Twitter kan een webshop meer omzet opleveren. In dit artikel leren we je hoe je Twitter kunt inzetten om je omzet te verhogen. Veel bedrijven pushen hun producten en diensten, maar daar krijg je geen interactie door. Hoe dan wel? Deel kennis! Kennis over je producten, over je diensten, over de markt of over de toepassing.

Case: Webshop voor kruiden

Je kunt natuurlijk gaan twitteren over je producten. Hoe goed ze zijn, waar ze vandaan komen, welke producten je toevoegt aan het assortiment, enzovoorts. Maar weinig mensen zullen daar echt geïnteresseerd in zijn. Het is voor sommige webshop eigenaren of bedrijven dan moeilijk om met Twitter omzet te genereren.

Kennis delen

In het geval van een kruiden webshop kun je kennis delen door te tweeten over recepten, waarin jouw (of vergelijkbare) kruiden worden gebruikt. Je laat zien wat de toepassings-mogelijkheden zijn van jouw producten.

Het mooie van deze manier van kennis delen is dat je niet alles zelf hoeft te schrijven of bedenken. Verwijs gewoon naar recepten die je ergens anders tegenkomt op internet. Dan is het voor de doelgroep interessant om je te volgen. Ze zien door jou immers regelmatig lekkere gerechten voorbij komen, die ze inspireert bij het koken. De kans dat ze bij jou ingrediënten gaan kopen is weer een stapje dichterbij.

Uit onderzoek blijkt dat 50% van de Twitteraars aangeeft eerder een product te kopen bij een bedrijf dat ze volgen op Twitter ¹.

Interactie

Push niet alleen informatie over je producten. Zoek de interactie met je volgers! Stel ze vragen, reageer op vragen en nog veel belangrijker… reageer op kritiek als dat via Twitter wordt geuit. Het laat zien dat je met klantenservice bezig bent.

Een voorbeeld:

Je komt een Twitteraar tegen die zich afvraagt wat hij van het weekend voor zijn vrienden moet koken. Wijs deze Twitteraar dan op een lekker recept dat je onlangs tegenkwam en op blog publiceerde. Voor wie nog niet heel bekend is met Twitter: richt je bericht aan iemand door een @ voor de twitternaam te plaatsen, bijvoorbeeld @nicooud. Je stuurt nu een bericht aan Nico Oud.

Het resultaat is dat iemand jou hoogstwaarschijnlijk bedankt voor je tip en je gaat volgen op Twitter. Mooie bijkomstigheid is dat zijn bedankje aan jou ook te zien is voor iedereen die, in dit geval, Nico Oud volgt. Je bereik is dus vele malen groter dan alleen de persoon die je een berichtje stuurt.

Merkbeleving

Dat waren even een paar kleine tips over hoe je als bedrijf Twitter kunt gebruiken. En als je Twitter goed gebruikt verhoog je de naamsbekendheid van je bedrijf of product en verhoog je de merkbeleving. Dit zal niet direct in meer omzet resulteren en het is ook moeilijk om het resultaat te meten.

Mensen die je volgen zullen niet altijd direct wat kopen. Maar omdat ze je naam steeds voorbij zien komen is de kans wel groter dat ze iets bij je kopen als ze bij je op de website of webshop zijn. De kans is groter dat de volger behoefte krijgt aan jouw product.