Categorieën
Conversie optimalisatie Online marketing

SEO copywriting: Moeten we daar iets mee?

[intro]Je hoort de term vaak vallen, maar wat is SEO copywriting nou eigenlijk? En nog belangrijker, wat moet jij ermee?[/intro]

Niet schrijven voor de zoekmachine…

Voor mij staat SEO copywriting voor het schrijven van aantrekkelijke content voor websites. En bij het schrijven van die content houd ik er rekening mee hoe een zoekmachine die content ‘leest’. Je schrijft dus, zoals veel mensen denken, niet in eerste plaats voor de zoekmachine. Dat werd lange tijd wel gedaan, omdat je zo je posities in de zoekresultaten kon verbeteren. Maar zoekmachines worden steeds slimmer en herkennen content die overduidelijk met dat doel geschreven is. En, nog veel belangrijker, bezoekers zitten al helemaal niet te wachten op onnatuurlijke teksten die voor hen geen waarde toevoegen.

… maar er wel voor zorgen dat mensen je teksten kunnen vinden

Het gaat dus om het vinden van een balans. De bezoeker van je website staat voorop. Voor hem wil je interessante en nuttige teksten schrijven, die hem aanzetten tot een conversie, bijvoorbeeld het doen van een bestelling of het aanvragen van informatie. Maar het is heel verstandig om hierbij rekening te houden met zoekmachines. Als die mooie content namelijk niet te vinden is via zoekmachines, levert het je nog niets op. Zie het als het schrijven van een prachtig boek, dat vervolgens nergens in de winkel ligt.

Een kort SEO copywriting stappenplan

Waar ga je over schrijven?

Bedenk eerst waar je over gaat schrijven. Het is hierbij heel belangrijk dat je uitzoekt waar je doelgroep over wil lezen. En niet, zoals helaas nog te vaak gebeurt, waar jij iets over wilt vertellen. Om erachter te komen waar je doelgroep over wil lezen, kun je bijvoorbeeld kijken waar die doelgroep het over heeft op Twitter, Facebook, in fora, etc.

Bepaal een keyword

Als je een onderwerp hebt gevonden, is het belangrijk om een keyword te bepalen. Met het keyword geef je eigenlijk aan op welke zoekopdracht je gevonden wilt worden met je tekst. Dat betekent dat een keyword niet per se één woord is. Sterker nog, de meeste mensen gebruiken twee of drie woorden in hun zoekopdracht. Nadenken over een keyword is heel belangrijk voor SEO (ik vertel hier straks nog meer over).

SEO productteksten

Wil je teksten gaan schrijven over de producten in je webshop, dan weet je al wat je onderwerp is. Het schrijven van unieke productteksten is altijd beter dan de teksten van de leverancier te gebruiken. Dat doen namelijk heel veel anderen ook, waardoor het heel moeilijk wordt om een goede positie in de zoekresultaten te behalen. Met unieke productteksten onderscheid je je van de concurrentie. Ook kun je bezoekers voorzien van praktische informatie die ze helpt om een keuze te maken (en dus een product te kopen).

Waar zoekt je doelgroep op?

Maak voor jezelf een lijst met mogelijke keywords, bijvoorbeeld mogelijke benamingen voor je product. Dat begint natuurlijk met je eigen gezonde verstand, maar vraag het ook eens aan iemand anders. En dan geen collega, omdat je ongemerkt vaak vaktaal gebruikt. Heb je een lijst met potentiële keywords, dan wil je weten op welk keyword er het meeste wordt gezocht. Gebruik een tool als de Keyword Tool van Google om het zoekvolume te bepalen. Je wilt namelijk niet een hele tekst gaan schrijven over afwasmachines als de 90% van de bevolking zoekt op vaatwasser.

Wat wil je doelgroep weten?

Nu je een keyword hebt bepaald kun je gaan schrijven. Houd goed voor ogen wat je doelgroep over dit onderwerp wil lezen. Heb je ook een fysieke winkel? Neem dan bijvoorbeeld mee wat mensen in de winkel over een product vragen aan de verkopers.

Creëer deelbare content

Als je wilt dat bezoekers je teksten gaan lezen en zelfs gaan delen via Social Media, moet de tekst echt waarde toevoegen. Mensen delen content, omdat ze het interessant, nuttig, grappig of bijvoorbeeld sympathiek vinden. Google ziet al die linkjes naar jouw content als positieve stemmen en zal je een hogere positie in de zoekresultaten geven (lees ook dit artikel over PageRank), naarmate meer mensen je content delen. Zorg ervoor dat mensen je content eenvoudig kunnen delen door sharebuttons toe te voegen. En deel de content zelf ook. Laat mensen weten dat de content er is, bijvoorbeeld door een link in je nieuwsbrief of via Social Media. Het creëren van deelbare content wordt ook wel Content Marketing genoemd en dit wordt gezien als het ‘nieuwe SEO’.

Houd het leesbaar

Zorg ervoor dat de tekst lekker leest, ook vanaf een beeldscherm. Gebruik bijvoorbeeld bulleted lists voor opsommingen en beschrijvende tussenkopjes, zodat de tekst goed te scannen is. Kijk ook of je afbeeldingen kunt gebruiken om de tekst aantrekkelijker te maken.

Schrijf meta-titles en descriptions

Het keyword staat, als het goed is, een aantal keer in je tekst. Het is immers het onderwerp van je tekst. Daarnaast moet het keyword terugkomen in de meta-title. Zoekmachines kijken naar deze meta-title bij het bepalen van het onderwerp van een webpagina en de meta-title wordt ook getoond in je zoekresultaat. Omdat dit het visitekaartje van je website is, wil je dat hier een aantrekkelijke title staat. Zet je keyword zo ver mogelijk vooraan in de title. Lees meer over meta-titles.

De tekst onder de meta-title in het zoekresultaat is de meta-description. De meta-description wordt niet door zoekmachines gebruikt bij het bepalen van je positie, maar voor bezoekers wil je hier wel een mooie tekst gebruiken. Je wilt immers mensen overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. Als je hier ook het keyword gebruikt, wordt dit door Google vetgedrukt, waardoor je resultaat nog meer opvalt.

SEO copywriting is dus geen rocket science, maar het is wel een tijdrovend klusje. Wil je hier meer over weten? Neem dan gerust eens contact met ons op.