Om goed in te kunnen spelen op de wensen van uw klant is de customer journey van groot belang. Welke weg leggen zij af? Data Analytics verschaffen ons hierin een heleboel informatie.

Het is mogelijk om op basis van Data Analytics te zien welke de knelpunten er binnen uw e-commerce platform zijn. Ook kunt u zien waar u conversie misloopt. Het gaat hierbij wel om statische informatie, u krijgt hiermee niet direct inzicht wat er precies misgaat bij een knelpunt. Door te A/B-testen kunt u kleine aanpassingen testen om te zien of dit knelpunten oplost en uw conversie stijgt. In mijn artikel op Twinkle behandel ik drie analysemethodes die ik hier kort samenvat.

Opnames

De eerste stap is de Data Analytics aanvullen met beeldmateriaal vanuit de opname van de bezoekers om een significante A/B-test in te kunnen zetten. Deze opnames geven inzicht in de muisbewegingen, klikgedrag, scrollgedrag en navigeergedrag van uw bezoekers. Deze informatie geeft inzicht in de weg die uw bezoekers afleggen.

Winkelwagen

In de winkelwagen moet het gaan gebeuren, helaas haakt hier ook een deel juist af. Probeer dit natuurlijk zo minimaal mogelijk te houden. Bekijk de verlatingspercentage (bounce rate) op de winkelwagen pagina. Hoeveel bezoekers laten hun winkelwagen vol achter? De exacte reden is niet altijd direct duidelijk maar stelt u zich zelf de volgende vragen:
– Is er sprake van verborgen kosten? Bijvoorbeeld verzendkosten die niet eerder zijn vermeld.
– Functioneert de pagina wel naar behoren? Test dit goed.
Bekijk ook hier de opnames om te onderzoeken waarom iemand afhaakt.

Heatmaps

Naast opnames verkrijgt u met heatmaps ook inzicht in hoe bezoekers door uw webshop klikken, met name waar ze op klikken. Het kan best zo zijn dat veel bezoekers op een bepaalde afbeelding klikken, als hier dan geen link achter zit is dit een gemiste kans. Het geeft dus niet alleen inzicht in hoe men navigeert maar ook waar kansen liggen. Er zijn drie soorten heatmaps met elk zijn eigen data:

1. Klikmap – Waar klikt de bezoeker binnen een pagina?
2. Scrolmap – Welke data wordt het meest bekeken op een pagina?
3. Beweegmap – Hoe beweegt de bezoeker over een pagina?

Met deze methodes is veel inzicht te verkrijgen over een bepaalde pagina, bepaal wel van te voren welk doel een pagina heeft. Om te meten of dit doel behaald is kunt u verschillende testen doen:
– Linktest
– Afleidingstest
– Informatietest
– Devicetest
– Dieptetest
– Foldtest
– Headertest
– Engagementtest

Conversietrechter

Een bezoeker moet binnen één tot drie klikken bij zijn of haar eindbestemming zijn. Moet de bezoeker langer zoeken, dan is er een kans dat deze afhaakt. Het verschilt per bezoeker hoe ze de webshop bereiken, dus iedere bezoeker heeft zijn eigen trechter. Met de één tot drie klikken in ons achterhoofd kunnen we de conversietrechters instellen om vervolgens te meten of de bezoeker deze stappen ook doorloopt. Analyseer de pagina’s waarin bezoekers afhaken en bekijk hoe u deze kunt optimaliseren. Hoe vaker het doel van de conversietrechter wordt bereikt, hoe beter de customer journey in kaart is gebracht.

Lees het volledige artikel op Twinkle.

Volledige Artikel »