Magento B2B webshop

Eigenlijk is het opmerkelijk dat we in de B2C markt al zover zijn op het gebied van e-commerce, terwijl het in de B2B nog maar net in de kinderschoenen staat. En dat terwijl er zoveel kansen liggen voor bedrijven die zich richten op de B2B markt. Ik krijg dan ook regelmatig de vraag of je een B2B webshop in Magento kunt maken. Is Magento daar geschikt voor? In dit artikel behandel ik de B2B mogelijkheden van Magento.

B2B functionaliteiten in Magento

Gezien de e-commerce achterstand in de B2B markt is het logisch dat er minder cases beschikbaar zijn van succesvolle implementaties van Magento B2B webshops. Maar laat je daardoor niet afschrikken! Ze zijn er zeker wel! En als je goed kijkt naar de functionaliteiten van Magento, zul je snel de conclusie trekken dat Magento een uitstekend functiepakket biedt voor een B2B webshop. Ik som er even een paar op:

  • Uitgebreide mogelijkheid tot individuele prijsafspraken, kortingsgroepen en staffels
  • Klantsegmenten en de mogelijkheid om daar speciale aanbiedingen en voorwaarden aan te hangen
  • Kredietlimieten opgeven per klant, groep en segment
  • Multichannel /omnichannel mogelijkheden
  • Terugkerende orders
  • Bestellen op basis van een eerdere order
  • Offertes aanmaken & beheren
  • Bestellen op factuur
  • Orderhistorie
  • Koppeling met ERP/CRM/WMS/Boekhouding
  • Uitgebreide rapportages
  • En nog veel meer!

Corporate info vs. Magento webshop/catalogus

Magento is fantastisch in het afhandelen van orders/bestellingen. Helaas is het op dit moment nog niet zo ontwikkeld als CMS voor websites. Op zich logisch, maar dit is wel iets waar veel B2B shops tegenaan lopen. Je wilt immers ook je corporate informatie of je blog kwijt. In de praktijk is dit heel eenvoudig op te lossen. Magento is namelijk heel erg makkelijk te koppelen aan ieder ander CMS.

In veel van onze projecten combineren we een Magento webshop met een WordPress website/blog. WordPress wint de laatste jaren enorm terrein als enterprise website CMS. Het CMS is zo populair dat bijna iedere (content) marketeer er ervaring mee heeft. Dit is een groot voordeel, omdat marketeers nog nauwelijks een leercurve hebben.

Het is in 99% van de gevallen ook geen probleem dat de corporate website en het blog in een apart CMS draaien. Ze hebben immers beide een totaal andere functie. Het komt dan ook weinig voor dat je daar een naadloze integratie voor nodig hebt. En mocht je die toch nodig hebben, dan is dat eenvoudig te realiseren. Wij hebben daar inmiddels standaardkoppelingen voor.

Magento koppelen aan business software

Magento heeft er bewust voor gekozen om zich toe te leggen op één ding en zich daar volledig in te specialiseren, namelijk e-commerce. Ze zijn zichzelf er altijd heel bewust van geweest dat er meer nodig is dan alleen een e-commerce platform om een webshop draaiend te houden. Daarom heeft Magento altijd fors geïnvesteerd in koppelingen met externe systemen. Bijna voor iedere populair ERP/CRM/WMS is een standaardkoppeling te vinden. Het is dan ook geen probleem om Magento te koppelen aan andere, externe softwarepakketten.

Grote hoeveelheden producten

Je kunt in Magento enorme hoeveelheden producten/sku’s kwijt. Er zijn cases bekend, waarbij er meer dan 1.000.000 sku’s in Magento staan! Magento is daarmee dus ook goed geschikt voor groothandels en fabrikanten met een uitgebreid assortiment.

Succesvolle case Magento B2B webshop

Onlangs hebben wij de B2B webshop / corporate website van Harting-bank.nl gelanceerd. Deze B2B webshop is gebaseerd op Magento en WordPress. Bezoek de webshop/website eens om te ervaren hoe je als gebruiker de naadloze integratie ervaart.

Meer weten over onze B2B cases en de mogelijkheden van een Magento B2B webshop?

Maak een afspraak met Guapa en neem contact op.