Op 8 februari was in Parijs Magento Aspire, de Magento Partner meeting van het Jaar. Alle Europese Magento partners waren uitgenodigd om geïnformeerd te worden over de plannen voor de komende tijd. Namens Guapa was ik aanwezig om te horen wat Magento het afgelopen jaar gepresteerd heeft en wat de plannen zijn voor de toekomst.

Het programma was goed volgeboekt en er waren de gehele dag sessies georganiseerd vanuit Magento.

8:00am – 6:00pm  Training Event

6:30pm – 9:30pm  Networking Event with Magento Sales and Success Teams

2016 in Review – Gary Specter

Het programma begon met Gary Specter, de nieuwe Senior Vice President, Global Sales and Customer Succes van Magento. Hij gaf ons meer inzicht in het proces van Magento, een proces waarin telkens wordt vernieuwd. Het doel voor Magento is om meer holistisch te gaan kijken naar haar klanten. Vandaar dat er nu een Customer Succes Manager is.

Een korte samenvatting van enkele prestaties van Magento in het afgelopen jaar:

  • Lancering van Magento 2, Magento Cloud
  • RJMetrics and BlueFoot CMS aangekocht
  • Recordjaar voor de omzet van Magento
  • 170 Magento 2 webshops live

Ook konden er weer een heel aantal cijfers gedeeld worden:

  • 260.000 Magento shops wereldwijd
  • 3500+ Enterprise
  • 180 landen
  • Eigenlijk in elke markt aanwezig
  • 100 miljard door Magento shops verkocht (online revenue)
  • 200.000 Magento developers op dit moment

Magento is een partij die wil blijven innoveren en investeren in de software en bekendheid. Op dit moment wordt door Magento ingezet op de volgende speerpunten:

  • Product en techniek
  • Customer support & Succes
  • Sales & Channel enablement
  • Marketing
  • Demand Generation
  • Partner Marketing
  • Brand
  • Geographical Expansion

Er waren 3 belangrijke punten die de presentatie van Gary samen te vatten

Magento is Large, Dynamic and Expanding a lot right now.

Magento is een van de grootste e-commerce platformen ter wereld en is goed bezig met haar groei. Ze kunnen door de relatief kleine organisatie (er werken momenteel 600 mensen bij Magento) nog snel schakelen en het platform is nog erg dynamisch.

Strong company with a World Class team

Magento is een bedrijf met de roots in de e-commerce en techniek. Er is gezonde groei en het bedrijf blijft zich in positieve zin ontwikkelen.

Magento is the most comprehensive and Modern product suite

Het platform waar Magento inmiddels uit bestaat is veel meer dan alleen een webshop. Er wordt buiten het “kassasysteem” wat de webshop is inmiddels al veel meer aangeboden. Kijkend naar de concurrentie loopt Magento wat dat betreft ver voorop.

Nieuw Partner programma

De aanwezige partners werden door Magento geïnformeerd over de vernieuwingen in het Partner systeem. Voor de eindgebruikers is de gedeelde informatie niet erg interessant. Wat wel van belang is voor onze klanten is dat Magento beter gaat controleren op kwaliteit van de partners en hier ook andere gradaties in gaat geven.

Hierdoor zou het voor de webshophouders beter inzichtelijk moeten worden hoe goed de partner daadwerkelijk is. Dit kan getoond worden door middel van het aantal gecertificeerde developers, speciale badges voor geleverde prestaties en een rapportcijfer op basis van opgeleverde klanten.

2017 Roadmap – Paul Boisvert

Er wordt momenteel natuurlijk hard gewerkt aan nieuwe features en bugfixes voor Magento 2.0. Max Yekaterynenko kwam ons hierover informeren vanuit het technische/development aspect. Hij is de lead developer voor het Magento 2 project. Hij kon ons vertellen dat er meer dan 6.000 bijdragen zijn gedaan door de community via pull requests and issue reports op GitHub.

Er zullen in de komende tijd meer patches gemaakt gaan worden voor bugs in het huidige Magento 2 pakket. De grootte van deze patches zal beperkt gehouden worden zodat ze sneller kunnen worden geïmplementeerd.

Door Paul Boisvert kregen we vervolgens nog een sneak peak in de release plannen voor de komende anderhalf jaar. Deze mogen we helaas niet openbaar delen.

Magento Business Intelligence

Magento Business Intelligence (MBI) is de nieuwe naam voor Magento Analytics. Dit is aangepast omdat het teveel verwarring opleverde in combinatie met Google Analytics. MBI is een pakket van Magento gebaseerd op de technologie van RJMetrics die vorig jaar zijn overgenomen door Magento. MBI is een product dat is gemaakt voor data-driven organisaties die op dit moment nog niet het overzicht of de toegang hebben tot hun databronnen.


MBI wordt gebruikt om data te kopiëren en te consolideren vanuit verscheidene bronnen (Magento en Google Analytics bijvoorbeeld). Vervolgens kan die data gebruikt worden om inzicht te krijgen middels dashboarding en het genereren van rapportages.

2017 Strategy

Tijdens de talk van Peter Sheldon kregen we vele redenen voorgeschoteld waarom Magento het zo goed doet en op de meeste gebieden marktleider is.

  • Magento is het Jongste platform dat er is met de beste code
  • Alle concurrenten werken op 10 jaar oude platformen
  • Gartner and Forrester statistieken laten de enorme groei zien voor Magento
  • Meer dan 100 miljard via Magento shops in 2015
  • Er wordt hard gewerkt aan meer personalisatiemogelijkheden

Magento zal in 2017 de focus gaan leggen op naamsbekendheid en marketing in Europa. Zonder een echte strategie zijn ze inmiddels al zover gekomen en ze verwachten dan ook dat het mogelijk is om daadwerkelijk in alle e-commerce statistieken op de eerste plaats terecht te komen.

Digital Commerce Magento 2 & Merchant Success

Craig Peasley, Head of Product Marketing gaf ons vervolgens een inzicht in andere statistieken en data omtrent e-commerce.

  • Digital Commerce (Magento) is leading at investments (Gartner 2017)
  • Elk jaar wil 25% van de webshops “replatformen”
  • Mobile is de basis uitgangspositie voor eigenlijk elke replatformer
  • Magento is aan het groeien van een gewone webshop (winkelwagen) naar een platform met enorme mogelijkheden.
    • Easier merchandising (Scheduler), Peace of mind (with cloud), Growth (Marketplace), Understand my business (Magento Business Intelligence), Drive Engagement (Bluefoot), I Need Help (free training etc).
  • Een enorm partnernetwerk dat de klanten kan helpen.

Magento is de  nummer 1 wat betreft het aantal webshops in de IR top 1000. Magento is het platform van 202 van de top 1000 webshops. De nummer 2 volgt op grote afstand en is Oracle met 75 webshops.

Er beginnen ook steeds grotere merken en bedrijven te kiezen voor Magento. Voorbeelden hiervan zijn Jaguar, LandRover en BUDLight. Ook voor Nederland geldt dit natuurlijk met bijvoorbeeld Op is Op Voordeelshop, Babyplanet en Girav.

Ook werden nogmaals de voordelen van Enterprise ten opzichte van Community belicht:

  • Dynamic merchandising
  • Advanced Marketing
  • Customer loyalty
  • Account Management
  • Superior scalability
  • Regular feature releases
  • 24×7 Tech support
  • All-in-One managed cloud service.

Wil je meer weten over de voordelen van Enterprise ten opzichte van Community, neem dan gerust contact op.

Na de sessies was er een borrel georganiseerd waar al de aanwezige Europese partners de mogelijkheid hadden om ervaringen met elkaar te delen. Al met al was het ontzettend interessant en goed om bij aanwezig te zijn.