Categorieën
Conversie optimalisatie Magento Online marketing

Magento Enterprise: de Marketing en Promotie features

Tijdens het schrijven van dit blog zijn er al meer dan 150.000 webshops wereldwijd die gebruik maken van Magento. Over Magento kun je dus dit punt helder stellen: Magento is het meest gebruikte E-commerce platform van dit moment. Er zijn veel vooraanstaande organisatie die gebruik maken van Magento Enterprise, denk hierbij aan: Nike, Naf Naf, Nespresso, Olympus, Kipling en The North Face. De meer bekende Nederlandse gebruikers van Magento Enterprise zijn: Voetbaldirect.nl, iCentre.nl, Fietspunt.nl, Winkelstraat.nl, PostNL, ANWB, KLM en Dagblad van het Noorden. Je vraagt je waarschijnlijk af, waarom dan Magento Enterprise? Dit is de centrale vraag die wij in dit blog willen beantwoorden. Daarnaast maken wij een uiteenzetting omtrent de extra features waarover je beschikking krijgt in Magento Enterprise en welke redenen er nog meer zijn om voor aanvang van je project al stil te staan bij de keuze voor Magento Enterprise. Dit zullen wij in 4 verschillende blog berichten doen om zo de hoeveelheid aan informatie behapbaar aan te bieden.

De Magento Enterprise features zijn onder te verdelen in de volgende secties:

  1. Promotie & Marketing
  2. Backoffice & Beheer
  3. Usability & SEO
  4. Snelheid & Performance

Promotie & Marketing binnen Magento Enterprise

In dit blog gaan we dieper in op de Promotie en Marketing functionaliteiten die Magento Enterprise te bieden heeft. Magento Enterprise biedt een flink aantal sterkte promotionele opties die jullie omzet drastisch kan verhogen. Om hier dieper op in te gaan hebben wij de belangrijkste voor jou in kaart gebracht.

Cadeaubon “”nieuw”” product type


Magento gebruikers kennen de product types: simpel, gegroepeerd, configureerbaar, virtueel, bundel en download. In Enterprise komt er één belangrijke bij, namelijk cadeaubon. Binnen het product cadeaubon is het mogelijk om te kiezen voor een virtuele bon, tastbare bon of een combinatie van beide. Ook is het mogelijk om de levensduur van een bon te bepalen. De bonnen die worden gekocht, worden naar de ontvanger gemaild. Deze kan vervolgens met een code de cadeaubon verzilveren bij een aankoop.

Ook is het mogelijk om je eigen cadeaupapier opties aan te maken in Magento Enterprise. Je kunt hier meerdere “”smaken”” aanmaken (met een voorbeeld afbeelding) welke door de klant kan worden gekozen bij het afrekenen.

Vrienden uitnodigen

Naast de standaard functionaliteit om klanten de mogelijkheid te geven elkaar op de hoogte te brengen van jouw producten, kunnen klanten in Enterprise elkaar ook uitnodigen voor jullie webwinkel. Een sterke feature, zeker omdat je deze kunt inzetten samen met de private sales optie.

Private Sales

Private sales is een sterk marketing middel dat beschikbaar is binnen de Enterprise editie. Met deze functionaliteit kun je jouw webshop volledig of gedeeltelijk beschikbaar stellen voor klanten die een account hebben. Op deze manier creëer je exclusiviteit, een sterk middel om je online te onderscheiden.

Een bekend voorbeeld van een webshop die groot is geworden door o.a. private sales is vente-exclusive.com

Cross-sell & Up-sell regels


Als jij een Magento gebruiker bent, dan ken je de cross-sell en upsell functionaliteiten die community te bieden heeft, namelijk door op elk gewenst product, cross-sell en upsell producten te selecteren. Heb je echter veel producten dan kan het goed beheren hiervan een tijdrovende en arbeidsintensieve klus zijn. Binnen Magento Enterprise is hier ook over nagedacht en hebben ze hier de rules (regels) voor bedacht. Hiermee heb je de mogelijkheid om meerdere regels te maken die op basis van categorieën, attributensets en o.a. prijs gerelateerde, cross-sell en upsell producten worden getoond. Deze regels kun je inzetten in bepaalde periodes en voor bepaalde klant segmenten.

Klant segmentatie


Magento Enterprise biedt nog een ander sterk marketing instrument, namelijk klant segmentatie. Klant segmentatie binnen Magento Enterprise biedt je de mogelijkheid om klant segmenten in te stellen op basis van de meest uiteenlopende informatie die je hebt over jouw klanten. Denk hierbij aan geboortedatum, geslacht, bestelgeschiedenis en winkelwagen waarde.  Dit maakt het mogelijk om de meest uiteenlopende klant segmenten in te stellen en per segment acties te bedenken of categorieën weer te geven.

Punten systeem

Zorgen voor klant loyaliteit is belangrijk. Dit hoeven wij je niet te vertellen. Dit weten ze bij Magento ook en daarom hebben zij in Magento Enterprise een sterk punten systeem verwerkt zodat jij kunt werken aan klant loyaliteit. Je bepaalt zelf de verhouding van punten ten opzichte van de waarde van deze punten, dit kun je ook altijd aanpassen.

Store credit

Je kunt binnen Magento Enterprise jouw klanten krediet verstrekken. Bijvoorbeeld, mochten producten te laat worden geretourneerd kun je het bedrag als krediet beschikbaar stellen in je webwinkel en op deze manier jouw klanten nieuwe bestellingen laten plaatsen met dit krediet.

Catalogus gebeurtenissen

Het kan interessant zijn om marketing activiteiten te laten plaatsvinden in jouw Magento webshop die erop gericht zijn voor een bepaalde tijd te gelden. Denk bijvoorbeeld aan een aparte categorie waarin producten in de aanbieding zijn. Hoe mooi zou het zijn als je deze aanbiedingen 24 uur kunt laten gelden en een teller bovenaan in de categorie hebt die aangeeft hoe lang de actie nog duurt. Ook dit is allemaal mogelijk in Magento Enterprise. Deze actiematige gebeurtenissen kun je instellen per categorie, en vervolgens kiezen voor de weergave van een banner of een teller op de categorie of product pagina.

Klanten helpen met shoppen

Eén van de laatste sterke features die we benoemen binnen de marketing functionaliteiten die Magento Enterprise rijk is, is de optie om klanten te helpen met shoppen. Binnen Magento Community zijn hier ook opties voor, echter is er binnen Enterprise hier meer aandacht aan besteed. Deze optie maakt het makkelijk om voor klanten producten toe te voegen aan hun winkelmandje. Dit kan vanuit recent bekeken, vergeleken en besteld maar ook direct vanuit de product catalogus. Voor bepaalde acties kun je zelfs al imports csv bestanden klaarzetten die je vervolgens direct kunt uploaden in de winkelwagen van je klant.

Verwante zoektermen


Als e-commerce specialisten weten wij als geen ander de kracht van de internet zoekmachines; hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat je klanten vinden wat ze zoeken. Hiervoor is er binnen Magento Enterprise de verwante zoektermen optie ingebouwd. Naast een verbeterde zoekmachine ten opzichte van Community (meer info hieronder) is er in de back-end dus ook meer te doen met misspelling en verwante zoekopdrachten. Op deze manier kan iedere webwinkel eigenaar zijn zoekmachine sturen.

Interne zoekmachine

Solr search system, de zoekmachine die in Magento Enterprise wordt gebruikt om het leven van je bezoekers een stuk makkelijker te maken. Naast de verbeterde zoek functionaliteit zijn er in de back-end ook meerdere functionaliteiten beschikbaar om misspelling en verwante zoekopdrachten te beheren. Daarnaast wordt de zoekmachine aanzienlijk sneller en zijn de resultaten relevanter.