In de wetenschap dat Magento in een vergevorderd stadium zit wat betreft integratie van de Progressie Web Apps (afgekort PWA) techniek, ben ik met Willem Poortman & Marcel de Koning afgereisd naar Parijs om de PWA roadshow van Google bij te wonen. Op het Google France HQ hebben wij een inzicht gekregen in de eindeloze mogelijkheden m.b.t. de techniek achter Progressive Web Apps.

De techniek achter het web is natuurlijk iets wat constant doorontwikkelt, tell you something new, alleen zijn er door de afgelopen ruim 25 jaar een aantal marking-points die de standaarden van het web bepalen. PWA is er absoluut 1 die straks de standaard gaat bepalen voor vooruitstrevende organisaties.

PWA gaat een nieuwe standaard vormen voor veel progressieve web platformen. Een inkoppertje is natuurlijk het snelle reageren van de apps doordat er slim gebruik wordt gemaakt van actieve caching en de Service Worker. In de wetenschap dat 53% van de gebruikers afhaakt als een shop/pagina langer laadt dan 3 sec is dat wat we noemen, het laaghangend fruit. (bron: Source: DoubleClick – The need for mobile speed, September 2016)

Nu is het wel zo dat procentueel het app-gebruik hoger ligt dan het gebruik van de mobiele browser. 87% van de smartphone gebruikers in de leeftijd van 18 of hoger gebruikt apps. Slechts 13% gebruikt een mobiele browser in de tijd dat hun telefoon in gebruik is. Echter, daar zit wel een belangrijke crux in dit verhaal. Binnen die groep app-gebruikers (87%), wordt de volledige tijd slechts aan gemiddeld 3 apps besteed. (Source: comScore Mobile Metrix (Custom), U.S., Age 18+, June 2017). Conclusie? Procentueel wordt het web misschien wel minder gebruikt, maar hoe groot is de kans dat jouw app geïnstalleerd wordt en onder die top 3 valt? Een bijzonder lastige doelstelling. Daarentegen biedt een goede mobiele ervaring in de vorm van een PWA dus kansen.

Een feature die je misschien niet direct bedenkt maar hier wel een voortvloeisel van is, is dat bij het wegvallen van een internetverbinding, wat niet ondenkbaar is, ook in Nederland niet, er vanuit de cache een pagina opgeroepen kan worden die content showt die jij de klant wil laten zien in dat scenario. Zo voorkom je het verschijnen van de welbekende downasaur en daarmee dus afhakende klanten. Klanten kunnen, gelimiteerd weliswaar doorgaan met het lezen van artikelen en/of eigen opgeslagen data bekijken. Dit vergroot in grote mate de kans op conversie.

Twitter Lite is een mooi voorbeeldcase van PWA. Op het Android OS heeft Twitter de webversie exact gelijk getrokken aan de app. De ervaring is dus voor het overgrote deel gelijk. T.o.v. de native Android app scheelt het 99,9% aan te downloaden app informatie. Tegelijk kan je de app als shortcut op je homescreen zetten en is dus de ervaring van app/web zo goed als gelijk.

Een probleem/uitdaging zit nog bij iOS support. En dat is misschien wel de reden dat PWA in zijn geheel nog niet de aandacht krijgt die het zou moeten hebben. Wel is het zo dat Apple al ver is met de ontwikkeling en toevoeging van de ‘Service Workers’ methode aan de Webkit van Apple die vereist is voor het bouwen van browsers op iOS. Vanaf iOS 11.3 zou het volledig ondersteund moeten worden.

Een groot deel van de PWA techniek baseert zich op de Service Worker van Google. Dit is in de vorm van Web Cache API die actief communiceert tussen input en gewenste output. De Service Worker bepaalt welke data waar vandaan gehaald kan worden. Dat kan een scenario zijn waarin data eerst via het netwerk wordt aangevraagd, en indien niet beschikbaar wordt de cache aangesproken en getoond aan de gebruiker. Ook het scenario waarbij zowel de cache als het netwerk niet beschikbaar zijn, is zeer interessant. Hoe gaaf is het dat je altijd een fallback hebt als geen opgevraagde data te tonen is? Een mooie case voor een nieuws-gerelateerd platform is bijvoorbeeld dat bij het wegvallen van de netwerkverbinding en het niet kunnen aanspreken van de cache er een kruiswoordpuzzel wordt getoond die je in tussentijd kan doen tot de verbinding zich herstelt. Uiteraard is het tonen van niet dynamisch op te halen content altijd een mogelijkheid.

Pushmeldingen, wie kent ze niet vanuit native apps. PWA biedt de mogelijkheid op grote schaal customized pushmeldingen te sturen. “Je bestelling ligt klaar om opgehaald te worden”, ”Je vlucht is vertraagd”, ”Je winkelwagen staat nog on-afgerond voor je klaar” of misschien in een wat minder fijn scenario een algemene terugroepactie van een product. Je hoeft als gebruiker niet de app te hebben om toch deze melding te triggeren. Belangrijk in deze is natuurlijk dat de melding op het juiste moment, met de juiste inhoud getarget wordt, anders werkt het verwarrend en haken je gebruikers af.

PWA is geen volledige vervanger van een app maar kan heel gericht worden ingezet. Klanten/Consumenten die bereid zijn je app te downloaden zijn je ambassadeurs of vaste klanten, die vaak op je platform komen en graag de voordelen van een app willen. Niet iedereen wil perse een app downloaden van een vliegtuigmaatschappij waar hij/zij 2x per jaar mee vliegt, of de bouwmarkt waar je toevallig voor je verbouwing een bestelling hebt geplaatst. Voor merchants met een lage frequentie bestellingen per klant is PWA een quick win. Nog maar niet te spreken over het feit dat updates niet meer aan de orde zijn omdat dit altijd realtime gedaan kan worden. Dat scheelt de merchant ook nog eens dubbele ontwikkelkosten voor 2 platformen.

Magento omarmt en ziet de kansen die PWA biedt en zorgt via een PWA studio dat PWA voor alle Magento 2 Commerce gebruikers binnen handbereik komt. Guapa kan niet wachten tot het implementeren van de eerste PWA cases op basis van de bestaande robuuste Magento 2 platformen.