mobile rankings

Een blog door onze stagiair Arjan Zandstra.

Google heeft donderdag 26 februari aangekondigd dat ze per 21 april de ‘mobielvriendelijkheid ‘ als zeer sterke rankingfactor gaan inzetten. Voor veel mensen komt dit niet als een verrassing aangezien Google al eerder aan het experimenteren is geweest met verschillende mobiele factors. Google wil hiermee webmasters aanmoedigen om hun website zo mobielvriendelijk te maken.

Mobile friendliness en waarom het belangrijk is

Bij Mobielvriendelijkheid wordt, zoals de naam al zegt, gekeken naar hoe een website wordt ervaren door personen die de website vanaf een mobiel apparaat bezoeken. Bij veel websites komt de pagina op mobiele apparaten slecht over. Volgens Google is er daardoor een kans van 61% procent dat deze gebruikers de site niet weer zullen bezoeken.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices. Google Webmaster Central blog.

Eerder heeft Google al een ‘voor mobiel’ label toegevoegd. Hieraan kunnen gebruikers, die op een mobiel apparaat zitten,  zien dat een website snel laadt en vriendelijk in gebruik is op mobiele apparaten.

Ook is Google aan het testen geweest met een waarschuwing voor langzame sites, door het label ‘Slow’ weer te geven. Waarschijnlijk wil Google het negatieve label ‘Slow’ vervangen door een positievere variant, namelijk een Speed-Label. Dit  zal weergeven hoe snel de website laadt en hoe gebruiksvriendelijk de site is.

google-mobile-slow-label-
Bron: http://searchengineland.com

Voorbereiding op mobile rankings

Om ervoor te zorgen dat jouw website niet door de mand valt bij deze mobielvriendelijkheidstest, biedt Google een aantal hulpmiddelen. zo is er een duidelijke handleiding voor mobiele sites, maar ook een online test, waarbij direct zichtbaar wordt of je site goed presteert op mobiele apparaten.