Het is niet meer alleen een hippe term, Marketing Automation, het heeft de toekomst en is zeker een blijvertje. Waar denkt u aan als u de term Marketing Automation hoort of leest? Voor mij is het data, in combinatie met e-commerce is dit mensen op een persoonlijke manier kennis laten maken met hun aankoopbehoeftes.

Marketing Automation samen met Magento staat voor mij gelijk aan gepersonaliseerde e-mails en SMS berichten die bijdragen aan hogere omzet. Dan kom ik uit op een aantal kansen die ik graag eerst even opsom en daarna ga ik er één voor één dieper op in:

  1. Order informatie
  2. Recente activiteiten
  3. Verjaardagen
  4. Achtergelaten winkelwagen
  5. Recent bekeken producten
  6. Lifetime statistieken
  7. Order historie
  8. UpSell en Cross-sell
  9. Nieuwe producten
  10. VIP Sales
  11. Sociaal beïnvloed
  12. Review e-mail
  13. Personalisatie
  14. B2B
  15. Maak een gedegen plan en mindmap
  16. Creëer meer traffic
  17. Tracking

Als u deze opsomming ziet en u maakt al gebruik van Magento dan weet u dat lang niet alle out of de box mogelijk is met Magento. Daarom is het goed om samen te gaan kijken welke van onze e-mail marketing partners (Copernica, Mailplus, Bronto of Hubspot) het beste aansluit bij jullie behoeftes en wensen.

Koppeling Magento

Alle partners hebben een gedegen koppeling met Magento. Koppel uw Magento webshop aan de E-mail Marketing Software om meer conversie te behalen uit marketing automation. Verstuur gepersonaliseerde email campagnes die perfect aansluiten bij het gedrag van uw webshop klanten. Met de Magento integratie zorgt u ervoor dat alle gegevens van uw webshop automatisch worden gesynchroniseerd.

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-briefcase” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

1. Order informatie

Met marketing automation gaat het in de basis natuurlijk voor een groot gedeelde om data. Met deze data kunt u allerhande triggers instellen die ervoor zorgen dat klanten een zo gepersonaliseerd mogelijk bericht ontvangen. Of dit nu per e-mail of SMS (WhatsApp een idee?) gaat. Op basis van de order historie kunt u heel veel geautomatiseerde en persoonlijke acties bedenken. Hier ga ik verder op in bij de aansluitende onderwerpen.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

2. Recente activiteiten

Welke producten heeft een bezoeker recent bekeken, welke producten zijn er vergeleken, welke zijn er op een verlanglijst gezet of achtergelaten in het winkelwagentje. Allemaal data waar u geautomatiseerde triggers op kunt zetten als u de data heeft en deze kunt gebruiken om op te segmenteren bij uw e-mail marketing provider.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-backward” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-birthday-cake” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

3. Verjaardagen

Wat is een mooier moment dan iemand persoonlijk in het zonnetje te zetten dan wanneer hij of zij jarig is. Stuur iemand een persoonlijke cadeaubon die ze kunnen inruilen bij een volgende aankoop. U kunt er eventueel voor kiezen om de bonnen een beperkte geldigheid te geven om ervoor te zorgen dat de klant de urgentie ervaart.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

4. Achtergelaten winkelwagentje

Dit is een van de onderdelen binnen marketing automation die wel in Magento Enterprise zit als functionaliteit. De uitdaging in deze is (net zoals met veel andere zaken) dat de gebruiker ingelogd moet zijn om te kunnen achterhalen wie het is. Hiervoor zijn wel verschillende technieken om ervoor te zorgen dat men langer ingelogd blijft of wordt herkend als ze terugkeren.

De kracht is dat u met deze tool bezoekers actief kunt herinneren aan het feit dat ze iets hebben achtergelaten in hun winkelwagen. U kunt regels instellen wanneer, op basis van een minimaal bedrag of andere data, dat de bezoeker een mail ontvangt. Nieuwe technieken maken het zelfs al mogelijk om direct uit de e-mail te bestellen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-shopping-cart” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-unlink” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

5. Recent bekeken producten

De gemiddelde online shopper is op zijn minst vluchtig te noemen. Veel bekijken in korte tijd. U heeft dus maar weinig kans om de juiste indruk te maken vanuit uw webshop. Daarom worden recent bekeken producten ook opgeslagen en getoond als de bezoeker opnieuw op de site komt. Het is vanuit marketing automation ook mogelijk om de bezoekers een mail te sturen met daarin de recent bekeken producten. Weer een contact moment welke kan worden ingezet om de kansen tot conversie te vergroten.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

6. Lifetime statistieken

Data is ook in dit onderdeel key! Alles wat u weet over uw persona’s en doelgroep(en) dragen bij een de lifetime statistieken. Hoe vaak komt een bezoeker terug. Hoeveel besteed een bezoeker gemiddeld in welke categorie. Wat is een logische bijverkoop na verloop van tijd. Allemaal mogelijkheden om automatische regels in te stellen en acties aan te koppelen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-life-saver” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-history” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

7. Order historie

Hoe lang is het geleden dat een bezoeker een laatste order heeft geplaatst? Hoeveel heeft iemand over een bepaalde periode uitgegeven? Welke producten heeft iemand als laatst besteld? Als u antwoord kunt geven vanuit data op deze vragen is het natuurlijk ook mogelijk om hier bepaalde acties en aanbiedingen aan te koppelen.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

8. Upsell en Cross-sell

Zet elk contact moment optimaal in. Elke mail die u verstuurd naar een klant is een belangrijk contact moment, deze contact momenten kunt u prima inzetten om ook up- en cross-sell in te zetten als tools. Denk hierbij ook aan alle transactionele e-mails. Als iemand een bestelling plaatst, krijgen ze hiervan een bevestiging, ook weer een uitgelezen kans om te up- of cross-sellen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-level-up” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-euro” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

9. Nieuwe producten

Zijn er nieuwe producten opgenomen in het assortiment, kijk dan goed wat u hier mee kunt in uw automatische marketing uitingen. U kunt zelf goed bedenken wat logische bijverkopen zijn, of op basis van historische data bekijken wat er vaker samen wordt gekocht. Zijn er klanten die in het verleden iets hebben besteld waar iets uit het nieuwe assortiment goed bijpast, laat het ze dan weten.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

10. VIP sales

Exclusiviteit creëren werkt ook altijd goed. Heeft u een vaste groep klanten, organiseer dan eens een vaste klanten avond of weekend. Nodig de bezoekers die het meeste hebben besteld of iets bijzonders hebben besteld of het meeste actief zijn rondom uw merk of shop uit voor VIP sales. Toon ze een uniek aanbod of tegen een unieke prijs en zorg ervoor dat dit alles achter een inlog plaatsvind. O ja, vergeet ze natuurlijk niet hiervoor uit te nodigen. Hoe vaak u dit laat plaatsvinden en wie er in de selectie valt is natuurlijk met geautomatiseerde regels in te stellen.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-envelope” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-facebook” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

11. Sociaal beïnvloed

Geautomatiseerd regels opnemen om mensen sociaal te beïnvloeden, het lijkt ver weg toch is het mogelijk. U weet vaak wel wie er contact met elkaar hebben, hiervoor kan ook data van diverse social media worden ingezet. Op die manier kunt u mensen een aanbod laten zien van producten die kennissen al een keer hebben besteld. Ook kunt u deze informatie meenemen in een mailing die u toch al automatisch verstuurd.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

12. Review e-mail

Nodigt u kopende bezoekers uit voor een review e-mail? Neem hierin dan ook gelijk de optie op om klanten te attenderen op een logische bij verkoop. Het gaat om de totale customer journey en elk contact moment is een kans.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-comments” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-group” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

13. Personalisatie

De sleutel tot succesvolle marketing automation is: personalisatie. Van het onderwerp tot de aanhef en van het aanbod tot de indeling van de mail. Alles moet zo dicht mogelijk aansluiten op de persoon die u aanschrijft. Dan is er natuurlijk nog de webshop waar de klant uiteindelijk zijn of haar bestelling doet. Ook deze kan en moet zoveel mogelijk worden aangepast en toegespitst op de eindgebruiker. Hoe persoonlijker het aanbod en de content hoe meer kans op een conversie.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

14. B2B

In B2B gaat het meer om lead nurturing. Zorg ervoor dat mensen binnenkomen op basis van info (zoals dit blog) en bepaal hoe u er doormiddel van lead nurturing voor kunt zorgen dat ze klaar worden gestoomd om klant bij u te worden. Autoriteit en kennis uitstralen is in deze key.
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-truck” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-map-marker” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

15. Plan en mindmap

Begin met het maken van een gedegen plan. Hoe wilt u uw doelgroep gaan benaderen. Bepaal persona’s en zorg ervoor dat uw uitdingen aansluiten bij deze persona’s. Bekijk per persona wat de customer journey is en hoe u hier met marketing automation goed op in kunt spelen.
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

16. Meer traffic

U kunt marketing automation tools heel goed inzetten om meer traffic te genereren. Denk hierbij aan het inplannen van diverse uitingen op social media. Vaak zit er in marketing automation software ook SEO tools verwerkt voor het optimaliseren van landingspagina’s en blog berichten. Maak hier gebruik van!
[/column]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-magnet” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[/row]

[row]
[column lg=”4″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

[icon type=”fa fa-binoculars” color=”#f7f7f7″ fontsize=”225″]
[/column]
[column lg=”8″ md=”12″ sm=”12″ xs=”12″ ]

17. Tracking

Hoe gaaf is het dat u kunt zien wat de klant zijn reis is geweest op account niveau. Wat was hun eerste bezoek, wanneer hebben ze hun eerste aankoop gedaan. Wanneer hebben ze de nieuwsbrief geopend en waar hebben ze op geklikt. Het is allemaal mogelijk met Marketing Automation tools.
[/column]
[/row]

Een hele lijst met veel kansen en mogelijkheden om uiteindelijk meer conversie te realiseren. Heeft u vragen over dit blog of kunnen wij u ondersteunen bij de invulling van Marketing Automation?

Contact opnemen