Het nieuws dat Adobe Magento heeft overgenomen heeft de afgelopen week veel mensen bereikt. Ook binnen Guapa heeft het ons bezig gehouden. Eerst bekomen van “de schrik” dan met elkaar brainstormen over de kansen die het biedt. Om maar even op de zaken vooruit te lopen geef ik jullie bij deze graag alvast een kijkje in de wereld die Adobe heet. Voegt Magento hier iets aan toe? Jazeker. Brengen de oplossingen die Adobe biedt, ons als Magento merchant verder? Jazeker.

In de basis werkt alles bij Adobe zoveel mogelijk vanuit de cloud. Adobe heeft 3 verschillende “productgroepen”: de Creative cloud, de Experience cloud en de Document cloud. Ik denk dat de meeste van ons Adobe kennen van de creative cloud. Hierin vind je producten als Photoshop, INdesign en After effects. In deze blog ga ik dieper in op de experience cloud, omdat dit de meest logische is waar we Magento (of Adobe) Commerce Cloud straks als extra toevoeging in terug kunnen zien komen.

Adobe Experience Cloud intro

Op dit moment bestaat de Experience cloud uit de volgende 3 onderdelen:

  • Adobe Marketing Cloud
  • Adobe Advertising Cloud
  • Adobe Analytics Cloud

Als vierde zou Magento, als Commerce cloud, hier zo aan kunnen worden toegevoegd.

Om een beter beeld te krijgen van wat elke Adobe cloud binnen de Experience cloud, ook jou als Magento Merchant te bieden heeft, licht ik ze graag even kort uit.

Adobe Marketing Cloud

Hierin treffen we allerhande tools en hulpmiddelen die het ons als Magento merchant mogelijk maakt om een gepersonaliseerde customer journey op te zetten. Via diverse kanalen als e-mail, websites en via apps kunnen we alles vanuit de Marketing cloud beheren en beheersen.

Adobe Advertising Cloud

Hierin kun je alles beheren van je video-, display- tot search advertenties. Vanuit het uploaden van één masterbestand per advertentie kun je vervolgens de content zo maken dat het past binnen het advertentieplatform en voor elk medium (denk aan diverse mobiele & tablet devices). Je kunt hier zelf de digitale en originele TV campagnes in beheren.

Dan voegen ze daar nog advertising cloud creative aan toe:

Adobe Analytics Cloud

Business Intelligence Analytics on steroids. Alles wat je wilt weten over je klanten en wat ze via welke kanaal doen op een overzichtelijke manier weergegeven en gerapporteerd. Welke e-commerce en/of marketing manager wil er nou niet op deze manier zijn team en het management voorzien van de juiste informatie?

Magento Commerce cloud

Naar de toekomst toe zijn er natuurlijk nog behoorlijk wat vragen die we in de komende periode beantwoord zullen zien worden. Met de suite van Adobe en de kracht van het Magento Commerce platform zie ik zeker de mogelijkheden voor zowel merchant als bureau en kijk ik uit naar wat de toekomst ons zal gaan brengen.

Wil je meer weten over de Magento Commerce Cloud of wil je met ons verder bomen over de mogelijkheden die Magento samen met Adobe jullie te bieden heeft? Neem dan vandaag nog contact op met ons customer success team.