In de vorige post zijn we het al tegengekomen; dubbele content. Maar, wat is dubbele content precies? En, heeft u dit ook in uw Magento webshop? 

Dubbele content ontstaat als identieke content wordt weergegeven op meer dan één pagina in uw Magento webshop. Omdat deze pagina’s identieke content bevatten is het voor Google moeilijk te achterhalen welke pagina het belangrijkst is. Google zal hierdoor niet één pagina indexeren, maar deze allemaal. Vervolgens besluit Google welke van deze identieke pagina’s wordt weergegeven in de zoekresultaten. Hierdoor  kan het voorkomen dat er een pagina in de zoekresultaten wordt weergegeven die u zelf niet voor ogen had en dus ook niet geschikt is voor uw SEO. Klanten die dan zoeken op uw Magento webshop kunnen daarom sneller afhaken dan verwacht.

Wanneer ontstaat dubbele content?

Dubbele content komt hoofdzakelijk door e-commerce pagina’s waarop categorieën worden weergegeven. Op deze pagina’s krijgen klanten de mogelijkheid producten te filteren op verschillende kleuren, maten, merken etc. Deze filter zorgt voor dynamische URLs,  deze URLs leiden vervolgens naar verschillende pagina’s met identieke content (zie hieronder):

 

 

 

Dubbele content kan veroorzaakt worden door: 

– Zoekmachines in uw webshop
– Beveiligde pagina’s
– SEO onvriendelijk CMS
– Printvriendelijke pagina’s

 

 

 

Oplossingen voor dubbele content:

Zorg ervoor dat Google de desbetreffende pagina(s) niet meer kan indexeren. Dit kan door het gebruik van meta robots (noindex, follow), 301 redirects en canonical tags.

1. META robots (noindex, nofollow of noindex, follow)

 

 

 

 

U kunt ervoor kiezen om elke titel op NOINDEX, NOFOLLOW (of NOINDEX, FOLLOW) in te stellen. Bij beide wordt de pagina niet meer door Google geïndexeerd. Het verschil tussen beide tags is het volgende: Bij noindex,follow kijkt Google nog naar alle links op de pagina. Bij nofollow negeert Google de pagina helemaal.

Systeem -> Configuratie -> Ontwerp -> Html head -> standaard-robots

2. 301 redirects

Met 301 redirects worden zowel zoekmachines als bezoekers die opzoek zijn naar de ‘verkeerde’ URL automatisch doorverwezen naar de juiste pagina. Dit is een permanente oplossing (werkt niet op printpagina’s).

3. Canonical tags

Een canonical tag is een zeer belangrijk middel om dubbele content te voorkomen. Als pagina’s identieke content bevatten, zal Google zelf bepalen welke pagina het opneemt in de zoekmachine resultaten. Met een canonical tag geeft u als het ware aan bij Google welke pagina bij u de voorkeur heeft. Google zal dan alleen deze opnemen in de zoekresultaten.

 

 

Vanaf Magento 4.1 kunnen canonical tags ook automatisch geplaatst worden.

Systeem -> Configuratie -> Catalogus -> Search Engine Optimalisatie. Zet beide opties op ‘JA’.

 

Meer Magento SEO Tips