft uitgewerkt in zijn blog op Frankwatching.com.

Google-Shopping-Express

5. Zo maak je e-mails geschikt voor smartphones

Maar liefst 91 procent van alle smartphone gebruikers checkt zijn e-mail minstens één keer per dag. De kans dat jouw nieuwsbrief gelezen wordt op een smartphone is daarmee ontzettend groot. Voor de hand liggend dus dat jouw e-mail nieuwsbrieven geoptimaliseerd moeten zijn voor mobiel gebruik. Echter blijkt uit onderzoek dat slechts 10 – 12 procent van alle mailings dit zijn. Volg onderstaande tips van Eric van Hall op Emerce.nl om jouw nieuwsbrief geschikt te maken voor mobiel.

1. Verleid met je onderwerpregel
2. Zorg dat de inhoud makkelijk leesbaar is
3. Zorg dat de inhoud scanbaar is
4. Zet aan tot actie

E-commerce Newsupdate Week 15

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Nederlandse webshopper: Kijken, kijken, niet kopen

In het onderzoek van Forrester is deze week gebleken dat Nederlandse consumenten nog niet helemaal van stapel lopen met het online shoppen. Zo oriënteren de meeste Nederlanders zich nog wel online, maar kopen zij het liefst offline, in de fysieke winkel.

Een goede reden voor traditionele retailers om de digitale strategie nog eens goed onder de loep te nemen. Weleens van touchpoints gehoord? Het onderzoek van Forrester legt deze term nader uit…

2. Meer Nederlandse bedrijven in Google Now

Google Now, de app die je helpt bij het ‘managen’ van je alledaagse bezigheden wordt steeds populairder bij Nederlandse e-commerce partijen. In het najaar van 2013 sloten Bol.com en Coolblue zich als eerste aan bij deze smart app. In de afgelopen maanden hebben Transavia, Pathé en Albert.nl zich ook bij de dienst aangemeld.

Via Google Now is het onder andere mogelijk om een bezorging te tracken, real-time reisadviezen te ontvangen of leuke uitgaansgelegenheden in de omgeving op te zoeken.

3. Google Adwords Remarketing strategieën

Consumenten oriënteren zich veelal online zonder direct tot aankoop over te gaan. Dit komt veel voor bij het kopen van luxe producten. Denk aan tv’s, laptop’s en bijvoorbeeld bankstellen. De beslissingsproces voor dit soort producten is vaak langer dan bijvoorbeeld het kopen van een t-shirt. Tijdens de beslissingsproces kan het zijn dat een consument aan het vergelijken is tussen webwinkels, of even rustig na wilt denken over het product.

In deze periode is het belangrijk om de consument te ‘herinneren’ aan jouw webshop. Dit kan doormiddel van Google Adwords Remarketing. Met remarketing confronteer je doormiddel van display en search advertenties de klant met jouw webshop.

Lees hier de verschillende strategieën om Google Adwords Remarketing op de juiste manier in te steken voor jouw webshop.

4. Benieuwd naar de toekomstige klant? Meet Mike

Klant 2015

5. E-mail blijft beste basis voor klantloyaliteitsprogramma

Hoewel e-mail marketing tegenwoordig naast social media, big data en apps nogal ‘ouderwets’ klinkt, is dit verre van waar. Uit onderzoek blijkt e-mail marketing onder Nederlandse consumenten nog altijd de favoriete middel te zijn voor het ontvangen van reclame. E-mail marketing is voornamelijk heel goed inzetbaar voor het behouden en aanspreken van klantenloyaliteit.

Wil jij weten hoe je e-mail marketing maximaal kunt inzetten? Lees meer over e-mail als klantenloyaliteitsprogramma op Emerce.nl

Meer conversie met 'The Science of Persuasion'!

Persuasion in E-commerce

The art of persuasion; het “overhalen” van een bezoeker om een product te kopen of een dienst af te nemen. Vaak wordt er gedacht dat bezoekers eerst alle benodigde informatie verzamelen om tot een beslissing te komen, de waarheid is toch vaak anders. Omdat we het veel te druk hebben en al zoveel informatie moeten verwerken, zijn wij uitgerust met de vaardigheden om een beslissing sneller te nemen op basis van short cuts of ervaringen van anderen. Het is voor het grootste gedeelte teruggebracht tot zes universele short cuts door Dr. Robert Cialdini en Professor Emeritus in psychologie en marketing aan de Arizona State Universiteit.

  • Wederkerigheid
  • Schaarste
  • Autoriteit
  • Consistentie
  • Voorkeuren
  • Consensus

Meer conversie

Als u deze zes short cuts goed begrijpt en deze op de juiste manier weet toe te passen in uw webwinkel dan zal uw conversie drastisch kunnen toenemen. We nemen de tijd om de zes short cuts één voor één toe te lichten met een aantal voorbeelden uit de praktijk.


1. Wederkerigheid

De basis van wederkerigheid is te omschrijven als: het gevoel om iets aan iemand te ‘moeten’ geven op het moment dat u dit ook van die persoon hebt gehad. Denk hierbij aan verjaardagen. U krijgt een cadeau van een bepaalde geschatte waarde, dan heeft u de drang om op zijn verjaardag ook iets terug te moeten geven van ongeveer dezelfde waarde. Hoe past u dit op een goede manier toe in uw webshop? Hier zijn een aantal technieken voor in te zetten:

  • Vergelijking
  • De eerste techniek is vergelijking. Door een aantal van dezelfde producten te tonen en hierin verschil aan te brengen kunnen consumenten een goed beeld krijgen van de diversiteit en het verschil in prijs. Door vervolgens uiterlijke aanpassingen te doen, (één product springt er iets meer uit dan de andere) kunt u consumenten leiden tot de aankoop van dit product. Maak hierbij gebruik van een vaantje e.d. hieronder een aantal voorbeelden.

  • Cross-Selling combinatie sets
  • De tweede techniek is cross selling of combinatie verkopen. Een bezoeker is geïnteresseerd in een dure product, vervolgens laat u een aantal kleine producten zien die de bezoeker er gemakkelijk bij kan bestellen. Een tas bij een spiegel reflex camera bijvoorbeeld. Dit kunt u nog verder door trekken door combinatie sets aan te bieden zoals een camera met een tas en een accu. Wanneer de bezoeker deze samen koopt krijgen zij 5% korting op de volledige aankoop. Ook hiervan een aantal voorbeelden.

  • Gratis
  • De derde techniek is de gratis trigger. Wanneer u iets weg geeft aan een potentiële klant dan is deze geneigd eerder een volledige bestelling bij uw webshop te doen. Een goed voorbeeld hiervan is gratis verzending. Koop A en krijg B gratis; een gratis proefmonster, een whitepaper of een gratis instructie video bijvoorbeeld.

  • Techniek
  • De vierde en misschien wel allerbelangrijkste en meest onderschatte vorm van wederkerigheid is de techniek. Als een mogelijk klant op zoek is naar een specifiek product moet de webshop dit proces uiterst gemakkelijk maken. Bij een zoekopdracht moet het juiste resultaat te voorschijn komen, menu’s en knoppen moeten voldoen aan de verwachtingen en het afrekenen moet zo makkelijk mogelijk zijn. Op deze manier heeft de bezoeker het gevoel gemak te krijgen en zijn ze eerder geneigd bij u te bestellen.

2. Schaarste

Een tweede short-cut is schaarste. Dit is gebaseerd op onderzoek waaruit blijkt dat mensen sneller geneigd zijn iets te kopen of te bestellen op het moment dat het product beperkt verkrijgbaar is. Dit is dan ook de reden waarom u vaak in winkels aanbiedingen ziet die voor een beperkte periode gelden. In uw webshop kunt u hier natuurlijk ook erg goed mee aan de slag! De magische woorden in deze zijn teller & timer.

  • Teller
  • Hoeveel van het product is nog op voorraad? Hoeveel mensen bekijken er op dat moment het product? Hoe vaak is het product al besteld? Laat deze gegevens zien doormiddel van een teller.

  • Timer
  • Plaats timers op belangrijke plekken in de webshop. Geef met de timer aan hoe lang de klant kan bestellen om het morgen in huis te hebben (bestel voor 22:00, morgen in huis!), hoe lang de aanbieding/actie nog duurt (aftellende timer: nog 08:46u tot de sale voorbij is!) of hoelang het gemiddeld duurt voordat het product is uitverkocht (nog 5 producten op voorraad!).

3. Autoriteit

De volgende short cut is autoriteit. Mensen volgen de meningen van andere mensen. Dit kunt u ook prima toepassen in uw webshop, denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Keurmerken
  • Sluit uw webshop aan bij een keurmerk. Bezoekers vertrouwen deze keurmerken en gaan er vanuit dat wanneer een webshop een keurmerk voert dit mag naar aanleiding van een grondig onderzoek.

  • Diploma’s
  • Heeft u een webshop in een tak van sport waar diploma’s kunnen worden behaald? En heeft u deze? Laat deze dan zien!

  • Positieve test resultaten
  • Zijn jullie producten getest door bijvoorbeeld de consumentenbond? Zijn de uitkomsten positief? Zet het op de webshop!

  • Specialisten aan het woord
  • Bent u met uw shop actief in een bepaalde branche waarin specialisten bestaan? Vraag deze specialisten dan om iets te vertellen (in woord of met beeld) over jullie producten. Dit laat zien dat jullie expertise in huis hebben.

4. Consistentie

De vierde short cut is consistentie. Mensen zijn eerder geneigd om ergens voor te kiezen wat men al eerder heeft gedaan. Heeft men al een keer bij u besteld, dan zullen ze bij een volgend bezoek sneller de beslissing nemen weer iets bij jullie te bestellen. Zorg ervoor dat u hierop inspeelt, hoe kunt u dit doen?

  • Zorg voor herkenning
  • Wanneer een bezoeker terug komt naar uw webshop, zorg er dan voor dat u de persoon herkend en spreek ze persoonlijk aan. Hallo [naam klant], welkom terug! U kunt hier zelfs op inspelen door bij een volgend bezoek automatisch een persoonlijke korting voor te schotelen.

  • Houd contact
  • Blijf in contact met de klant. Laat ze uw webshop niet vergeten. Doe dit op een gepersonaliseerde manier d.m.v. nieuwsbrieven bijvoorbeeld. Een goed idee is om triggers in uw shop te plaatsen. Wanneer men bijvoorbeeld een product achterlaat in de winkelwagen, krijgen ze later een mail waarin staat dat het product voor hen is bewaard.

5. Voorkeuren

De vijfde short cut is voorkeuren. Dit houdt in dat meer mensen over het algemeen eerder ‘ja’ zullen zeggen tegen iemand die ze aardig vinden, dan iemand die ze onaardig vinden. Hetzelfde geldt bij aankopen doen in een webshop. Wanneer een bezoeker zich fijn voelt bij uw webshop, zullen zij sneller overgaan tot aankoop. Dr Cialdini geeft aan dat het overhalen van de bezoeker op basis van voorkeuren behaald kan worden door: complimenten geven, samenwerking en gelijkenissen.

  • Complimenten
  • Wees aardig tegen bezoekers door hen een ‘compliment’ te geven op hun aankoop. Dit kan door bijvoorbeeld met een spaarsysteem te werken. Neem Greetz als voorbeeld. Wanneer een klant een kaart bestelt, krijgen zij een postzegeltje gratis. Bij vijf postzegels mogen zij gratis een kaart verzenden. Hiermee beloont u de klant voor de aankoop en zorgt u ervoor dat zij vaker terug zullen komen. Zij krijgen als het ware een compliment voor loyaliteit. Communiceer dit echter wel vóórdat er zaken worden gedaan (dus voor de aankoop). ‘Complimenten’ die voor aankopen genoemd worden, hebben meer effect.

  • Gelijkenissen
  • Laat de bezoeker zien wie de gezichten zijn achter uw webshop. Dit kan bijvoorbeeld door een team pagina aan te maken. Laat uw collega’s een stukje over zichzelf vertellen, daarbij kunnen zij ook hun favoriete product uit de webshop noemen. Grote kans dat de bezoeker zich in ieder geval in één van uw collega’s kan vinden!

  • Samenwerking
  • De bezoeker gaat uw webshop stukken fijner vinden wanneer u met de klant meedenkt en samenwerkt. Denk hierbij aan: goede klantenservice (real-time chatservice), garantie, instructie video’s, uitgebreid productinformatie, de mogelijkheid om producten te vergelijken en het vermelden van producten die goed bij andere producten passen. Denk mee met de klant!

6. Consensus

Mensen zijn geneigd eerst naar het gedrag van anderen te kijken voordat zij zelf actie ondernemen. Dit geldt ook voor uw bezoekers. Zij worden overgehaald tot aankoop wanneer zij weten dat anderen hen voor zijn geweest. Doe dit door klantenreviews over uw webshop of over een specifiek product weer te geven of met subtiele pop-ups te werken. Booking.com laat bijvoorbeeld pop-ups zien met de tekst’5 andere mensen kijken ook naar dit hotel’ of ‘5 andere mensen hebben vandaag een kamer geboekt in dit hotel’.

E-commerce News Update week 13

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. “Four things to avoid when creating a tablet experience for customers”

Mobiele commerce is booming! Meer dan de helft van alle Nederlanders is in het bezit van een tablet en het aantal mensen dat online via een mobiele apparaat aankopen doet, blijft stijgen! Hoogtijd dus om ervoor te zorgen dat jouw webshop goed ingericht is voor mobiele apparaten, met name tablets. Maar waar moet je dan op letten en wat moet je vooral niet doen?

Carin van Vuuren geeft in haar blog op Econsultancy.com vier belangrijke punten weer die beter vermeden kunnen worden voor een fantastische customer experience.

2. “6 Must Have Magento Marketing Extensies”

Of je het nu zelf doet, of een online marketingbureau als partner heeft, goede Magento extensies kunnen het werk een stuk gemakkelijker maken. Laat je bezoekersaantallen exploderen en conversiepercentages door het dak schieten met deze Must Have Magento extensies. Speciaal voor de marketing.

Lees de ‘6 Must Have Magento Marketing extensies’ aangeraden door onze marketing specialisten!

3. “NIEUW: Bing Product Ads”

Consumenten zijn visueel ingesteld. Met dit in gedachte heeft Bing ‘Bing Product Ads’ gelanceerd. In principe hetzelfde idee als Google Shopping, maar naar eigen zeggen is ‘Product Ads’ zeer gebruiksvriendelijk en heel uitgebreid. Zo kun je gemakkelijk de weergave van de advertenties instellen op locatie, demografie, dagdeel, tijdstip en nog veel meer.

Gemiddeld worden er meer dan 600 miljoen zoekopdrachten via de Yahoo Bing zoeknetwerk per maand uitgevoerd. Een goede reden om de Product Ads uit te proberen! Lees hier het gehele artikel over Bing Product Ads Marketingpilgrim.com.

4. “Online bestedingen dit jaar naar 12 miljard euro”

Het gaat goed met de e-commerce! In 2013 hebben Nederlanders ruim 10.6 miljard (!) euro besteed online blijkt uit het onderzoek van Blauw Research. Verwacht wordt dat online shopping zal blijven stijgen. Dit is mede veroorzaakt door (daar hebben we het weer) de mobile commerce. Door gemakkelijk, snel en overal tegenwoordig online te kunnen kopen, zal de totale online omzet steeds verder toenemen.

Meer weten over de online consumenten bestedingen? Lees verder op Emerce.nl.

5. “5 tips voor het reageren op negatieve reviews”

70% van de online consumenten laat zich leiden door online geschreven reviews. Wanneer iemand een negatieve review achterlaat, kan dit daarom erg vervelend zijn. Toch is dit ook weer een uitgewezen kans om je als webshop te bewijzen op het gebied van klantenservice. Door goed met negatieve reviews om te gaan, kun je juist een postieve klantenervaring bieden en een geweldige indruk achterlaten!

Lees deze vijf tips over hoe te reageren op negatieve klantenreviews!

Google Partner Event

Googlepartnerevent

Afgelopen week heeft onze online marketing afdeling het Google Partner event bezocht. In het snel veranderende online marketing landschap vindt er elk kwartaal wel weer een grote wijziging plaats. Des te meer reden om ons blijvend te laten bijpraten over de nieuwste ontwikkelingen. Ook dit keer is er weer interessante informatie gedeeld over trends & marktontwikkelingen, analyse methoden en mogelijkheden en zijn er weer interessante aankondigingen gedaan over productinnovaties.

Uiteraard delen we deze informatie binnenkort graag met onze klanten! Voor nu een kleine update.

Mobile

Belangrijk onderwerp van het event was mobile. Google weet op basis van haar data dat momenteel 30% van elke zoekopdracht wordt uitgevoerd vanaf een mobiel apparaat. Ondanks dat conversies op mobiele apparaten nog achter blijven op desktop, wordt het dus al belangrijker om aandacht te besteden aan mobile. Google heeft ons voorzien van verschillende methoden om dit medium zo effectief mogelijk in te zetten.

Dynamische remarketing

Dynamische remarketing (het Zalando effect) wordt uitgebreid met een Google Analytics integratie. Dit maakt het mogelijk om op basis van Analytics data deze vorm van remarketing nog effectiever in te zetten! We kunnen niet wachten om deze data te gebruiken en deze remarketing verder te optimaliseren!

Google Shopping

Daarnaast wil Google de komende tijd nóg meer focus gaan leggen op Google Shopping. Dit betekent dat product listing ads in een groot deel van de aankoop gerichte zoekopdrachten prominenter zullen worden vertoond. Het wordt dus nóg belangrijker om je feed te optimaliseren en productkenmerken op orde te hebben. Binnen onze accounts wordt dit de komende periode ook een main focuspunt.

Al met al hebben we deze dag veel nieuwe analyse en optimalisatie mogelijkheden en technieken ontdekt. Handige praktische werkwijzen die we de komende maanden gaan toepassen binnen onze eigen klantaccounts!

E-commerce News Update

Top 5 e-commerce updates – week 12

In de e-commerce wereld zijn er continu ontwikkelingen gaande. Elke dag worden er honderden blogs gepost over o.a nieuwe tips en tricks, updates, innoverende start-ups en software. Benieuwd naar de leukste en meest interessante e-commerce blogposts van deze week? Wij hebben ze voor je op een rijtje gezet!

1. Moet de bestelknop op de schop?

Je ziet een artikel en drukt op ‘in winkelwagen’. Vervolgens kijk je nog even rond en besluit naar de winkelwagen te gaan. Hier controleer je de producten en drukt op ‘bestellen’. Daarna vul je adresgegevens in en dien je voor het product te betalen. Logisch toch? Dat zou je zeggen althans. Echter omdat dit niet voor iedereen even duidelijk is, zal er vanaf 13 juni 2014 een nieuwe Europese richtlijn actief worden. Hierin staat dat een (bestel) knop geplaatst moet worden welke de consument duidelijk maakt dat er daadwerkelijk betaald moet worden bij het plaatsen van een bestelling.Voldoet een webshop niet aan deze eis, dan kan de consument de koop vernietigen.

Lees meer over de nieuwe regeling van de bestelknop in het blog van Peter Kager op Emerce.nl

2. Producten niet op voorraad? Matt Cutts geeft advies

In onderstaand video vertelt Matt Cutts wat je het beste kunt doen wanneer producten niet (meer) op voorraad zijn. Door webshops onder te verdelen in kleine shops (tientallen pagina’s), middelgrote shops (duizenden pagina’s) en gigantische webshops (100.000 pagina’s) geeft hij advies. Waar hoort jouw webshop in thuis en hoe ga je dan om met producten die niet langer op voorraad zijn? Bekijk snel de video!


3. Onmisbare tips voor mobiele e-mail marketing

Door de toename van het aantal mensen dat een smartphone en/of tablet gebruikt, zijn draagbare apparaten een belangrijke factor geworden in de e-commerce. Steeds meer mensen gebruiken de smartphone of tablet voor alledaagse bezigheden zoals online winkelen, sociale media en ook e-mail lezen. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat ruim 45% van Nederlanders de mail checkt op een mobiele apparaat, waarvan 43% meer dan drie keer per dag! Genoeg reden dus om de e-mail marketing drastisch aan te passen voor mobiele apparaten!

Benieuwd naar hoe je dit moet doen? Lees dan de 10 tips over mobiele e-mailmarketing op Emerce.nl

4. Vernieuwde Google Layout – New Title Tag Guidelines & preview tool

S’werelds grootste zoekmachine Google heeft vorige week de lay-out aangepast. Een kleine wijziging lijkt het wel. Maar voor de getrainde oog is snel gebleken dat deze relatief kleine aanpassing toch grote gevolgen kan hebben op de SEO.

De blog van Dr. Peter J Meyers van Moz.com vertelt meer over de effecten van de Google redesign op de title-tag en hoe deze ‘problemen’ op te lossen.

5. Marketinginstrumenten betaling en facturatie

Betalen is onderdeel van de customer journey en is het belangrijkste onderdeel van het bestelproces. Consumenten die gemakkelijk kunnen betalen en de keuze hebben uit verschillende methodes zullen eerder over gaan tot aankoop.Benieuwd of jouw webshop voldoet aan de eisen van de klant? Lees meer over het betaalgemak van jouw webshop op Frankwatching.nl

Uitbreiding Team Guapa

Guapa blijft maar groeien! In februari hebben we naast Michèl Tel, nog drie andere mannen aan ons team mogen toevoegen. Een stagiair development, junior online marketeer en een ervaren webdesigner (die eerst een aantal jaren hard-to-get heeft gespeeld). Lees hieronder meer over onze nieuwe collega’s!

Ruben
Ruben de Jong: “23 jaar, gek op gadgets, internet, marketing en uiteraard pizza! Toen ik lang geleden probeerde mijn website hoog te laten scoren in Google, had ik nooit gedacht dat ik een carrière zou beginnen als online marketeer. Maar deze onschuldige hobby is, zoals jullie kunnen zien, behoorlijk uit de hand gelopen. Als junior online marketing zal ik vaker blogs posten over interessante tips, tricks en weetjes op het gebied van online marketing. Ik heb er in ieder geval ontzettend veel zin in!”

yde
Yde Bosch: “Sinds februari 2014 loop ik een halfjaar stage bij Guapa op de development afdeling. Als developer bied ik ondersteuning en werk ik aan verschillende Magento webshops. In mijn vrije tijd houd ik me veel bezig met voetbal, uitgaan, en websites maken.”

daniel
Daniël laan:“In 2011 is Daniël afgestudeerd in User experience en Interaction design. Als ervaren webdesigner werkt hij aan uiteenlopende Magento webshops en combineert daarin zijn expertises van grafische vormgeving en webdesign. Daniël werkt al langer bij Guapa als freelancer en heeft al veel mogen uitvoeren voor onze klanten. Vanaf nu mogen we hem echter een ‘echte Guapa’ noemen en heeft hij een mooi plekje bemachtigd op de design afdeling!”

Return on Investment (ROI) en Return on Ad Spend (ROAS) berekenen Google Adwords

Om de effectiviteit van je Google Adwords campagnes te kunnen berekenen is het van belang om regelmatig de kosten en baten in kaart te brengen. Zodoende wordt het duidelijk of adverteren in Google Adwords voldoende rendement oplevert.

Hierbij is het belangrijk om conclusies te trekken op basis van gegevens over een langere periode. Eventuele plotselinge stijgingen of dalingen in de resultaten hebben op deze manier minder invloed op de uitkomst van het resultaat. Dit voorkomt dat je foute conclusies trekt.

Opbrengst per conversie berekenen

Om de effectiviteit van Google Adwords campagnes te meten wordt er vaak gekeken naar de kosten, het aantal conversies en de behaalde conversiewaarde (omzet). De opbrengst per conversie is dan:

Kosten per conversie = Totale klikkosten / Aantal conversies

Gemiddelde orderwaarde per conversie = Totale conversiewaarde / Aantal conversies

Opbrengst per conversie = Gemiddelde orderwaarde per conversie – Kosten per conversie

Voorbeeld 1 In totaal hebben er 10 conversies plaats gevonden. De totale conversiewaarde van de campagne bedraagt €550.
De klikkosten komen uit op €60 / 10 conversies = €6 kosten per conversie
€550 / 10 conversies = €55 gemiddelde orderwaarde€55 gemiddelde orderwaarde – €6 kosten per conversie = €49 opbrengst per conversie

Return on Ad Spend (ROAS) berekenen

Een andere manier om te kijken of een campagne, advertentiegroep of zoekwoord voldoende oplevert is het bepalen van de opbrengst via de ROAS formule.

De formule voor het berekenen van je ROAS is:

ROAS = (Totale conversiewaarde – Totale kosten) / Totale kosten

Voorbeeld 2 In totaal hebben er 10 conversies plaats gevonden. De totale conversiewaarde van de campagne bedraagt €550. De klikkosten komen uit op €60.(€550 – €60) / €60 = 8,16666667
Elke €1 aan kosten levert in dit geval €8,16 op.Dit kunnen we controleren door de kosten per conversie uit voorbeeld 1 erbij te halen. Deze bedragen €6 per conversie. €6 * €8,16666667= €49 opbrengst per conversie

Om de ROAS in een percentage uit te drukken kan deze vermenigvuldigd worden met 100. De ROAS bedraagt in dit geval 816%.

Wanneer de ROAS meer dan €1 bedraagt, is er sprake van een positieve bijdrage aan de winst. Wanneer de ROAS lager is dan €1, zijn de kosten groter dan de opbrengst en is er sprake van verlies.

Het is sinds kort mogelijk om automatisch bid management toe te laten passen door Google Adwords waarbij wordt gestuurd op ROAS. Zoekwoorden die leiden tot minder resultaat worden automatisch afgeboden door Google Adwords en zoekwoorden die leiden tot resultaat krijgen een hoger bod toebedeeld. Deze biedstrategie kan toegewezen worden aan campagnes, advertentiegroepen en zelfs op zoekwoordniveau.

ROAS biedstrategie

Lees meer: http://adwords.blogspot.nl/2013/10/new-flexible-bid-strategy-and-webinar.html

Een nadeel van het sturen op ROAS is dat hierbij alleen rekening wordt gehouden met de klikkosten en niet met de overige kosten (management kosten). Een andere formule om het rendement van je Adwords campagnes te meten is op basis van Return on Investment (ROI). Hierbij worden ook de overige kosten meegenomen in de berekening.

Meer informatie van Google over het berekenen van de ROAS

Return on Investment (ROI) berekenen

Wanneer ook de bijkomende kosten worden meegenomen in de berekening moeten deze worden verdeeld over alle zoekwoorden en conversies. Het is daarom van belang eerst de winstmarge per product te berekenen.

Voorbeeld 3a Een product wordt verkocht voor €100. Inkoop van het product is €50 en de bijkomende kosten (server kosten, personeelskosten, opslagkosten) komen per product uit op €20. Per product levert dit €30 euro op. In totaal bedraagt de marge dan €30 / €100 = 0,3 * 100 = 30%.

Wanneer de winstmarge bekend is kan de ROI berekend worden met de volgende formule:

ROI = 100%* (((Totale conversiewaarde * Winstmarge) – Totale kosten) / Totale kosten)

Dit lijkt erg op de formule voor het berekenen van de ROAS, alleen wordt de totale conversiewaarde hier vermenigvuldigd met de winstmarge.

Voorbeeld 3b De winstmarge van een product bedraagt 30%. In totaal hebben er 10 conversies plaats gevonden ter waarde van €100 per order. De totale conversiewaarde van de campagne bedraagt €1.000. De klikkosten komen uit op €60
(€1.000 * 0,3) = €300 – €60 = €240€240 / €60 = 4 * 100% = 400%

De ROI van de campagne bedraagt 400%. Elke €1,00 levert €4,00 op, rekening houdend met de bijkomende kosten.

Voor alle manieren geldt dat het van belang is om conclusies te trekken op basis van gegevens over een langere periode. Daarnaast is het mogelijk om dit op campagne, advertentiegroep of zoekwoord niveau te doen. Welk niveau voor jou het handigst is en de meest bruikbare informatie biedt, is voor elke campagne-indeling weer anders.

Magento attribuut toevoegen aan alle bestaande attributensets

Wanneer je in Magento een nieuw attribuut wilt toevoegen aan alle bestaande attributensets kan dit in de backend alleen door handmatig bij elke attributenset het attribuut erin te slepen. Wanneer je webshop gebruikt maakt van een groot aantal attributensets en deze veel producten bevatten dan kan dit een tijdrovende bezigheid zijn. Dit kan eenvoudiger door eenmalig een script uit te voeren.

Stap 1

Maak een nieuw attribuut aan en onthoud de gekozen attribuutcode of zoek de attribuutcode van een bestaand attribuut op in de lijst met attributen.
attribuutcode_magento_backend

Stap 2

Bepaal onder welke attributensetgroep het attribuut moet worden toegevoegd. Bijvoorbeeld General of Prices. Het attribuut voegen we zometeen voor elke attributenset toe in de gekozen groep.
magento_backend_attribuutset_groepen

Stap 3

Maak een tijdelijke CMS-pagina aan. Vanaf deze pagina gaan we het script draaien dus zorg dat eventuele bezoekers niet per ongeluk op deze pagina terrecht komen. Kies dus geen eenvoudige URL-key voor je pagina. Bezoek deze pagina nog niet.

Stap 4

Voeg op de tijdelijke CMS-pagina onder Ontwerp > Pagina layout > Layout update XML de volgende code toe:




magento_backend_layout_update_xml

Stap 5

Maak een nieuw bestand met als bestandsnaam attribuuttoevoegen.phtml in een texteditor met daarin de volgende code:

getCollection()->addFieldToFilter('entity_type_code','catalog_product')->getFirstItem();
$attSetCollection = Mage::getModel('eav/entity_type')->load($attSet->getId())->getAttributeSetCollection();
$attributeInfo = Mage::getResourceModel('eav/entity_attribute_collection')->setCodeFilter('ATTRIBUUT_CODE')->getFirstItem();
$attCode = $attributeInfo->getAttributeCode();
$attId = $attributeInfo->getId();

foreach ($attSetCollection as $a)
{
	$set = Mage::getModel('eav/entity_attribute_set')->load($a->getId());
	$setId = $set->getId();
	$group = Mage::getModel('eav/entity_attribute_group')->getCollection()->addFieldToFilter('attribute_set_id',$setId)->addFieldToFilter('attribute_group_name','ATTRIBUTENSET_GROEP')->getFirstItem();
	$groupId = $group->getId();
	$newItem = Mage::getModel('eav/entity_attribute');
	$newItem->setEntityTypeId($attSet->getId())->setAttributeSetId($setId)->setAttributeGroupId($groupId)->setAttributeId($attId)->setSortOrder(999)->save();

	echo "Attribuut ".$attCode." toegevoegd aan attribuutset ".$set->getAttributeSetName()." in attribuutsetgroep ".$group->getAttributeGroupName()."
n"; } ?>

Stap 6

Vervang in het script ATTRIBUUT_CODE met de attribuutcode (uit stap 1) en ATTRIBUTENSET_GROEP met de attributenset groep naam (uit stap 2).

Stap 7

Upload het bestand attribuuttoevoegen.phtml met een ftp programma in de volgende map

app/design/frontend/default/THEME/template/custom/

Wanneer er geen custom map bestaat maak deze dan aan.

Stap 8

Open eenmalig de tijdelijke CMS-pagina in de browser en wacht tot het attribuut is toegevoegd aan alle attributensets.

Stap 9

Verwijder de tijdelijke CMS pagina.

Stap 10

Als alles goed is gegaan is het attribuut toegevoegd aan elke attributenset. Controleer dit even in de Magento Backend. Heb je nog vragen? Stel ze hieronder of neem contact op.

Done!

Kwaliteitsscore Adwords verbeteren om minder te betalen

Minder betalen per klik voor je advertenties in Google Adwords. Het klinkt iedereen als muziek in de oren, maar toch beseffen weinig Adwords adverteerders hoe belangrijk een hoge kwaliteitsscore daarbij is.

Het zal voor veel adverteerders gelden, je bent inmiddels niet meer de enige die biedt op een bepaald zoekwoord. Steeds meer adverteerders vinden hun weg naar Google Adwords. Al deze adverteerders strijden om de velbegeerde advertentieposities op de zoekresultatenpagina. Adverteerders bieden tegen elkaar op om een bepaalde advertentiepositie te behalen. Met als gevolg dat de gemiddelde kosten per klik (ook wel Cost per Click, afgekort CPC) al meer stijgen. Daarmee komt de ROI van je Adwords campagnes onder druk te staan. Tijd om actie te ondernemen dus. Lees meer