e-mail marketing

We hebben het al vaker geroepen de afgelopen tijd, maar wij denken echt dat e-mailmarketing de meest onbenutte kans is van dit moment. Veel webshop eigenaren doen nog (bijna) niets met e-mailmarketing. Het grootste misverstand is dat men denkt dat mensen nieuwsbrieven en reclame e-mails maar lastig en vervelend vinden. Gisteren was ik bij een lezing over e-mail marketing op de Webwinkel Vakdagen. Dick de Zwart van Mailplus ging in op de mogelijkheden van e-mail marketing voor het genereren van traffic, het verhogen van conversies en het stimuleren van retentie.

e-mail marketing

In zijn lezing verwees de Zwart naar een onderzoek naar Het Nationaal E-mail Onderzoek 2014 door Blinker in samenwerking met CG. Bovenstaande afbeelding uit dit onderzoek laat zien dat mensen reclame juist het liefst via mail ontvangen.

Reclameboodschappen versturen via LinkedIn, Twitter of een ander social kanaal kan niet op applaus rekenen van de Nederlander. Gebruik voor reclame het e-mailkanaal, want 72% van de Nederlanders geeft aan reclame het liefst terug te zien in de inbox. Maar ook die andere box -onze ouderwetse brievenbus- scoort nog goed. Een foldertje of DM-brief staat met 19% op de tweede plek. Bron: nationaal e-mail onderzoek 2014.

Waarom schrijven mensen zich in voor een nieuwsbrief?

Bij de vraag waarom men zich inschrijft voor een nieuwsbrief antwoordt 69% “voor aanbiedingen en kortingen” en 57% “voor de kennis”. Mensen schrijven zich dus in omdat ze reclame willen ontvangen. Wie ben jij dan als webshop eigenaar om ze dat te ontzeggen? “De Nederlander ontvangt graag een e-mailnieuwsbrief met daarin een aanbieding of exclusieve deal. Voor 69% is dat de belangrijkste reden om zich in te schrijven.” bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2014.

 

e-mail marketing

Natuurlijk is het niet zo dat e-mail marketing heel eenvoudig is. Of eigenlijk is het dat wel. Maar wil je het echt goed aanpakken en je traffic, conversie en retentie een boost geven dan moet je er serieus mee bezig gaan. De Zwart liet een mooie case van Terstal zien. De winkelketen heeft veel succes geboekt met e-mailmarketing en is bijvoorbeeld ook veel aan het a/b testen. Verder hebben ze een klantenkaart geïntroduceerd, waardoor hun e-maildatabase enorm is gegroeid.

E-mail marketing tips

Wil je e-mail marketing succesvol inzetten dan moet je meer doen dan enkel je nieuwsbrief (ver)stoppen in je menu (zoals in de afbeelding hieronder). Hoe groter je e-mail database, hoe effectiever e-mail marketing zal zijn. Zet dus eerst in op het laten groeien van je database. De Zwart gaf het voorbeeld van Terstal die met een pop-up voor nieuwsbriefinschrijving werken. Een pop-up wordt door veel mensen ook als irritant ervaren, maar het werkt wel. En als je ervoor zorgt dat men de pop-up maar één keer te zien krijgt, is het ook niet zo irritant.

nieuwsbrief

Hoe relevanter de mail is voor de ontvanger, hoe groter de kans dat er een conversie uit volgt. Verdiep je dus in het segmenteren van je klanten en nieuwsbriefinschrijvers.

Nico gaf eerder al twee basisrecepten voor het werken met segmentatie in combinatie met geautomatiseerde e-mails:

Begin heel simpel met het maken van een enkel segment en verstuur een geautomatiseerde mailing. Er zijn een aantal basisrecepten waar je mee kunt beginnen. Ik geef je twee voorbeelden waar je direct mee aan de slag kunt. Belangrijk om te weten voor de onderstaande recepten is dat programma’s zoals MailChimp en Mailplus weten welke producten jouw nieuwsbriefinschrijvers hebben gekocht (mits goed gekoppeld met je webshop).

  1. Mensen die ‘product x’ kochten, kopen meestal ook ‘product y’. Stel je nieuwsbriefsoftware zo in dat deze mensen na twee weken van aankoop van product x, een aanbieding krijgen van product y.
  2. Mensen die ‘product x’ kochten, kopen hetzelfde product meestal na y-dagen nog een keer. Stel een automatische mailing in die na y-dagen een aanbieding verstuurt naar mensen die product x kochten. Geef ze een herhaalaankoopkorting.

Aan de slag met e-mail marketing?

Wil je deze kans ook grijpen en heb je hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.