Heb je een webshop? Dan is het verbeteren van de webshop de meest nuttige tijdsbesteding. Je maakt het snelste meer winst door meer uit je huidige bezoekers te halen. Het verhogen van het aantal bezoekers levert je minder snel winst op. Ik beschrijf een 5 stappenplan waarin we je webshop verbeteren. Met behulp van checklists kun je stapsgewijs je webshop verbeteren.[/intro]

Stap 1: Neem je doelgroep nog eens onder de loep

Ben je begonnen met je webshop nadat je een gedegen doelgroep onderzoek hebt verricht of was de vraag naar jouw product zo groot, dat je direct van start bent gegaan? In beide gevallen is het goed om de doelgroep regelmatig te evalueren. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wie is mijn doelgroep? (En dat is niet iedereen die jouw product nodig heeft en het kan/ wil betalen) Ga de diepte in en maak persona’s.
  • Waar is mijn doelgroep naar op zoek?
  • Welk probleem los ik voor mijn doelgroep op?
  • Bied ik alle informatie aan die nodig is om tot een goed besluit te komen?
  • Sluiten het ontwerp en de ‘tone of voice’ aan op mijn doelgroep?

Zoals ik al bij de eerste bullet beschrijf, adviseer ik je om persona’s te maken van je doelgroep. Een profiel waarin je beschrijft wie je doelgroep is, wat ze beweegt, hoe ze beslissen, wat ze belangrijk vinden in het leven, enzovoorts. Neem er de tijd voor! Interview het liefst een groep klanten en probeer zoveel mogelijk over ze te leren. Ik heb nog een aantal templates die kunt downloaden: Template 1 en Template 2

Stap 2: Laat je webshop testen door de doelgroep

Ga de straat op, benader je doelgroep, zet ze achter een laptop, geef ze een paar opdrachten en kijk hoe ze door je webshop browsen. Let vooral op de volgende zaken:

  • Hoe navigeert mijn testpersoon?
  • Kan hij/ zij alles goed vinden?
  • Staat alles op een logische plaats?
  • Waar loopt je testpersoon tegenaan?
  • Mist hij/ zij bepaalde informatie?

Vraag je testpersonen om hardop te denken en vragen te stellen. Stel vragen in de vorm van een usercase bijvoorbeeld: “Je bent op zoek naar een paar hardloopschoenen. Zoek een paar uit en bestel de schoenen“. Sluit de testrit af met de vraag wat ze van de webshop vinden en wat zij aan de webshop zouden verbeteren.

Stap 3: Laat een conversie expert je webshop analyseren

Conversie en user experience specialisten beschikken over een ongelofelijk assortiment van methoden en ‘trucjes’ om de bezoekers te verleiden tot een aankoop. Deze methoden en ‘trucs’ hebben vaak een psychologische inslag en zijn uiterst effectief bij het verbeteren van je webshop. Als je tussen de € 500,- en € 1.500,- te besteden hebt, kun je een specialist uit het hoogste segment inhuren. Na zo’n review heb je een goed beeld van wat je kunt verbeteren aan je webshop.

Stap 4: Verbeter je content

Veel webshop eigenaren onderschatten de waarde van unieke content en het bieden van toegevoegde waarde. Dat biedt dus kansen voor de webshops die het belang daarvan wel inzien. Te vaak kom je standaard leveranciersteksten tegen die technisch van aard zijn. Dit is slecht voor je vindbaarheid in de zoekmachines (duplicate content) en voor de conversie in je webshop.

Neem de proef op de som. Schrijf unieke teksten die waarde toevoegen voor jouw 10 best verkopende producten. Je zult in no-time het verschil meten. Hou je Analytics in de gaten! Nog even een paar extra tips over hoe je waarde toe kunt voegen aan je webshop met behulp van teksten:

Schrijf met vloeiende zinnen die lekker lezen

Fout: Wandelschoenen met Goretex voering voor droge en comfortabele voeten bij een breed scala aan buitenactiviteiten en weersomstandigheden.

Goed: Goretex wandelschoenen die uitermate geschikt zijn voor lange wandelingen op vlak terrein.

Dit is natuurlijk even kort voorbeeldje, maar het grote verschil zit in het indirecte advies dat je geeft. Het foute voorbeeld beschrijft alleen de schoen. Het goede voorbeeld beschrijft niet alleen de schoen, maar geeft ook advies over de toepassing en het gebruik. Daardoor kan een bezoeker beter inschatten of dit de schoen is die hij nodig heeft en daardoor is de kans op conversie groter.

Stap 5: Meet het klik & scroll gedrag van je bezoekers

Je wilt weten hoe je het verbeteren van je webshop makkelijk in je dagindeling kunt opnemen? Een laagdrempelige manier om continu een vinger aan de pols te houden is door een stukje software te installeren dat het klik en scrollgedrag van je bezoekers meet. Voor slechts een paar tientjes per maand kun je ontzettend handige data vergaren over hoe je bezoekers je webshop gebruiken.

Met mouseflow.nl kun je zelfs video’s bekijken waarop je de muisbewegingen kunt volgen. Je kunt zo precies zien waar mensen blijven ‘steken’ of waar ze op de pagina afhaken. Let bijvoorbeeld op waar mensen blijven hangen op een pagina. Wat voor informatie staat daar? Snapt de bezoeker wat hij/ zij moet doen? Dit systeem is absoluut het proberen waard. Doe eens gek en smijt eens € 20,- over de balk. Daarvoor kun je twee maanden lang ongeveer 2000 bezoekers monitoren. Je doet er gegarandeerd conversie verhogende inzichten mee op.