Categorieën
Algemeen nieuws

Optimaliseer je e-mail marketing strategie

E-mail marketing is vaak een ondergeschoven kindje in een e-commerce strategie. Volledig ten onrechte! Tijdens ons congres vroeg ik wie e-mail marketing inzet; ongeveer 35% gebruikt e-mail marketing voor het versturen van hun periodieke bulk nieuwsbrief. Op zich is dit niet verkeerd, sterker nog: ik ken succesverhalen van een webshop die meer dan € 30.000 omzet binnen haalde met één nieuwsbrief!

Je kunt alleen zoveel meer doen met e-mail. Met deze tips kun je de conversie van je webshop nog hoger maken door e-mail als marketinginstrument in te zetten.

Segmentatie
Door bepaalde groepen van je lijst aan te schrijven, is je conversie van je mailinglijst vele malen hoger. Begin dus met het segmenteren van je lijst. Je kunt bijvoorbeeld alleen alle vrouwen in je mailinglist mailen, of juist alleen alle mannen. Of alleen mensen die de laatste vijf e-mails geopend hebben en vervolgens doorklikten naar jouw website. Het is zelfs mogelijk om nog specifieker te segmenteren, bijvoorbeeld op basis van persoonlijke interesses. Lees ook de blog over ‘personas’ een specifieke manier van segmenteren.

Door te segmenteren verhoog je de kans op conversie, omdat je alleen de mensen mailt voor wie de mail ook daadwerkelijk relevant is. {{cta(‘e15bdcae-7fe4-4d04-8fb1-3a4b2f5d804a’,’justifycenter’)}}Ben je op zoek naar een tool die je helpt segmenten in kaart te brengen en geautomatiseerd update en deze vervolgens te koppelen aan je e-mail service provider? Bekijk dan ons business analytics platform.

Automatische triggers en follow-ups
Met behulp van triggers en follow-ups kun je zeer gericht na-mailen wanneer een klant een bepaald product heeft gekocht. Wanneer een klant bijvoorbeeld een potje zalf koopt, is dat potje doorgaans na twee maanden op. Dit biedt je de mogelijkheid om rond die tijd een follow-up mail te sturen om het product opnieuw aan te prijzen. Een follow-up hoeft overigens niet alleen maar te bestaan uit triggers (dus het product dat je wilt aanprijzen), maar kan ook gewoon een e-mail zijn met tips of leuke nieuwtjes. Deze mail kan echter wel heel gericht zijn: stuur een leuke mail met tips en tricks over afvallen, wanneer een klant een afslankproduct aangeschaft heeft. Follow-up mailing is de manier om top of mind te blijven bij je klanten.

Optimaliseer je mail berichten met A/B testen
Net zoals bij een website, moet je ook je e-mail berichten optimaliseren. De onderwerp regel is het eenvoudigst te optimaliseren. Het verkiezingsteam van Barak Obama kwam erachter dat er een groot verschil zit in conversie alleen al door de onderwerp regel te A/B testen. Waar de ene onderwerp regel ‘slechts’ zo’n 400.000 dollar aan donaties ophaalde, scoorde de andere onderwerp regel meer dan 2.5 miljoen dollar.

Laat dus twee campagnes naast elkaar lopen, met twee verschillende types onderwerp regels en test welke van de twee het beste converteert. Wanneer dit duidelijk is, kun je deze informatie voor de volgende e-mail marketingcampagnes weer gebruiken.

Personaliseer jouw berichten
Persoonlijk aanschrijven van een klant verhoogt de conversie van jouw bericht. Durf ook eens (automatische) mailtjes te sturen zonder een fancy opmaak. Stuur bijvoorbeeld eens een bericht, zoals je aan een vriend een email stuurt. Deze persoonlijke benadering vergroot de conversie van je boodschap.

Gepersonaliseerde e-mails zorgen er bovendien voor dat jouw e-mails minder snel in de reclame- of spambox terecht zullen komen en dus meer opvallen bij de ontvanger. Dit is vooral belangrijk vanwege het feit dat e-mail providers inkomende mail steeds vaker al automatisch in verschillende e-mail mappen indelen. De nieuwe service van Gmail, Gmail Inbox, is hiervan een duidelijk voordeel.

Vergroot de waarde van je mailinglijst
Door stapsgewijs simpele vragen aan een klant te stellen, kun je jouw mailingslist verrijken met relevante informatie. Stuur bijvoorbeeld een mailing waar je vraagt om de verjaardag van iemand, zodat je een leuk cadeautje kunt sturen ten tijde van de verjaardag. Stel je vragen niet in één keer, dan heb je namelijk de kans dat je niet de antwoorden krijgt die je wilt. Een andere mogelijkheid is het stellen van vragen tijdens het aankoopproces.

Wil je meer weten over wat e-mail marketing voor jouw webshop kan betekenen? Neem dan contact op met vraag@guapa.nl