Zou het echt zo zijn? Webwinkels met slechte recensies lager in de Organische resultaten in Google? Whats next..

Deze week kwam het nieuws naar buiten dat Matt Cutts (het hoofd van het webspam team bij Google) heeft aangekondigd dat webwinkels met een slechte recensie lager in de zoekresultaten komen te staan. Dit heeft hij gezegd tijdens de South by Southwest conferentie in Austin.

“We hebben een potentiële lancering later dit jaar …. met betrekking tot de kwaliteit van verkopers en of we daar beter mee om kunnen gaan. Want we willen niet dat winkeliers die slechte kwaliteit leveren hoog in de zoekresultaten voorkomen”, zei Cutts volgens NU.nl

Google past met enige regelmaat haar algoritme aan om er op deze manier voor te zorgen dat de “gebruikers” van Google altijd een zo optimaal mogelijk resultaat voorgeschoteld krijgt. Deze aankondiging zou daar ook mee te maken hebben.

Er gaan echter ook geruchten dat Google op zeer korte termijn de strijd aan wil gaan met Ebay en Amazon. Ze hebben hier inmiddels alle (en zeer sterke) ingrediënten voor in huis. Denk aan Google Shopping, Google Checkout en de lancering van hun eigen webwinkel keurmerk in America.

De veranderingen op het gebied van Google Shopping bevestigen deze geruchten volgens ons. Het lijkt erop dat ze langzaam deze richting in gaan. Google shopping wordt een betaald medium om ook zo webwinkels met een slecht aanbod of een dunne portemonnee buiten de deur te houden. Het wordt er op deze manier niet makkelijker op om vanuit het niets en zonder uitgebreide e-commerce kennis succesvol te worden met een webwinkel.

Verder zei Cutts:”We vragen onszelf af, zijn er andere signalen waarmee we kunnen zien dat iemand een slechte winkelier is. En als dat zo is, en als we denken dat die niet makkelijk beïnvloedbaar zijn, dan gebruiken we die maar al te graag” (bron: NU.nl)