Je wordt er de afgelopen tijd mee platgegooid: PWA’s oftewel Progressive Web Apps zijn helemaal hot. Deels offline te gebruiken, biedt de gebruikerservaring van een native app, een betrouwbare ervaring onafhankelijk van je internetsnelheid, de mogelijkheid om een webapplicatie toe te voegen aan je mobiele homescreen en push-notificaties. Dit zijn zomaar een handjevol gebruikerservaringen waarmee onder andere je conversie en klantenbinding aanzienlijk kan groeien. Dan rest nog de vraag, en nu?

Wachten op concrete lijnen

PWA inzetten in actuele salestrajecten is wat ons betreft dan ook erg discutabel. Zolang de standaarden nog niet bepaald zijn voor het Magento 2 platform is het voor ieder Magento 2 PWA traject een ontdekkingsreis op basis van de kennis die bij de SI beschikbaar is. Als je de status van de implementatie mogelijkheden kent, dan laat je eerst de Magento community in samenwerking met de implementatie specialisten, de concrete lijnen bepalen. Vooral om te voorkomen dat op de langere termijn het bonnetje voor herstel ook op jouw bord komt te liggen.

Het is mooi om te zien hoe de Magento community, met al haar verscheidenheid in expertises, aan het verkennen is geslagen. Technieken als VueJS, ReactJS, Redux en GraphQL zullen mogelijk deels gaan zorgen voor de richtlijnen die vereist zijn voor headless Magento 2. De technieken vanuit PWA worden hierin meegenomen. Uiteindelijk zal dit gaan leiden tot een interessante samensmelting van PWA en Headless binnen Magento2.


Hier zie je een recente opname van een sprint demo tussen de engineers achter Magento PWA.

Mooie samenwerkingen en ontwikkelingen

Bestempeld als PWA Studio is Magento sinds 2017 bezig met een losstaande suite. Deze moet ontwikkelaars gaan ondersteunen in het bouwen van Progressive Web Apps. De keuze om het los van de Magento Core te bouwen is volgens ons de juiste geweest. Dit is deels voortgevloeid uit de vele initiatieven die momenteel ontstaan vanuit de community. Vue Storefront, gestart vanuit DivanteLtd begint mooie vormen aan te nemen. Ook Deity is in samenwerking met Interactiv4 inmiddels druk in ontwikkeling van hun eigen PWA oplossing. Wat we hierin merken is dat nog lang niet alles in beton is gegoten en veel ruimte wordt geboden voor input van buitenaf.

De juiste richtlijnen bepalen

Ondertussen volgen de ontwikkelingen omtrent PWA en Headless elkaar razendsnel op. Ook het Guapa team volgt de voortgang op de voet, en we hebben de eerste grote stappen in de onderzoeksfase gezet. Met Magento, PWA en headless in ons achterhoofd, krijgen we een goed beeld over welke kant we op willen. Het vergt momenteel voornamelijk een investering van tijd en energie om de juiste richtlijnen te bepalen. Dit zal gaan leiden tot uniformiteit waardoor we allemaal (lees; implementatie specialisten, extensie ontwikkelaars etc.) dezelfde taal spreken. Ons werk zal beter op elkaar afgestemd zijn zonder dat hier op de lange termijn pleisterwerk aan te pas komt.

PWA heeft veel potentie

Headless in combinatie met PWA wordt echt gaaf. Het biedt enorme potentie voor vernieuwing in de online shopervaring. Als we spreken over headless, kunnen we wel stellen dat we aan de basis staan van een grote verandering in het (e-commerce) landschap. Maar pak dit serieus aan en staar je niet blind op de termen en mogelijkheden die nu al beloofd worden! Ga in gesprek met je implementatie specialist en zorg voor een gedegen roadmap indien je gaat investeren in deze techniek(en).

Wil je meer kennis opdoen over het onderwerp Magento PWA? Dit kan tijdens de eerstvolgende editie van E-commerce Insights! Of maak een afspraak met één van onze e-commerce consultants.

Wij zijn benieuwd naar je mening

Vragen? Neem gerust contact op met onze collega