Categorieën
Algemeen nieuws

Kostenanalyse, Google Analytics (Deel 1)

1) Introductie Kostenanalyse BÈTA, Analytics

Onder “”Verkeersbronnen”” is recent de functie “”Kostenanalyse”” verschenen. Momenteel is de hele functie nog in de BÈTA versie.

Na de koppeling in Google Adwords met Analytics is er nu ook een koppeling andersom. Hiernaast is het met “”Kostenanalyse”” ook mogelijk andere databronnen te koppelen als basis voor een rapportage. Je kunt hierbij denken aan prestatiegegevens van Facebook campagnes, Bing Adverteren of Beslist.nl. Deze koppelingen zullen we in Deel 2 behandelen.

Volgens de “”Kostenanalyse BÈTA”” voorpagina in Analytics kunnen we dit rapport gebruiken om: “”prestatiegegevens met betrekking tot bezoeken, kosten en inkomsten te bekijken voor uw betaalde marketingkanalen.”” Met deze nieuwe optie in Analytics kunnen gebruikers de Kosten en bijvoorbeeld de ROI van lopende marketing campagnes op een snelle en overzichtelijke manier bekijken.

2) Adwords Kostengegevens importeren

Druk op “”aan de slag”” en begin met het importeren van databronnen. Voordat je doorleest: Als er geen koppeling in Google Adwords met Analytics bestaat zullen de resultaten straks leeg zijn.

Ga naar “”nieuwe aangepaste gegevensbron”” en vul de gegeven velden in:

De Rapportage

Ga terug naar “”standaardrapporten”” bovenaan en bekijk je eerste Kostenanalyserapportage.

Het eerste wat opvalt als je de rapportage bekijkt zijn de vertrouwde kengetallen uit Google Adwords: bijvoorbeeld CPC en CTR. Maar de kengetallen daarnaast zijn nog veel interessanter: RPC, ROI en Marge.

  • RPC: gem. inkomsten per klik
  • ROI: (opbrengsten-kosten)/kosten
  • Marge: (opbrengst-kosten)/opbrengst

In één oogopslag kun je zien hoe alle marketingkanalen presteren. Op dit moment zijn alleen nog maar de gegevens naast “”google / cpc”” zichtbaar omdat alleen Adwords is gekoppeld.

3) Import andere databronnen

Deze uitleg is iets gecompliceerder en zal binnenkort verschijnen in Deel 2.
Blijf dus op de hoogte! Volg @GuapaMedia

Hulp nodig met Google Analytics?

Neem snel contact met ons op.

Neem Contact Op