In een eerder blog schreven we al over de marketing en promotiefeatures van Magento Enterprise. In deze blog gaan we dieper in op de automated e-mail marketing reminder rules.

Magento Enterprise is een zeer compleet e-commerce systeem met geavanceerde marketing functionaliteiten. Één van de standaard marketingfunctionaliteiten die geleverd wordt is de ‘automated email marketing reminder rules’ module.

Met deze functionaliteit is het mogelijk om de klantretentie te verhogen door middel van het sturen van configureerbare, geautomatiseerde e-mailherinneringen aan klanten die een verlaten winkelwagen of verlanglijst hebben.

Winkelwagenverlaters

Gemiddeld 68% van de winkelwagenbezoekers voltooit hun aankoop niet en verlaat vroegtijdig de winkelwagen. Dit blijkt uit een onderzoek van het Baymard Instituut, een onafhankelijk web usuability onderzoeksinstituut uit het Verenigd Koninkrijk.
Het versturen van e-mailherinneringen is een effectieve manier van remarketing om verlaten winkelwagens alsnog te doen converteren en tegelijk top-of-mind te blijven.

“Zoveel mogelijk twijfelaars alsnog over de streep trekken”

Het is wellicht onmogelijk om alle winkelwagenverlaters te overtuigen om toch te kopen, sommige klanten hebben namelijk nooit de intentie gehad om überhaupt de aankoop te doen. Toch is het de moeite waard om zoveel mogelijk twijfelaars alsnog over de streep te trekken. Dit kan bijvoorbeeld door het geven van een persoonlijke korting. Een klein percentage extra kopers overtuigen kan op lange termijn veel extra omzet opleveren.

Verlanglijstjes

De zogenaamde ‘wishlist’ is een functionaliteit die klanten de mogelijkheid geeft om producten in een persoonlijke verlanglijst op te slaan en indien gewenst te delen met anderen.

Klanten die gebruik maken van een verlanglijst zullen bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in de producten op de lijst. Het is zeker waardevol om deze groep klanten nog eens een subtiele reminder te sturen.