Eerste indruk in 2/10e seconde!

Uit onderzoek van de Missouri University of Science and Technology blijkt dat bezoekers hun eerste mening vormen in slechts 2/10e van een seconde! Daarna neemt de gemiddelde bezoeker nog 2,6 seconde de tijd om zijn mening te bevestigen of bij te stellen. In 2/10e seconde kun je geen woord lezen! Laat staan een zin! Dat betekent dat bezoekers hun mening dus vormen op basis van het eerste aanzicht van een website of webshop.

Een mooi design is dus belangrijk!

Nog te veel bedrijven hechten niet zoveel belang aan design. Ze denken dat als ze vertegenwoordigd zijn op het internet, het wel voldoende is. Teksten en afbeeldingen worden vaak 1 op 1 uit folders overgenomen en de website moet vooral goed aansluiten op de huisstijl.

Een misvatting! Als je het onderzoek mag geloven. (En dat doe ik :)) Het onderzoek bevestigt wat veel specialisten al weten… je moet goed over het design nadenken. Het design van de homepage, maar ook het design van de landingspagina’s (pagina’s waar mensen vanuit een externe bron, zoals Google, op terecht komen) is dus belangrijk.

En nu dan? Los gaan met design?

Nee, dat hangt niet samen met mooi webdesign. Duidelijkheid en het gebruik van kleuren en afbeeldingen bepalen of iemand de website mooi vindt. Wat je steeds vaker ziet, zijn websites en webshops die een “clean” design hebben. De basis is dan een lichte kleur (wit, licht grijs, e.d.) en kleinere elementen, zoals het logo, de titels en afbeeldingen, zorgen voor de kleur. Het is voor de bezoeker dan gemakkelijker om de informatie te absorberen.

Waar kijkt de bezoeker en wanneer?

Zie hieronder het lijstje uit de originele publicatie:

  • Logo’s: Bezoekers keken gemiddeld 6.48 seconden naar dit meest herkenbare deel van de website.
  • Navigatie menu’s: Bezoekers bestuderen ruim 6.44 seconden het menu.
  • Zoekfunctie: De bezoekers hadden ruim 6 seconden de aandacht voor de zoekfunctie.
  • Links naar Social Media: Opvallend is dat de bezoekers ruim 5.95 seconden keken naar de Social Media icons!
  • De hoofd afbeelding: Er wordt 5.94 seconde gekeken naar de hoofd afbeelding, zorg dus dat die relevant is.
  • Teksten: Daar namen de meeste bezoekers 5.59 seconde de tijd voor.
  • Onderkant van de pagina: De onderkant van de pagina wordt vaak verwaarloosd. Ten onrechte, want de bezoekers blijven daar 5.25 seconde hangen.

Wil je weten hoe je deze cijfers moet interpreteren? Lees dan de originele publicatie van de universiteit.