Hoe kun je bezoekers in je webshop met sociale bewijskracht overtuigen tot het doen van een aankoop? Of nog liever… hoe zorg je ervoor dat klanten herhaalaankopen doen en je bij hun vrienden aanbevelen? In dit blog leggen we uit hoe je klanten kunt beïnvloeden met “sociale bewijskracht”, een van de zes Cialdini overtuigingsprincipes. Een model van de Amerikaanse hoogleraar Robert Cialdini dat al veelvuldig wordt ingezet bij human centered design van webshops.

Introductie tot het overtuigingsprincipe van sociale bewijskracht

Mensen zijn geneigd hetzelfde gedrag te vertonen als gelijkgestemden. Als iedereen het doet, zal het wel goed zijn. Daarnaast nemen mensen als groep riskantere en snellere keuzes dan dat ze individueel doen. Je herkent ongetwijfeld zelf dat je minder snel een restaurant binnenloopt waar niemand zit. Dan kies je toch voor het buurrestaurant dat al gezellig vol is.

Hoe zet je het overtuigingsprincipe van sociale bewijskracht in?

Je kunt hier gebruik van maken door bij alle producten reviews door klanten te plaatsen. Ook kun je een Facebook Fan Box plaatsen, waardoor bezoekers kunnen zien wie van hun Facebook vrienden jouw webshop al heeft “geliked”.

Veel webshops passen dit al toe, maar er zijn ook behoorlijk wat webshops die hier misbruik van maken. Er worden fictieve reviews aangemaakt en negatieve reviews worden niet vermeld. Terwijl het weglaten van deze reviews juist een averechts effect kan hebben. Steeds meer bezoekers willen bijvoorbeeld al meer dan 20 reviews zien om het gevoel te hebben dat er eerlijke reviews tussen zitten. Denk eens goed na over het volgende: een klant koopt een product bij jou, waarbij negatieve reviews zijn verwijderd en de productfoto’s er mooier uitzien dat het werkelijke product. Dit zorgt voor een tijdelijke omzet boost, maar komen deze klanten ook terug? Bouw je op deze manier aan een stabiel merk of kies je voor omzetknallers en minder loyale klanten? Dit zijn keuzes. Beide opties kunnen werken. Zie verderop in dit blog hoe Booking.com omgaat met negatieve reviews.

facebook fan box

Sociale bewijskracht creëren – praktische tips

We willen je niet verder vermoeien met alle wetenschappelijke bewijzen achter het principe van sociale bewijskracht, maar geven je liever praktische tips hoe je dit overtuigingsprincipe in kunt zetten voor jouw webshop. Ook geven we je graag een aantal voorbeelden. Zorg er bij sociale bewijskracht voor dat de berichtgeving puur en echt is, om het op de lange termijn te laten slagen. Denk in getallen en toon dit aan je bezoekers.

Tip 1:  Voeg de Facebook Fan Box toe aan je webshop, zo zien bezoekers welke van hun vrienden jouw webshop al liken (goedgekeurd hebben).

Tip 2: Voeg product reviews (of rapportcijfers) toe per product en laat deze ook in de zoekresultaten van Google terugkomen d.m.v. rich snippets.

Tip 3: Toon Top 3 of Top 5 lijsten met meest gekochte producten

Tip 4Implementeer de Net Promoter Score

Voorbeelden van sociale bewijskracht

In de reisbranche worden deze principes al veelvuldig toegepast. We nemen weer Booking.com als voorbeeld. Zij hebben o.a. het volgende toegepast:

  • Top 3 net geboekt;
  • Reviews per accommodatie, waarbij de meest positieve en meest negatieve direct getoond worden;
  • Pop up met meest recente boeking van dezelfde accommodatie;
  • Pop up met het aantal personen dat nu ook de accommodatie bekijkt;
  • Hart icoontjes, waarmee je de accommodatie aan je verlanglijst kunt toevoegen.

Daarnaast kun je filteren binnen de reviews en bij elke review aangeven of deze “nuttig” was. Zo zorgen ze ervoor dat ze de meest kwalitatieve data krijgen en is de kans het grootst dat (potentiële) klanten een juist beeld van de accommodatie hebben en minder snel teleurgesteld kunnen worden bij hun verblijf. Dit heeft weer een positief effect op het vertrouwen van Booking.com.

booking review

Wil je meer achtergrondinformatie hebben? Enkele nuttige tips!

Robert Cialdini over sociale bewijskracht (video)

Productreviews in Google tonen met Rich Snippets (blog)

De Net Promoter Score vergroot het rendement uit je webshop (blog)

Kunnen wij je helpen?

Wil jij meer weten over Human Centered Design (usability) en hoe dit de omzet van jouw webshop kan vergroten? Wij werken met de experts achter o.a. Bol.com en Greetz.nl. Neem contact met ons op voor de mogelijkheden. Lees meer over de andere principes van Cialdini op het Guapa blog.