Magento is het populairste e-commerce CMS ter wereld en het aantal webshops dat draait op Magento groeit nog steeds iedere dag. Als je een Magento webshop wilt beginnen, kun je kiezen voor de gratis Community versie of voor de Magento Enterprise versie. Voor de laatste betaal je zo’n $ 22.000,- per jaar. De vraag is dan natuurlijk, wanneer kies je voor Magento Community en waarom zou je voor Magento Enterprise kiezen?

Welke versie past bij jouw webshop?

Op internet lees je dat webshops met minder dan € 100.000,- omzet per jaar moeten kiezen voor Magento Community en shops met meer dan € 100.000,- omzet per jaar voor Magento Enterprise. Maar zo zwart/wit is het niet. Natuurlijk is het in eerste instantie een budgetkwestie. Kun je de licentiekosten voor Magento Enterprise niet of maar net betalen, dan kies je voor de Community versie. Maar Magento Enterprise is die licentiekosten wel meer dan waard. Voor een webshop met ambitie is de Enterprise versie in veel gevallen de beste keuze. Zo biedt de Enterprise versie uitgebreide marketing mogelijkheden en krijg je als Enterprise klant een Gold Support SLA. Tot slot is er een heel groot verschil in performance. Magento Enterprise is vele malen sneller en stabieler dan de Community versie. En hoe groter je webshop, hoe belangrijker de performance.

De samenvatting

Heb je geen tijd (of zin) om het hele artikel te lezen, dan vind je hier een samenvatting. Natuurlijk is dit ook interessant voor wie wel het hele artikel wil lezen, maar alvast een sneak preview wil. Ik heb mijn best gedaan om het bij 1 pagina te houden. Wil je de whitepaper liever downloaden en rustig nalezen? Dat kan natuurlijk ook. Stuur dan een mail naar info@guapa.nl.

De Community-klant

De community versie van Magento is uitermate geschikt voor startende webshops, die nog niet afhankelijk zijn van de omzet die ze met de webshop genereren. Je draait niet meer dan € 50.000,- omzet per jaar met je webshop.

De Enterprise-klant

De typische Magento Enterprise klant draait meer dan € 50.000,- omzet per jaar. De omzet die de webshop draait is belangrijk voor het bedrijf en levert een substantiële bijdrage aan de totale omzet van het bedrijf (of moet dit gaan doen).

Een uitgebreid e-commerce CMS, waarmee je klaar bent voor de toekomst

Magento community

De meeste webshop eigenaren die beginnen met Magento, starten met de gratis Community versie van het populairste e-commerce CMS ter wereld. En dat is niet zonder reden. Voor de Enterprise versie betaal je namelijk $ 15.550,- per jaar. Maar geloof me.. het is z’n geld echt waard! Toch is de Enterprise versie is niet voor iedereen de beste keus.

Wanneer kies je voor Magento Community?

Ik had al verklapt dat de Enterprise versie absoluut zijn geld waard is. Er kleeft dan ook maar één nadeel aan de Magento Enterprise versie en dat is prijs. Het is dus een kwestie van budget. Je zou kunnen zeggen dat de keuze voor een pakket afhangt van de omzet van je webshop en/of de ambities die ermee hebt. Op internet kom je drempelbedragen tegen zoals: onder de € 100.000,- per jaar omzet is Magento Community en meer dan € 100.000,- per jaar omzet is Magento Enterprise. Zo zwart/wit is het echter niet. Welk pakket geschikt is voor jou hangt af van meerdere factoren. Herken jij je in onderstaande punten, dan kun je beter beginnen met Magento Community:

  • Je kunt de licentiekosten niet of maar net betalen.
  • Je bent startende ondernemer met een beperkt budget.
  • Je verwacht de komende 3 jaar niet meer dan € 100.000,- per jaar om te zetten via de webshop.
  • Je hebt minder dan € 40.000,- budget voor je webshop en de marketing.
  • Je ziet na het lezen van dit document de meerwaarde van Enterprise niet.

Een worldclass e-commerce platform voor serieuze webshops met ambitie

Magento Enterprise

Magento Enterprise is een e-commerce CMS dat past bij webshops van ieder formaat. Het is dan ook dé populaire versie onder bedrijven die e-commerce serieus nemen en doorgaans een hoog ambitieniveau hebben.

Wanneer kies je voor Magento Enterprise?

Om te kiezen voor Magento Enterprise moet je natuurlijk in eerste instantie voldoende budget hebben voor de licentie en voor de ontwikkeling van de webshop. Doorgaans heeft een Enterprise klant meer dan € 50.000,- te besteden voor een nieuwe Magento webshop (dat zou inclusief licentiekosten kunnen zijn).

Marketing mogelijkheden

Daarnaast biedt Magento Enterprise je extra mogelijkheden op het gebied van marketing. Dus als je los wilt gaan met de marketing van je shop is Magento Enterprise de enige juiste keuze.

Gold Support SLA

Naarmate de omzet van je webshop groeit, groeit ook de afhankelijkheid van Magento. Er komt dan een moment dat je graag wat meer garanties en zekerheden zoekt, voor als het mis gaat en beter nog ter preventie dat het mis gaat. Als Magento Enterprise klant heb je een Gold Support SLA, waardoor je altijd kunt rekenen op de juiste support van Magento als er iets mis gaat.

Verschil in performance

Tot slot is er nog een heel groot verschil in performance. Magento Enterprise is vele malen sneller en stabieler dan de Community versie. En als je webshop groeit, heeft de performance een behoorlijk groot effect op je omzet. Later meer over het effect van performance op je omzet.

Samenvattend

Kun je Magento Enterprise betalen? Draai je meer dan € 100.000,- omzet per jaar of verwacht je dat te draaien in de nabije toekomst? Ben je op zoek naar extra zekerheden om de betrouwbaarheid van je webshop te waarborgen? Of wil je geavanceerde marketing tools kunnen gebruiken? Als je antwoord op deze vragen “ja” is, dan is de kans groot dat Magento Enterprise de beste keuze is.

Zoekmachines en klanten rekenen je keihard af op de prestaties van je webshop

Stabiliteit & Performance

Ik vergelijk e-commerce vaak met autoracen om duidelijk te maken wat het verschil is tussen een webshop van € 5.000,- en een webshop van € 50.000,-. De clou van het verhaal is dat als je wilt meeracen met de grote jongens, je met een raceauto aan de start zult moeten verschijnen.

Schermafbeelding 2013-09-16 om 12.03.46Golf GTI (€ 40.000,-)

Een snelle en degelijke auto. Als je er gewoon lekker op uit trekt en af en toe het gaspedaal in wilt trappen, dan is de Golf een uitstekende keus. De Golf lijkt op de Community versie van Magento. Degelijk, snel en ook geschikt als je rustig wilt beginnen.

 

BMW M5 (€ 128.000)

Schermafbeelding 2013-09-16 om 12.03.56

De BMW M5 is groot, comfortabel, oerdegelijk en

adembenemend snel. De BMW M5 is een zekerheidje. De M5 lijkt op Magento Enterprise. Met deze auto kun je meedoen met de grote jongens. Net als bij autoracen zijn snelheid en betrouwbaarheid de fundering van je webshop. Uit verschillende testen (door o.a. Amazon & Google) blijkt dat de laadtijd van een webshop een grote impact heeft op de conversie. Als een webshop $ 100.000,- per dag omzet, dan kost 1 seconde vertraging je potentieel $ 2.500.000,- omzet per jaar!*

Enterprise Performance features

Magento Enterprise is uitgerust met een aantal features, waarmee je de prestaties van je webshop verbetert. Eigenlijk is dit een understatement. De webshop wordt f**king snel! (sorry voor mijn taalgebruik… komt door mijn enthousiasme). Laten we de features nog even kort onder de loep nemen.

Full Page Caching

Een van de belangrijkste features die Magento Enterprise zo snel maakt, is “Full Page Caching”. Bij caching wordt een deel van de pagina van tevoren ingeladen op de server. Hierdoor laden je pagina’s sneller. Zoals de naam al doet vermoeden, kun je met Full Page Caching de complete pagina cachen. Het resultaat is verbluffend! Onze eigen Magento Hosting goeroe Martijn vergeleek de performance van Magento Community met Magento Enterprise in zijn artikel Magento Enterprise en Full Page Caching.

Geoptimaliseerde infrastructuur

Magento Enterprise is niet zomaar een aantal extra features en support. Magento Enterprise heeft een geoptimaliseerde infrastructuur die ontworpen is om tienduizenden transacties per uur aan te kunnen.

Magento Community vs Enterprise performance battle

Voor technische spec’s en meer cijfers over het verschil in snelheid tussen beide versies wil ik je verwijzen naar dit artikel van onze Magento Hosting specialist Martijn. Hieronder even de laadtijd van de homepages:

Magento Community (0,51s)pingdom - community

Magento Enterprise (0,44s)pingdom - enterprise

Dit lijkt misschien niet zo indrukwekkend, maar dat is het wel. Deze test hebben we uitgevoerd met de standaard content in een demo-installatie van Magento, maar de verschillen zijn vele malen groter wanneer je een goed gevulde webshop test met meerdere bezoekers tegelijkertijd. Magento laat dit zien in een Whitepaper over het optimaliseren van de Magento performance.

De conclusie

Is jouw webshop booming business? Of wil je geen concessies doen op kwaliteit, snelheid en betrouwbaarheid? Dan zit je met Magento Enterprise gebeiteld. Zorg dat je die € 11.700,- per jaar aan licentiekosten budgetteert, en je hoeft je geen zorgen meer te maken over de techniek. Heb je nog niet zoveel bezoekers en transacties? En verwacht je dat de komende 2-3 jaar ook niet? Dan is de performance misschien nog niet de doorslaggevende factor om voor Enterprise te kiezen.

Niet zeker van je zaak?

Twijfel je of de investering in Magento Enterprise wel genoeg rendement oplevert voor jouw webshop? Maak dan gerust een afspraak voor een gratis en vrijblijvend consult.

Verzeker jezelf van snelle en vakkundige support en voorkom omzetverlies

Zekerheden & Support

Stel je voor: het is de drukste week van het jaar. Mensen bezoeken massaal je webshop en bestellen producten. De ene na de andere order komt binnen. Het is booming! Hier heb je het hele jaar naar toegewerkt. Maar ineens wordt het angstvallig stil in je mailbox. Stilte voor de storm! De telefoon staat roodgloeiend! Je webshop is down…….. HELP!!! ambulance

Support

Waarschijnlijk heb je een e-commerce bureau dat zich uit de naad werkt om het probleem voor je op te lossen. Maar in sommige gevallen bevindt het probleem zich in de ‘core’ van Magento. En dan is het alle hens aan dek! Dit soort problemen zijn vaak complex en erg specifiek. En als tijd een rol begint te spelen, is het fijn als je de ‘Bombsquad’ kunt inschakelen.

De Bombsquad

Als er een probleem ontstaat in de ‘core’, een plek waar je als bureau niet zo heel vaak hoeft te zijn, dan is er natuurlijk één iemand die daar het meeste vanaf weet. Precies! Magento zelf. Bij Guapa noemen we ze de “Bombsquad”. We hebben ze niet altijd nodig, maar het geeft toch wel een heel fijn gevoel dat we kunnen rekenen op de expertise van de software bouwer zelf. bombsquad

Hoe groot is de kans op downtime?

Een goede vraag die niet te beantwoorden is. Het grote voordeel van Magento is dat het continu wordt doorontwikkeld. Dit is dan ook de reden waarom het inmiddels is uitgegroeid tot het populairste e-commerce platform ter wereld. Maar diezelfde doorontwikkeling zorgt er ook voor dat er zo nu en dan eens een ‘bugje’ in de code sluipt. Magento staat bekend om zijn stabiliteit en zeker de Enterprise versie. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je shop na iedere update crasht. Je moet je alleen wel afvragen hoeveel schade je oploopt als je webshop wel een keer crasht. Hoeveel tijd kun je offline zijn met je webshop? Qua omzet en qua reputatie. Weegt dat op tegen de € 11.700,- die je per jaar betaalt voor de Enterprise licentie?

De conclusie

Stel je voor dat je webshop eens per jaar een dag offline is. Wat kost het je dan aan omzet, winst en klanten? Is het meer dan € 11.700,-? Als het antwoord hierop ‘ja’ is, dan adviseer ik je voor de Enterprise licentie te gaan. Ben je een ‘High profile’ merk of webshop? Dan kan downtime je reputatie schaden. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen hoe snel dat nieuws op Twitter, Facebook, Tweakers en andere media te vinden is. Je kunt dan niet zonder Enterprise licentie de markt op.

Twijfel je?

Maak gerust een vrijblijvende en gratis afspraak. Ook als je geen klant van ons bent. Bel voor een afspraak.

Geavanceerde marketing en engagement features voor de serieuze webshop

Marketing features

Magento Enterprise is het walhalla voor de marketeer. Je hebt met de Magento Enterprise versie een aantal killer features tot je beschikking om het maximale uit je webshop te halen als het gaat om marketing, engagement en conversie. Ik beschrijf hier de belangrijkste.

Klantsegmentatie & Gepersonaliseerde aanbiedingen

Met klantsegmentatie kun je individuen die sterke overeenkomsten met elkaar hebben, onderbrengen in een klantsegment. Hierdoor kun je je klanten gerichter benaderen en zelfs de aanbiedingen in de webshop laten aansluiten op het profiel van de klant. Kortom: Een ongelofelijk krachtige feature van Magento Enterprise, waarmee je de omzet en conversie aanzienlijk kunt verhogen.

Geautomatiseerde Email reminders

Soms wordt een klant onderbroken of afgeleid tijdens het shoppen in jouw webshop. Het winkelwagentje wordt achtergelaten en je moet nu maar afwachten of je klant nog weer terugkomt om af te rekenen. Of niet? Nee, natuurlijk niet! Magento Enterprise biedt de mogelijkheid om je klant eraan te herinneren dat er nog iets in zijn winkelwagentje zit. Of dat er nog wat op zijn verlanglijstje staat. Uit onderzoek is gebleken dat dit soort reminders zeer effectief zijn en een positief effect hebben op de conversie van een webshop.

Reward points

Met de ‘Reward Points’ functie kun je bezoekers en vooral klanten belonen voor bepaalde acties die ze doen. De volgende acties kun je standaard met Magento Enterprise belonen;

  • het doen van een aankoop;
  • het registreren/ aanmaken van een account;
  • het inschrijven op de nieuwsbrief;
  • het converteren vanuit een uitnodiging;
  • het schrijven van een review;
  • het taggen van een product.

In de plug-in kun je eventueel nog limieten opgeven en het aantal punten per actie instellen. Deze functie maakt je in staat om de interactie met je community op gang te brengen en te houden. Interactie met je community draagt bij aan branding, merkbeleving en uiteindelijk meer rendement met je webshop. Een krachtige marketingfunctie als je meer interactie met je klanten wilt of een community wilt bouwen rondom je webshop.

Store Credits

Store Credits is een functie van Magento Enterprise, waarmee je gebruikers credits kunt geven na een retour of als voucher. Deze credits kunnen verzilverd worden bij een nieuwe aankoop. Een handige functionaliteit als je met coupons aan de slag gaat of als je met tegoedbonnen werkt in je retour- of compensatie beleid. Marketingtechnisch is het uitgeven van store credits een beproefde manier om klanten aan je te binden.

Private Sales & Flash sales

En als je dan toch een community rondom je webshop wilt bouwen, dan is de private sales functionaliteit van Magento Enterprise een paardenmiddel. Met deze functionaliteit kun je je trouwste klanten een exclusieve aanbieding in de webshop doen. Alleen bezoekers die voldoen aan bepaalde voorwaarden (minimaal 5x besteld in de webshop, etc.) zien de aanbieding.

Gift Cards & Gift opties

Magento Enterprise beschikt over een zeer uitgebreide “Gift” ofwel “Cadeau” functionaliteit. Je kunt je klanten de mogelijkheid geven om Gift cards te kopen en in te wisselen, maar nog specialer is de mogelijkheid om een Gift card in te laten pakken en een persoonlijke boodschap toe te voegen. Wil je zien hoe het werkt? Bekijk de 1,5 minuten durende video over Gift Card functie op ons blog.

Retourmanagement autorisatie

Met Magento Enterprise kun je op eenvoudige wijze retourzendingen beheren. Je kunt vanuit het CMS goedgekeurde retouren autoriseren. De klant kan vanuit zijn beheeromgeving eenvoudig een retour aanmelden en via zijn account zien of een retour wordt goedgekeurd. Op deze manier biedt je klanten een gebruikersvriendelijk manier van retourneren aan.

Minimale verkoopprijs

Leveranciers hanteren vaak een minimale verkoopprijs die je zichtbaar mag voeren op je webshop. Je kunt met deze feature instellen dat er extra korting wordt gegeven als iemand is ingelogd, na een herhaalaankoop of in de winkelwagen. Op deze manier kun je winkelwagenkorting bieden, terwijl je wel tegemoet komt aan de restricties van je leveranciers. Hier vind je een tutorial over hoe je deze functie gebruikt: http://www.sumoheavy.com/magento-1-6-minimum-advertised-price/

Betere zoekfunctie

De zoekfunctie is een belangrijke webshopfunctie die vlekkeloos moet werken. Nu heeft Magento sowieso al een redelijk goede zoekfunctie, maar de zoekfunctie van Magento Enterprise is nog vele malen beter.

Tot slot

De marketingfuncties die je bij Magento Enterprise staan in de positieve manier niet in verhouding tot de prijs die je voor een Enterprise licentie betaald. De meeste van de bovenstaande features zijn ook als losse plug-ins te koop, maar het nadeel daarvan is dat je geen garantie op de werking, doorontwikkeling en ondersteuning hebt. Neem dat risico dus wel mee in je overwegingen.

Waar je rekening mee moet houden bij het reserveren van budget

Enterprise budget

Is Magento Enterprise de juiste oplossing voor jou? Dan zijn we nu op het punt beland, waarop we naar het budget kunnen gaan kijken. Natuurlijk is dat voor iedere webshop weer anders, maar indicatief kun je wel een prijskaartje hangen aan het ontwikkelen en inrichten van een standaard Magento Enterprise webshop. In de budgettering die ik hieronder ga beschrijven, ga ik er vanuit dat je de investering van je Magento webshop gaat budgetteren voor de eerste 12 maanden. De rest kun je zelf doorrekenen.

Licentiekosten

Het begint natuurlijk allemaal met de Magento Enterprise licentie. Die kost op het moment van schrijven (Q3 2013) $ 15.550,- per jaar, ofwel een kleine $ 1.300,- per maand. Niet gek voor een Enterprise oplossing met Gold Support en een aantal briljante features. We schrijven € 11.700,- op voor de Licentie.

Ontwikkelingskosten

Een standaard Magento Enterprise webshop begint bij ongeveer € 40.000,- en loopt op tot ongeveer € 60.000,- als je Magento wilt koppelen aan een ERP of WMS. Ik ben er hier van uitgegaan dat je geen extreme maatwerk functionaliteiten nodig hebt. Heb je wat extra ruimte in je budget? Dan zou ik nog een extra post tussen de € 15.000,- en € 35.000,- opnemen voor een uitgebreid ontwerpproces, waaraan ook een stuk strategie is gekoppeld. Geloof me… een betere investering kun je niet doen als je met e-commerce aan de slag gaat. Kun je een dergelijk investering dragen? Neem deze post dan zeker op in je begroting.

Tip 1

Magento Enterprise een aparte tak van sport en ik raad je dan ook aan om voor een dergelijk project een Magento Partner te selecteren. Een Magento partner is gekwalificeerd door Magento. Je mag van een Magento partner dan ook verwachten dat de implementatie soepel en professioneel verloopt.

Tip 2

Reserveer ook budget voor een Magento training, zodat je in staat bent om het dagelijkse beheer te doen, maar ook maximaal gebruikt maakt van alle marketingtools die Magento Enterprise bevat.

Tip 3

Selecteer een Magento Partner die niet alleen een webshop voor je kan bouwen, maar die je ook kan begeleiden bij het inrichten van de marketingtools. Dan weet je zeker dat je commercieel gezien alles uit Magento haalt. Afhankelijk van de complexiteit van je marketingcampagne zou ik hier een post van ongeveer € 15.000,- tot € 25.000,- voor reserveren.

Magento hosting is iets om rekening mee te houden

Magento Hosting

Magento Hosting is nogal een ‘dingetje’. Het pakket kan veel, maar vereist daardoor wel specialistische hosting. Niet zomaar een server die draait op steroïden, maar een slimme server die draait op steroïden. Selecteer daarom een hostingpartner die gespecialiseerd is in Magento hosting en misschien zelfs Magento Enterprise hosting.

Tip 1: Vraag naar de schijven

Veel hostingpartijen proberen de snelheid op te drijven met extra processorkracht en werkgeheugen. Beide zijn erg belangrijk voor de performance die Magento vereist, maar vaak worden de schijven niet meegenomen in de upgrade. De reden hiervoor is dat de High Performance schijven (SSD schijven) erg duur zijn. Toch zijn er hostingpartijen die deze SSD schijven wel gebruiken. Als je geen tijd en zin hebt om er naar te zoeken kan ik je onze eigen Magento hosting aanbevelen 🙂

Tip 2: Staar je niet blind op uptime

Het staat nog steeds in bijna ieder requirement document, maar is niet echt zinvol meer. Natuurlijk is het belangrijk, maar inmiddels garandeert iedere hostingpartij 99,9% uptime. Kijk liever naar hoe de support verloopt. Test de klantenservice eens uit. Hoe lang duurt het voordat je een mens aan de telefoon krijgt en krijg je überhaupt een mens aan de telefoon?

Tip 3: Schaalbaarheid

Je hebt gekozen voor Magento Enterprise, omdat je webshop al een belangrijk deel van je omzet voor zijn rekening neemt of omdat je serieuze ambities hebt voor de nabije toekomst. Zeker in dat laatste geval, als je nog niet weet hoe de belasting van je webshop zal zijn, is het verstandig om een hostingpartij te kiezen die mee kan schalen.