Als je het onze specialisten vraagt is Magento al jaren een goede keuze voor de toepassing binnen het B2B landschap. Mits je gedegen te werk gaat, de juiste keuzes durft te maken en gedegen koppelingen laat schrijven door een specialist. Klantspecifieke prijzen en delen van de catalogus die voor een deel van je klanten zichtbaar zijn. Allemaal prima in te bouwen afhankelijk van de wensen van de organisatie en haar stakeholders. Nu is het Magento 2 tijdperk aangebroken en mogen wij ons (als officiële enterprise partner) langzaam gaan buigen over de Alpha release van de B2B suite. die halverwege 2017 op de roadmap staat voor een release binnen het Enterprise spectrum.

“Forrester Research Rated Magento’s B2B Solutions a “Strong Performer” (Forrester Wave™: B2B Commerce Suites, Q2, 2015)”

Magento voor B2B?

Wij hebben er al vaker over geschreven en er is voldoende over te vinden op het internet. Magento is een blijvertje en ook zeker voor B2B een mooie en overcomplete oplossing. Met kop en schouder steekt Magento uit boven haar concurrenten en volgen de ontwikkelingen elkaar in razend tempo op. Sinds Q4 2015 hebben wij Magento 2 mogen omarmen en hebben we bij Guapa zeker niet stilgezeten. Op dit moment bouwen we aan een flink aantal Magento 2 shops en hebben wij de 2de en 3de Magento 2 Enterprise shop in de Benelux mogen lanceren. Lees meer over dit onderwerp in ons blog: Guapa B.V. Pioniert Met Magento 2 Enterprise In Benelux

Magento 2 stabiel?

Natuurlijk zitten er in Magento 2 nog een aantal bugs die erg vervelend zijn voor alle betrokkenen. Echter weten we allemaal dat Magento 1 ook nog niet “bug free” was, en we hebben het hier over software, bestaat er zoiets als bug vrije software? Wij zijn van mening, zeker nu wij behoorlijk vergevorderd Magento 2 kenners zijn geworden, dat het een goed doordacht product is wat zorgvuldig is getest en bekeken alvorens het op de markt gebracht is. We lopen lang genoeg mee om te weten hoe Magento 1 er in de beginjaren aan toe was, en dit hebben ze bij Magento zelf ook heel goed onthouden.

Team Guapa: “Magento 2 is here to stay 😉 And we’re loving it!”

De B2B markt

Er moeten nog enorme stappen worden gezet. Dat zien wij in, echter die kans laat ook Magento niet liggen. De B2B e-commerce branche is nog relatief klein en onbekend maar we realiseren ons dat het ook in B2B nu erg hard gaat. Dagelijks zijn er B2B georiënteerde bedrijven bezig met de plannen voor of de uitrol van een B2B e-commerce platform. 1 van de meest gehoorde redenen is natuurlijk het automatiseren van processen, maar ook zeker komt het gemak van de eindklant aan bod. Wie wil er nu nog via mail of telefonisch bestellingen doorgeven wanneer het ook super makkelijk (en gepersonaliseerd) online kan. Je kunt het allemaal zoveel makkelijker en sneller maken met een gedegen e-commerce platform.

PIM systemen

Naast een B2B platform als Magento zien we dat PIM systemen in populariteit toenemen. PIM staat voor Product Information Management en wordt gebruikt om alle informatie rondom je assortiment beheersbaar en makkelijk deelbaar te maken. Zo hoef je niet op tig plekken alles aan te passen en door te geven aan externe partijen maar beheer jij je product data vanuit 1 systeem en kun je dit relatief simpel distribueren richting je Magento shop of andere bronnen zoals voor je foldermateriaal.

ERP pakketten

In veel gevallen gaat het in B2B land niet om grote hoeveelheden orders, echter wel om grote orders in kleine(-re) hoeveelheden. Niemand zit in de huidige economie nog te wachten op het inkloppen van orders of andere vormen van data entry. Daarnaast is er natuurlijk nog zoiets als relevante en up to date informatie tonen binnen je kanalen. Daarom is het zo belangrijk dat je alle data koppelt en ontsluit via je ERP of wholesale pakket.

“Voorkom klachten door data die niet klopt, koppel al je systemen desnoods met middleware.”

Magento in de B2B markt

De verwachting is dat de B2B markt wereldwijd in 2020 zal zijn uitgegroeid tot $ 6.7 trillion (bron: Forrester research) en de omvang van de totale B2B markt is 2x zo groot als de B2C markt. Net als in 2016 is Magento ook voor 2017 uitgeroepen door Internet Retailer tot het grootste e-commerce platform in B2B met maarliefst 32% groei. Hiermee laat Magento concurrenten als IBM, Hybris en Netsuite ver achter zich.

Magento B2B Alpha release

De B2B oplossing waar op dit moment door Magento en haar partners hard aan wordt gewerkt, zal worden gedistribueerd als een add-on op de Enterprise editie. Er zullen dus geen extra kosten in rekening worden gebracht en je kunt ervoor kiezen om het te laten installeren door je solution integrator.

Wat zal er beschikbaar worden gesteld bij de versie 1 release, welke waarschijnlijk zal worden uitgebracht einde Q2 2017.

Accounts Offertes Orders Catalogus en prijzen
Bedrijven beheren en hiërarchie aanbrengen Aanvragen en beheren vanuit een gedegen en doordacht process Snel bestellen middels SKU Het toewijzen en beschikbaar maken van gedeelten van de catalogus
Super users beheren Beheer en notificaties en een wijzigingshistorie Aanmaken en beheren van bestellijsten Prijzen inregelen per bedrijf.
Rollen en rechten beheren binnen de B2B suite Makkelijk opnieuw bestellen vanuit eerder geplaatste orders Multi warehouse
Betalen op rekening en de status hiervan beheren

Nieuwsgierig?

Zou jij eens van gedachte willen wisselen over de mogelijkheden die Magento op dit moment te bieden heeft en wat wij hierin als officiële partner voor jullie zouden kunnen betekenen? Neem dan vandaag nog contact met ons op, we komen graag langs voor een diepte interview of een demo.

Kom op 28 juni naar ons Magento B2B en Business Intelligence event!