Afgelopen donderdag zijn twee marketeers van Guapa Meda naar de Search Marketing Thursday geweest. Josse Dorleijn van Google sprak over Local Search en de mogelijkheden die Google biedt voor Local Search. Peer Ruigendijk sprak daarna over een Local online marketing strategie, waarna Jan-Willem Bobbink afsloot met een SEO site clinic. De tips en mogelijkheden die Josse Dorleijn gaf brengen we in dit blog aan het licht.

Local Search in Google.

De eerste vraag die Josse behandelt is de vraag wat Local Search betekent voor Google. Dit wordt steeds belangrijker en daarom heeft Google verschillende tools en mogelijkheden ontwikkeld om de lokale zichtbaarheid te vergroten. Steeds meer consumenten doen in-store research naar het product waar ze naar op zoek zijn en 82% van de smartphoneshoppers in de VS gebruikt Local Search om een product online op te zoeken in de winkel.

Tip 1: Claim een Google+ pagina voor het tonen van een bedrijfsvermelding bij een Local zoekopdracht.
Tip 2: Drogisterijketen Wallgreens in Amerika biedt de mogelijkheid om via een app af te rekenen in de winkel. Vervolgens kan het product direct meegenomen worden. Een mogelijke toepassing leent zich bij het doen van boodschappen in een onbekende supermarkt. In plaats dat u alle producten afzonderlijk bij elkaar moet zoeken in de winkel, zoekt u ze bijeen in de app om ze vervolgens na het afrekenen direct mee te nemen.

Focus: Online to store, zorg dat men naar uw winkel komt.

30% van de mobiele zoekopdrachten hebben een lokale intentie en van alle smartphonegebruikers in de VS zoekt 94% wel eens naar lokale winkels. Josse geeft tijdens de presentatie de opdracht om eens concreet te kijken naar de lokale vindbaarheid bij het kopen van een stofzuiger. De bedoeling is om uit te zoeken wat de dichtstbijzijnste winkel is, wat de openingstijden van die winkel zijn en of de stofzuiger op voorraad is. Allemaal vanzelfsprekende zaken, maar niet altijd te vinden. Grote aanbieders lopen nog steeds achter op dit gebied en veel aanbieders hebben de zaken niet goed voor elkaar.

Lokaal beter onder de aandacht komen.

Om lokaal beter onder de aandacht te komen is het verstandig om Google my Business in te zetten. Deze tool maakt het makkelijker om bedrijfsinformatie online te zetten. U kunt hierbij denken aan de locatie van de fysieke winkel, eventuele beoordelingen en openingstijden. Zo wordt u altijd snel gevonden op elk apparaat.

Tips voor het gebruiken van Location extensies in Google AdWords.

  • Er zijn verschillende extensies in Google AdWords te vinden waarbij u lokaal beter op de kaart kan worden gezet. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een locatie afhankelijk bod (locational bidding). Een tip is om dit niet klakkeloos in te zetten, maar om eerst te kijken wat dit doet. Test en controleer het gebruik van verschillende afstanden. Bij bijvoorbeeld een pizzeria kan misschien een hogere conversieratio worden behaald door de advertentie in te zetten op tien kilometer afstand, in plaats van op één, omdat één kilometer wellicht te dichtbij is om te laten bezorgen.
  • Ook het inzetten van een Click to Call extensie is mogelijk in Google AdWords. Hierbij geeft u de mogelijkheid om direct telefonisch te bestellen. Het nummer hoeft dan niet eerst opgeslagen te worden in de telefoon, maar er kan direct uit Google gebeld worden.
  • Google Shopping kunt u inzetten in combinatie met Dynamic Remarketing, waarbij mensen die uw website eerder hebben bezocht, het product zien in Google die ze hebben bekeken bij het eerdere bezoek aan uw webshop.
  • Google is op het moment bezig met een nieuwe dienst waarbij u uw offline voorraad kunt promoten met Local Inventory Ads. Dit is in Nederland nog niet mogelijk, maar dit komt eraan. In Engeland, Duitsland en Frankrijk is deze functionaliteit op het moment al wel beschikbaar.
  • Promoot uw fysieke winkel op Google Maps door in AdWords zoekpartners in combinatie met Locatie extensies in te zetten.
  • Google test in Amerika een dienst waarbij same day delivery mogelijk wordt, namelijk Google Express. Het is te verwachten dat dit ook verder wordt uitgerold naar Europa en Nederland, maar wanneer is nog onduidelijk.
  • Spreek in uw advertenties de mobiele gebruiker aan. Laat ze weten dat het mogelijk is om via hun smartphone te bestellen door bijvoorbeeld ‘Shop eenvoudig vanaf je mobiel!’ te verwerken in de advertentie.
  • Maak het mogelijk om de bestelling telefonisch af te ronden of om de aankoop later alsnog te kunnen doen door het bewaren van de aankoop. Wallmart maakt hier slim gebruik van met de ‘Save for later’ functionaliteit.
  • Een slim voorbeeld van hoe u uw mobiele gebruiker alsnog naar uw winkel laat komen in plaats van te kopen bij de concurrent is te zien in dit filmpje van Meatpack. Zij bedachtten een ‘discount hijack’, waarbij de consument korting kon verdienen bij Meatpack zodra ze een concurrerende winkel binnenliepen. Met deze actie haalde Meatpack in één week 600 bezoekers terug naar hun winkel.